Bersambung dari HIKMAH IX - Sokongan atasan dalam melestarikan satu perjuangan
Selepas makan tengah hari dan rehat solat Zuhur sesi petang pun dimulakan sekitar jam 2.20.
Ini cuma lewat 20 minit dari rancangan asal memulakan sesi jam 2.
Cuma disebabkan anjakan program pagi yang melonggokan beberapa perkara ke selepas jam 11 maka satu pembentangan yang sepatutnya dibuat sebelum makan tengah hari telah dijadikan pembuka pembentangan petang.
Ia adalah kertas kerja bertajuk "Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu" oleh saudara Shamsul Yunos, bekas wartawan The Malay Mail, kini seorang wartawan dan aktivis media bebas. Tajuk sama pernah disampaikannya pada HIKMAH I di Shah Alam 4 Nov 2012, HIKMAH II di Melaka 25 Nov 2012 dan HIKMAH VI yang kembali ke Shah Alam tetapi di satu lokasi baru 7 Sept 2013.
Keadaan semasa sesi soal jawab. Ada yang bertanya kenapa wasiat tersebut baru diketengahkan sejak setahun dua ini. Kenapa tidak 10 atau 20 tahun lalu misalnya kerana ia dikatakan dibuat raja-raja seawal setengah abad lepas. Jawabnya, dahulu tidak ada keperluan mendesak. Wasiat cuma ditimbulkan setelah muncul terlalu banyak desakan dari orang bukan Melayu menuntut perkara yang bukan-bukan sehingga menafikan hak orang Melayu seperti sudah sedia termaktub dalam perlembagaan.
Selepas itu diadakan lagi pertunjukan silat.
Kali ini sehingga 3 atau 4 perguruan diberi peluang menunjukkan kemahiran satu demi satu, tidak seperti tengah hari tadi di mana setiap pembentangan diekori satu sahaja pertunjukan silat.
Lebih lama masa diberikan untuk para pengamal seni bela diri tradisional Melayu menonjolkan diri sebelum pentas diberi pada satu kumpulan dari Arau, Perlis mengalunkan qasidah. Semua ini tidak menurut atur cara asal, sekadar mengikut gerak.
Saya pula boleh terlupa mengambil gambar orang berqasidah. Sebaliknya apabila timbul rasa untuk naik ke pentas mengikut alunan dengan lebih rapat sambil menggalakkan orang ramai menghayatinya sama, boleh pula mengambil gambar ke bawah pentas.
Secara spontan ada yang tergerak untuk mengibarkan bendera 2 kalimah syahadah mengikut alunan lalu digalakkan agar memberikan bendera kepada orang lain.
Tujuannya agar semua dapat merasa mengibarkan bendera dengan penuh semangat ukhuwah sambil terasa cintakan Rasulullah SAW. Sesungguhnya baginda itu medan tumpuan untuk menyatukan hati-hati, melalui baginda baru kita-kita ini boleh sampai wasilah hubungan kepada Allah SWT.
Selepas itu adalah pembentangan bertajuk "Mencari Diri dan Erti", mengambil tajuk kecil novel pertama saya "Berpetualang ke Aceh : Mencari Diri dan Erti" yang diterbitkan Jun 2006. Fikirnya mahu berkongsi sedikit pengalaman sebenar dalam mencari hala tujuan hidup untuk dijadikan pedoman. Namun beberapa hari sebelum acara saya tergerak untuk mengubah tajuk menjadi sesuatu yang sedikit berlainan tetapi masih dalam konteks. Saya menggunakan bahan yang baru dipersembahkan pada satu majlis anjuran Persatuan Sejarah Malaysia di Kuala Lumpur seminggu lebih awal. Lihat artikel Mencari Jati Diri Melayu Melalui Peninggalan Sejarah di blogspot CATATAN SI MERAH SILU.
Tentunya saya tidak dapat mengambil gambar sendiri membentang dan tidak terfikirkan pun hendak meminta orang lain mengambilkan. Sebaliknya saya sebenarnya merasakan tidak perlu membuat pembentangan kerana ingin memberi laluan pada orang lain setelah berlaku begitu banyak anjakan masa lari dari atur cara asal dan tidak terasa begitu lancar kalam. Namun saya diminta juga bercakap untuk sekurang-kurangnya memberi masa kepada pembentang seterusnya Sheikh Raja Aman, seorang khalifah tariqat Naqsyabandiah membuat persediaan. Beliau yang membawa tajuk "Ancaman terhadap Akidah Umat Islam" asalnya dijadualkan membuka sesi petang sebelum saya menutup pembentangan. Tetapi beliau meminta slotnya dijadikan pengakhiran atas sebab-sebab tertentu...
