Saturday, October 29, 2016

HIKMAH Muzium Negara - Kemeriahan di dataran

OK. Daripada segi  giliran penceritaan artikel ini bersambung daripada HIKMAH Muzium Negara - Mengimbas perubahan dan perkembangan busana Melayu. Tetapi daripada segi masa kejadian ia bersambung daripada artikel sebelumnya iaitu HIKMAH Muzium Negara - Berulang-alik antara pembentangan ilmu di auditorium dengan persembahan silat di dataran.


Tamat sahaja sesi pembentangan pagi dan tengah hari kami pun naik ke dataran untuk makan.


Ketika itu kawan-kawan kami di sana sedang berehat daripada membuat persembahan silat.


Kami yang datang keluar dari auditorium pun mengambil tempat lalu makan.






Walaupun ia masa untuk berehat suasana tetap lebih ceria dan hidup di dataran yang kedudukannya lebih terbuka, dekat dengan bangunan utama Muzium Negara...






Sayang, gambar-gambar yang saya ambil kurang jelas.








Namun ia kongsikan juga kerana diambil diri sendiri. Maka masa ia diambil, jam berapa, pada ketika mana itu cukup terang.





Berdasarkan rekod dalam kamera, gambar-gambar saya ini diambil pada waktu rehat makan/tengah hari Zohor jam 1-2.30 petang...














Sekarang biar dikongsikan sejumlah gambar yang diambil daripada Facebook kawan-kawan. Gambar-gambar mereka jauh lebih jelas. Tetapi masa ia diambil tidak dapat dipastikan. Cukuplah untuk menunjukkan kemeriahan di dataran di mana persembahan silat diadakan daripada pagi sehingga ke petang. Sementara itu majlis ilmu berjalan dalam auditorium tertutup serta jauh daripada laluan orang ramai.


Antara persembahan silat...

















Demonstrasi memanah (ke gaya atas pentas sahaja?) pun nampaknya ada. Apapun ini baru sedikit daripada apa yang ada. Saya diberitahu terdapat lebih daripada 20 perguruan silat terlibat... kebanyakannya dari negeri Selangor, masuk melalui persatuan Dunia Seni Silat Melayu (DSSM) sana. Selain itu ada yang datang dari Kuala Lumpur, Perak dan Pahang.



Gambar ini saya boleh agak bila diambil, iaitu sekitar jam 11 pagi, tidak lama selepas saya bersarapan dengan VVIP dan dif-dif kehormat. Ini kerana kerusi kosong di tengah itu adalah tempat duduk saya sebelum meminta diri kerana perlu memastikan kelancaran sesi pembentangan di auditorium pagi ke tengah hari.



Yang ini harus selepas sarapan/kudapan pagi.  Kelihatan 5 dari kiri VVIP yang merasmikan acara ke-18 HIKMAH ini iaitu Datuk Hj Ab. Ghaffar bin A. Tambi, Timbalan Ketua Setiausaha (Kebudayaan) Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia. Di sebelahnya, berbaju hijau adalah Ketua Pengarah Jabatan Muzium Malaysia, En. Kamarul Baharin bin A. Kasim.


Gambar-gambar lain sekitar dataran yang saya tak tahu diambil jam berapa, pada ketika bila...





 Yang ini saya boleh agak semasa makan tengah hari juga.


Yang ini lewat petang sebab saya ada ketika ia diambil...


 Lain-lain gambar...



















Gambar beramai-ramai. Ketika ini separuh hadirin sudah pulang. Terlupa pula untuk mengajak bergambar lebih awal. Dengan ini selesailah perkongsian tentang perjalanan acara daripada pagi hingga ke petang. Insyaallah ada kelapangan nanti akan diberikan butiran tentang isi beberapa pembentangan. Untuk makluman ini adalah artikel ke-282 di blogspot ini.



Friday, October 28, 2016

HIKMAH Muzium Negara - Mengimbas perubahan dan perkembangan busana Melayu

Salam Jumaat. Kalau ikut kebiasaan saya bercerita tentang perjalanan suatu acara HIKMAH, selepas artikel tentang pembentangan ilmu tengah hari saya akan membuat satu artikel tentang suasana ketika rehat makan tengah hari/Zohor. Memang pun banyak gambar menarik boleh diambil terutama pada acara ke-18 kami di Muzium Negara. Tetapi disebabkan masalah kamera tidak dapat fokus dengan baik saya rasa sia-sia ditunjukkan gambar-gambar yang diambil sekitar waktu itu. Gambar-gambar daripada orang lain boleh menggantikannya, cuma saya tak jelas bilakah gambar-gambar itu diambil. Oleh itu saya rasa elok dikongsikan dahulu suasana sekitar sesi pembentangan petang walaupun menggunakan gambar-gambar kabur. Bersambung daripada HIKMAH Muzium Negara - Berulang-alik antara pembentangan ilmu di auditorium dengan persembahan silat di dataran.


Gambar dalam dewan auditorium ini diambil sekitar jam 2.50. Ketika itu sesi pembentangan petang yang asalnya dijadualkan bermula jam 2.30 baru sahaja masuk beberapa minit berlangsung.


