Terbitnya HIKMAH



Melihat perkembangan mutakhir sejak beberapa tahun ini di mana umat Melayu Islam di Malaysia diasak dari pelbagai arah, umat Islam umumnya seluruh dunia ditekan dengan pelbagai peristiwa yang kelihatan dirancang untuk menjatuhkan agama yang syumul ini, ramai yang mula bimbang tentang nasib mereka, agama, bangsa dan negara akan datang. Sesungguhnya segala yang terjadi itu seperti membenarkan hadis-hadis Nabi Muhammad SAW tentang peristiwa akhir zaman di mana dikatakan umat Islam akan disembelih di mana-mana dan kamu tidak dapat berbuat apa-apa. Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH) diwujudkan Jumaat malam Sabtu, 12 Oktober 2012 sebagai reaksi terhadap perkembangan yang menggelisahkan ini. Ia adalah ikatan longgar para pengkaji/peminat sejarah dan budaya Melayu dan Islam yang sering berbincang dan berhubung melalui Internet terutama di Facebook.


HIKMAH adalah lanjutan daripada cadangan untuk mengadakan satu sesi kecil seminar/syarahan tentang sejarah Melayu Islam oleh penulis bebas Radzi Sapiee, graduan matematik dari University College of London dan bekas wartawan The New Straits Times yang telah menulis trilogi novel pencarian jati diri Melayu Islam bertajuk “Berpetualang ke Aceh” (terbit 2006-2007). Penulis memiliki sejumlah peminat dan pengikut tersendiri yang selalu mengikuti perkembangannya melalui penulisan dan perkongsian pendapat serta pengalaman hidup di blog juga di Facebook. Apabila ditawarkan untuk menggunakan sebuah dewan yang katanya boleh memuatkan lebih 200 orang, penulis pun mengajak rakan-rakan dan kenalan turut sama berkongsi buah fikiran. Dalam masa yang singkat HIKMAH mendapat sambutan di luar dugaan. Walaupun menghadapi beberapa halangan termasuk dibatalkan penggunaan dewan pada saat-saat akhir akibat campur tangan pihak yang bermotifkan politik, acara pertama HIKMAH yang dikecilkan daripada cadangan asal lalu dijadikan acara santai “Suai Kenal HIKMAH” tetap dapat diadakan dengan jayanya Ahad 4 November di Shah Alam.


Walaupun baru diterbitkan cuma 3 minggu HIKMAH terbukti berjaya menyatukan umat Melayu Islam dari pelbagai latar belakang tanpa mengira kecenderungan politik. Seramai 350 orang termasuk aktivitis perkerisan, persilatan, perubatan tradisional, kebudayaan malah para pemimpin tareqat telah berkumpul untuk berkongsi rasa tentang nasib orang Melayu Islam akhir zaman. Atas keyakinan ini acara susulan yang diberi nama “Wacana Ilmu Memartabatkan Kembali Kegemilangan Tamadun Melayu” pun diatur untuk dibuat Ahad 25 Nov di Melaka. Ia mendapat sokongan Persatuan Guru-Guru Beladiri Melaka (MAGMA Melaka) dan Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI). Tidak lama kemudian kerajaan negeri Melaka pun turut serta sebagai penganjur bersama malah memasukkan acara ke dalam kalendar tahunan program negeri. Sambil itu sudah ada pihak menjemput agar acara HIKMAH diadakan di Perak dan Kelantan.


Permintaan-permintaan sebegitu terus muncul daripada pihak-pihak lain lalu kami cuba mencari cara untuk melaksanakannya. Begitulah kami di HIKMAH. Siapa sangka acara yang asalnya mahu diadakan sekali sahaja iaitu pada 4 November 2012 boleh bercambah menjadi satu siri jelajah yang ditunggu-tunggu umat Melayu dan Islam serata Malaysia malah dari negara-negara jiran seperti Singapura dan Indonesia? Untuk melihat atau menelaah apa yang telah dibuat HIKMAH sila klik pautan berikut...




