Tajuk ini asalnya mahu dibentangkan oleh penulis buku "Ahlul Bait dan Raja-raja Melayu", Tun Suzana Othman. Beliau pernah membentang tajuk lain pada HIKMAH III di Lumut 27 Jan 2013 dan pada HIKMAH VII di Melaka 30 Nov 2013 beliau membentang bersama menantunya Ustaz Iqbal Parjin. Namun seminggu lebih sebelum acara beliau memaklumkan timbul hal yang menyebabkan beliau harus berada di tempat lain. Saya kemudian cuba mendapatkan Sheikh Sidi Zaid, seorang lagi khalifah tariqat Naqsyabandiyah untuk mengisi slot dan beliau pun bersetuju. Sheikh Sidi pernah membentang pada HIKMAH I dan II.
Dua hari sebelum acara tiba-tiba wakil Sheikh Sidi memberitahu beliau baru teringat ada komitmen lain pada tarikh acara lalu tidak dapat datang. Selepas itu baru saya menghubungi Sheikh Raja Aman yang sudah lebih setahun tidak menyertai mana-mana acara HIKMAH.
Kelihatan Sheikh Raja Aman menangani topik panas ancaman akidah dengan begitu lembut dan berhemah. Beliau memilih untuk bercakap sambil duduk dari bawah pentas. Di kala sesetengah menganggap ancaman yang patut diketengahkan adalah masalah fahaman Syiah, ada pula menyebut fahaman Wahabi sedangkan negara kita juga giat diancam dakyah Kristiniasasi beliau memilih untuk mengenengahkan konsep akhlak kesufian menurut contoh Nabi Muhammad SAW sebelum menekankan ancaman utama akidah sebenarnya adalah dari nafsu sendiri yang lemah, nafsu amarah.
Sayangnya Sheikh Raja Aman yang memiliki pertalian darah dengan keluarga diraja Perak dan Kelantan juga Patani, bapanya Raja Mokhtar pernah menjadi setiausaha negeri Pulau Pinang tahun 1960an tidak dapat menghabiskan pembentangan. Kalau tidak bicara beliau akan membawa kepada kupasan Khutbah Wida', khutbah terakhir Nabi Muhammad SAW yang dibuat sebelum baginda kembali ke rahmatullah. Ini kerana pihak pengurusan dewan meminta kami mengosongkan dewan pada jam 4.30, agar ia dapat disediakan untuk satu majlis makan malam yang nampaknya jauh lebih berprestij dan meriah. Hadirin diminta beralih ke dewan belakang. Maka acara terus disambung dengan sesi bengkel/perbincangan menurut kumpulan/minat seperti Persilatan, Keagamaan dan sebagainya seperti kebiasaan pada acara-acara HIKMAH sambil menikmati juadah petang.
Tajuk perbincangan kali ini ialah "Bagaimana mahu menjadikan Pulau Pinang sebagai satu tapak kebangkitan daulah". Ini dibuat memikirkan sejarah bagaimana Inggeris/British telah berjaya menjajah seluruh Semenanjung lalu mengubah bukan sahaja keadaan sosio-ekonomi orang Melayu malah dapat mengubah minda kita menjadi lemah dengan memulakan gerak langkah melalui Francis Light di Pulau Pinang tahun 1786.
Sesungguhnya aktiviti berkumpulan ini dibuat untuk menggalakkan perhubungan dan maklum balas sesama insan. Ia boleh menerbitkan ukhuwah yang berpanjangan, satu perkara yang terbukti dengan adanya kawan-kawan yang mula berkenalan pada salah satu acara HIKMAH, selepas itu sentiasa bersedia, setia dan berusaha untuk mengikuti acara demi acara.
Dah hampir 6 petang baru teringat hendak bergambar beramai-ramai. Maka itu berkumpullah saki baki yang masih ada di hadapan dewan...
Nota tambahan/pembetulan (dibuat 6 Mac) : Selepas berjaya memuatnaik klip-klip video sekitar majlis sehingga hampir tamat baru saya menyedari satu perkara. Sebenarnya pembentangan keempat, pembentangan bertajuk "Mencari Jati Diri Melayu Melalui Peninggalan Sejarah" dibuat oleh saya selepas selesai persembahan silat. Selepas pembentangan itu baru dibuat qasidah diikuti pembentangan kelima dan terakhir. Harap maklum.