Sesi dimulakan lambat untuk menunggu cukup orang mengisi dewan. Kebanyakan hadirin nampaknya masih berlegar-legar di kawasan dataran. Dan memang suasana di atas sana jauh lebih hidup. Tak mengapa. Walaupun inti utama HIKMAH adalah majlis perkongsian ilmu, lain daripada itu semua adalah persembahan sisi belaka kami akur bahawa orang ramai lebih mudah tertarik dengan persembahan yang menampakkan kehebatan fizikal berbanding perkongsian ilmu yang dapat melebarkan jangkauan pemikiran seseorang. Pada kami tak kira orang sedikit atau ramai acara terutama pembentangan ilmu tetap diteruskan. 


Kelihatan saudara Maaruf Lim daripada PERDAM (Persatuan Destar Alam Melayu) sedang membawa tajuk "Falsafah dan Simbol pada Tanjak". Saya difahamkan inilah kali pertama beliau membuat pembentangan ilmu di mana-mana, apa lagi tempat berprestij tinggi seperti Muzium Negara. Maaruf sebenarnya baru beberapa hari dibawa masuk untuk menggantikan saudara Wan Ahmad Faris, ahli PERDAM yang lebih senior bercakap tentang topik yang saya pinta itu. Wan Ahmad yang diakui ramai sebagai salah seorang aktivis paling berpengetahuan dan berpengalaman tentang tanjak dan pembuatannya tidak dapat membentang kerana ayahnya baru sahaja meninggal dunia. 

Maaruf walaupun baru 2 tahun bergiat membuat tanjak cepat menangkap perkara apalagi dia sempat bersama saya menimba pelbagai ilmu di sebuah sekolah pondok di Kelantan. Lihat artikel-artikel berikut di blogspot CATATAN SI MERAH SILU...


Beruzlah ke Pantai Timur - Memantapkan Tauhid dan Syahadah?

Beruzlah ke Pantai Timur lagi - Bertalaqqi ilmu keris



Cuma beliau baru belajar membentang di hadapan orang ramai. Pun begitu, Maaruf tidaklah begitu kekok. Rupa-rupanya beliau sudah terlebih dahulu memiliki pengalaman bergiat dalam dunia teater buat beberapa tahun, pernah memegang beberapa watak kecil dalam drama-drama tempatan. Saya dapat tahu hal ini apabila moderator sesi, Dr Harleny Abd Arif memberikan biodata.


 Melihat sekeliling sambil pembentangan berjalan.





 Alhamdulillah. Ada juga le lebih 20 orang sedang mendengar...






 Di atas sana di dataran, saya tahu harus ada lebih 200 orang mengikut persembahan silat.


Dapat 20 lebih (kemudian naik 50 lebih) orang mendengar di dalam ini pun jadilah. Saya pernah pergi ke majlis besar sebuah institusi nasional di mana pembentangan profesor ternama pun dihadiri tidak sampai 20 orang. Mungkin kerana orang kurang sedar terdapat majlis ilmu tetapi dalam bangunan yang sedikit jauh daripada tempat berkaitan yang lebih nyata bentuk aktivitinya kepada orang ramai. Atau memang benar rata-rata manusia lebih suka dengan benda yang kelihatan jelas menarik perhatian seperti persembahan silat? Nampaknya sedikit sahaja yang mampu mengikuti perkongsian ilmu walaupun ia lebih bermanfaat kepada umat.


Harleny naik ke podium untuk memperkenalkan pembentang seterusnya. Beliau yang merupakan seorang pengkaji seni rupa pernah beberapa kali membentangsecara sukarela dengan HIKMAH.





Naiklah saudara Nur Afifi M. Taib membawa tajuk "Evolusi Busana Melayu". Aktivis budaya dan pensyarah UiTM Shah Alam ini tidak asing lagi dalam dunia ini, cukup dikenali ramai sekurang-kurangnya dalam kalangan aktivis budaya, persilatan dan busana kerana sudah banyak kali terlibat mengatur pemakaian orang penting dalam acara-acara besar, antaranya set pakaian untuk program Akademi Silat Pendekar yang pernah ditayangkan di TV Alhijrah buat beberapa lama. Lihat artikel lama Membawa Daulah Melayu dan HIKMAH ke Akademi Silat.


Saya meminta beliau membawa tajuk tersebut agar apa-apa perbezaan dalam memahami kaedah pemakaian busana tradisional Melayu dapat diraikan, bukan menjadi punca perpecahan. Afifi yang memiliki pengalamam luas dalam dunia fesyen harus cukup arif untuk menerangkan perkembangan cara pemakaian daripada zaman ke zaman dan bagaimana ini membawa kepada bermacam rupa gaya ataupun stail. Harus disedari bahawa cara pemakaian tidaklah pegun ataupun statik. Ia boleh berubah menurut zaman. Dan apa yang dianggap salah oleh satu golongan atau kumpulan masyarakat di suatu tempat boleh jadi benar malah digalakkan di lain tempat.


Pembentang seterusnya ialah saya membawa tajuk "Pemerhatian Terhadap Pemakaian Busana Melayu". 


Saya mengambil tempat di atas pentas ketika sesi soal jawab bersama Afifi sedang berjalan...





Di sini tak perlulah dihuraikan apakah isi pembentangan. Insyaallah pembentangan saya, juga dari Afifi akan diceritakan lebih lanjut dalam artikel-artikel khas...