Tuesday, March 19, 2013

HIKMAH IV di Kandis, Bachok - Pembukaan yang mendebarkan

Bismillahirrohmanirrohim. Pada artikel Akademi Nik Rashiddin sedia untuk menyambut tetamu HIKMAH IV hari Sabtu yang dibuat 4 hari lalu telah ditunjukkan sedikit sebanyak persiapan yang dibuat untuk acara keempat HIKMAH. Selepas menjayakan acara di Akademi Nik Rashiddin, Kandis, Bachok hari Sabtu esoknya saya membawa keluarga singgah di Masjid Brunei, Danau Tok Uban dan Cameron Highlands. lewat malam semalam baru kembali ke rumah. Sekarang, setelah terasa sedikit lapang dan cukup rehat biar dimulakan penceritaan tentang acara...


Pagi Sabtu 16 Mac, selepas bersiap di homestay berdekatan saya, keluarga dan seorang kawan (kira adik sebenarnya) pun pergi ke ANR untuk HIKMAH IV.


Kami sampai sebelum 8.30. Menurut jadual, pendaftaran peserta harus berjalan dari 8-9.


Tengok-tengok tak da orang pun datang kecuali kami dan beberapa orang.


Berapa lama kemudian barulah kelihatan peserta mula meramaikan majlis.


Ketika gambar ini diambil sudah hampir jam 10. Masih banyak tempat kosong sedangkan mengikut jadual, pada jam 9-9.45 harus sudah ada dua persembahan silat dan satu persembahan teater nasyid. Pada jam 9.45 pula patut ada selawat pembukaan yang menandakan acara secara rasminya akan bermula. Sebaliknya kumpulan pelajar sekolah di bawah Persatuan Silat Gayung Kelantan yang katanya berminat untuk membuat persembahan tak muncul lagi, begitu juga kumpulan Silat Minangkabau negeri ini yang katanya akan membuat persembahan berdasarkan tarian Randai. Melihat realiti keadaan hati saya berdebar-debar. Saya cuma boleh berharap terdapat cukup peserta untuk memeriahkan. 

Memikirkan bahawa HIKMAH adalah kumpulan sukarela yang tidak memiliki dana, tidak dapat membayar apa-apa kepada sesiapa, tidak dapat menanggung kos minyak kereta pembentang, pembuat persembahan dan sebagainya saya sedia akur jika orang tidak dapat muncul. Walaupun HIKMAH telah menjayakan tiga acara yang agak besar iaitu di Shah Alam 4 November 2012 diikuti Melaka 25 November dan Lumut 27 Januari 2013 kami sentiasa sedar siapalah kami mahu mengharapkan agar orang datang menyokong kami sentiasa? Jangankan orang yang baru berurusan, kawan-kawan yang sudah setia bersama HIKMAH selama ini termasuk yang  sudah hadir ke ketiga-tiga acara HIKMAH sebelumnya pun ramai tak dapat muncul kali ini. Dalam hati berdebar-debar melihat kekurangan saya harus akur dengan keadaan.

Ada beberapa sebab ramai yang biasa dengan kami tidak dapat muncul. Satu sebabnya adalah pada petang hari Sabtu itu akan bermula majlis hol Sheikh Abdul Qadir al-Jilani di Masjid Besi, Putrajaya yang biasanya dihadiri beribu hingga berpuluh ribu orang. Saya sendiri akan memilih untuk ke situ kalau tahu lebih awal kerana pernah pergi ke edisi-edisi sebelumnya. Saya memang suka suasananya dengan majlis dipimpin ramai ulamak-ulamak besar Ahlul Bait dari seluruh dunia, jauh sungguh bezanya dengan majlis kami yang tak seberapa. Tapi apa boleh buat? Setelah sudah diatur segalanya untuk mengadakan HIKMAH IV di ANR 16 Mac baru saya dapat tahu tentang majlis hol tersebut. Kemudian esoknya hari Ahad, satu seminar anjuran seorang kawan mahu diadakan di Shah Alam. Tentu lebih mudah bagi kawan-kawan lain di Lembah Klang menghadiri majlis tersebut berbanding berpenat-lelah berkejar ke Kelantan mengeluarkan belanja sendiri untuk minyak kenderaan, makan minum dan penginapan.

Satu lagi keadaan yang menghalang pernyertaan adalah para pelajar sekolah di seluruh Kelantan harus bersekolah hari itu untuk menggantikan cuti yang diberikan semasa perayaan hari raya Cina. Maka anak muda yang masih bersekolah tidak dapat datang, begitu juga mereka yang bertugas sebagai guru malah ibu bapa yang harus mengambil dan menghantar anak ke sekolah juga jadi terhalang. Selain itu muncul sejumlah cabaran dan dugaan yang seolah menjadi lumrah bagi HIKMAH. Sahabat kami Din Mahidin, seorang guru silat yang biasa menyertai pertandingan antarabangsa bercadang mahu membawa sejumlah pemanah untuk membuat demonstrasi memanah dari atas kuda tetapi beliau dikhabarkan kematian ibu mertua pagi Jumaat. Apabila Din tidak dapat pergi begitu juga halnya kawan-kawan yang biasa datang sekali dengannya. Tun Farul yang pernah membentang kertas kerja tentang busana tradisional pada HIKMAH II dan membaca sajak pada HIKMAH III pula kemalangan motosikal seminggu sebelum acara. Selepas 5 hari di hospital baru beliau keluar, itupun kata beliau tetap akan datang ke Kelantan. Kemudian tengah hari Jumaat beliau memberitahu tangannya kembali bengkak lalu tidak dapat bergerak jauh. Saya cakap rehat sahaja di Lembah Klang.

Petang Jumaat saya mendapat satu lagi perkhabaran yang mendukacitakan. Sahabat lama saya Amirul Haji Mohamad yang telah membuat pembentangan tentang dinar dan dirham pada ketiga-tiga acara HIKMAH sebelum ini harus menarik diri. Menurut beliau segala persiapan telah dibuat malah Amirul telah mula memandu ke Kelantan tetapi harus berpatah balik apabila mendapat perkhabaran kurang enak. Malamnya baru saya dapat tahu beliau kematian seorang ahli keluarga. Namun Amirul memberi jaminan seorang kawannya akan datang dari Pulau Pinang mengambil tempat.

Sungguh, setiap acara HIKMAH ada sahaja cabarannya. Beberapa hari sebelum HIKMAH I diadakan di Shah Alam pensyarah dari UiTM yang mahu menjadi MC tiba-tiba diserang penyakit angin ahmar hingga lumpuh sebelah badan. Ketika itu HIKMAH I telah beberapa kali bertukar lokasi, sehingga penggunaan dewan yang dijamin mahu diberikan sebuah universiti terkemuka tempatan boleh dibatalkan 5 hari sebelum acara. Selepas itu sahabat baik kami dari golongan seni, pelakon veteran Maimon Muttallib terseliuh ketika turun tangga meninggalkan acara lalu mendapati badannya terasa lain macam, mata terkedip-kedip tanpa dapat dikawal. Setelah itu Kak Mon didapati menghidap penyakit barah peringkat ketiga lalu tidak dapat menyertai HIKMAH II di Melaka. Tetapi beliau masih sempat mengatur penajaan makanan untuk semua.

Beberapa hari sebelum HIKMAH III di Lumut berlangsung kuda kesayangan seorang penternak di Teluk Intan mati diracun lalu beliau tidak jadi membawa kuda-kuda yang masih hidup ke majlis. Pakaian khas yang mahu ditempah untuk saya pula tak menjadi kerana tukang jahit tiba-tiba diserang demam dan jarum asyik patah. Selepas acara timbul bermacam fitnah yang melaga-lagakan kawan-kawan. Seolah ada semacam kuasa ghaib mahu menghalang kami daripada terus menjayakan acara.


Seperti pada acara-acara sebelum ini, HIKMAH IV juga menghadapi masalah menyiapkan sistem audio-visual pada masa yang ditetapkan. Walaupun pada malamnya saya dan seorang dua kawan tidur lewat untuk memastikan kelancaran bila sampai masanya ada sahaja perkara tak kena. Sistem harus disimpan di tempat selamat selepas diuji pada malamnya, pagi nanti mahu dipasang balik. Tengok-tengok kawan kami yang menyediakan alatan, kawan dari Kota Bahru harus berpatah balik setelah sampai ke Bachok akibat tertinggal tikar yang mahu digunakan. Saya setakat dapat menghidupkan projektor agar sekurang-kurangnya dapat dipancarkan sesuatu, nak pasang sistem bunyi saya tak berapa reti.



Ketika gambar ini diambil jam 10.23 kami sudah cukup peserta. Tetapi bagaimana mahu memulakan acara tanpa sistem bunyi?


Nasib baik ada satu kumpulan sanggup membuat inisiatif memulakan sesuatu dengan peralatan sendiri.


Dengan adanya mereka sekurang-kurangnya terisilah masa buat peserta yang ada.


Mereka adalah Persatuan Teater Ruhul Islam (PETRI) dari Kota Bahru di Kelantan. Diketuai saudara Zareer atau lebih dikenali sebagai Zareer Masterchef kerana pernah menyertai program Masterchef di rangkaian televisyen Astro ia menampilkan persembahan tarian simbolik perjuangan berlatarbelakangkan lagu nasyid oleh sejumlah pelajar sekolah maahad.


Terus terang cakap ketika mereka memulakan persembahan saya masih tak tahu lagi bagaimana hendak membuka acara lantaran dua lagi kumpulan yang katanya mahu membuat persembahan masih tak muncul-muncul.


Sudah disebut tadi, kalau ikutkan sesi persembahan harus bermula jam 9 sedangkan kedatangan orang ramai mula kelihatan nyata mengisi ruang selepas jam 10.


Kumpulan PETRI ini sendiri sampai sekitar 9.40 pagi kalau tak salah ingatan. Ketika saya masih terpinga-pinga bagaimana mahu memulakan acara mereka memulakannya sendiri sekitar 10.20.


Mereka malah membawa sistem audio sendiri dan memasangnya di kala saya sedang sibuk mengatur perkara di kawasan lantai bawah rumah yang akan dijadikan tempat pembentangan kertas kerja. Tengok tu... siap ada asap. Siap bawa alat pembuat kabus untuk melengkapkan cerita...




Pujian harus diberikan kepada kumpulan ini yang menawarkan perkhidmatan tanpa bayaran sejak 3 minggu sebelum acara bermula kalau tak salah ingatan. Selepas itu saya cuma ada berkata setuju dengan tawaran mereka untuk mengadakan persembahan, tidak ada follow-up. Tetapi mereka tetap muncul memegang janji.


Oh, baru teringat. Pujian juga harus diberikan kepada dua orang anak muda yang membawa gendang sendiri untuk membuat persembahan selawat di bawah rumah lebih awal lagi iaitu sekitar jam 9. Persembahan mereka tiada dalam jadual atur cara. Nampaknya mereka Allah hantar untuk menunjukkan HIKMAH IV tetap akan berjaya. Ini kerana apabila mendapati seperti tidak ada orang mahu datang awal pagi saya bukan sahaja berdebar-debar malah risau, apakah kali ini acara kami akan dipinggirkan? Maklumlah kami bukan siapa-siapa. Kalau di HIKMAH I kami boleh mengharapkan kehadiran kawan-kawan dari Lembah Klang kerana ia tempat kami, kalau di HIKMAH II di Melaka kami ada kumpulan lain sebagai penganjur bersama. Pada HIKMAH III pula kami mendapat penajaan besar oleh pihak sana yang memiliki dana. Tapi untuk HIKMAH IV kami kembali kepada penganjuran kecil yang agak dhaif, antaranya supaya kami sentiasa ingat asal-usul kami yang kecil-kecilan dan agar tidak ditohmah menjadi alat mana-mana parti politik atau kumpulan berduit.

Kalau diikutkan pada kemajuan HIKMAH bergerak sejak ia diasaskan 12 Oktober 2012 kami sudah ada kemampuan untuk mendapatkan penajaan dan dana besar. Tapi kami tidak mahu terikat dengan syarat-syarat yang biasanya muncul apabila menerima pertolongan sebegitu. Pada saya cukuplah pihak ANR dan pengarah serta pemilik premis, Puan Rosnawati sudi menyediakan ruang yang amat cantik diikuti pertolongan sukarelawan tenaga empat kerat dan sedikit sumbangan wang dari sahabat-sahabat yang menyokong HIKMAH terutama Kelab Pencinta Sejarah Kelantan. Antara nama utama yang memberikan pertolongan dari Kelantan harus disebut adalah saudara Che Helmi atau nama Facebooknya PD Naim juga saudara Nuri dan Ustaz Halim Bashah.

Berbalik pada dua anak muda yang membawa gendang untuk berselawat. Sayang, saya terlupa mengambil gambar. Mereka datang dari Perlis dan dari cara berpakaian mereka saya percaya mereka adalah ahli kumpulan Tariqat Naqsyabandiah-Haqqani pimpinan Sheikh Nazim dari Cyprus, kumpulan yang khalifahnya Sheikh Raja Asman Shah ibni Sultan Azlan Shah telah kembali ke rahmatullah tahun lepas. Ketika menulis ayat tadi isteri saya ada di sebelah lalu memberitahu persembahan gendang dan selawat itu ada direkodkan dalam video, insyaallah akan dikongsikan nanti. Untuk artikel ini cukuplah diberitahu bahawa kemudian akan datang lagi satu kumpulan membuat persembahan tanpa saya duga, tentunya tidak ada dalam atur cara.

Sesungguhnya bukan senang untuk membuat satu acara boleh tahan besar seperti diadakan HIKMAH tanpa sokongan jentera kerajaan/parti politik/dana besar/kumpulan-kumpulan established dan perkara-perkara serupa apa lagi berturut-turut dalam masa yang singkat. Tanpa pertolongan dari Allah melalui pelbagai cara samada nampak atau tak nampak, nyata mahupun ghaib mustahil HIKMAH dapat mengadakan acara pertamanya HIKMAH I dengan jayanya pada 4 Nov iaitu setelah ia baru 3 minggu diasaskan... tiga minggu kemudian dapat pula mengadakan HIKMAH II yang telah diisytiharkan sebagai salah satu program kerajaan negeri Melaka. Siapa sangka sebulan setengah selepas itu pula dapat mengadakan acara lebih besar di Lumut?

Pada mereka yang menyangkakan kalau saya yang tidak seberapa ini boleh membuat acara-acara sebegini tentunya mereka boleh buat yang lebih baik tetapi ternyata tak menjadi juga saya sarankan muhasabahlah diri dan keadaan. Dalam hal kedudukan bagaimanakah pertolongan Allah dari arah tak disangka boleh sampai? Bagaimanakah sesuatu yang kita rancang begini boleh berubah jadi begitu tetapi tetap menimbulkan kebaikan? Sesungguhnya dokongan yang saya dapat untuk menjayakan HIKMAH bukan baru muncul setahun dua tetapi adalah hasil mujahadah seumur hidup terutama dari pelbagai pengembaraan mencari sejarah dan salasilah yang mula dilakukan secara aktif dan sepenuh masa penghujung 2001. Itulah HIKMAH. Setiap sesuatu yang berlaku ada HIKMAHnya. Kepada Engkau ya Allah kami berserah. Nanti hari lain saya sambung bicara...


No comments:

Post a Comment

PERKONGSIAN ILMU YANG TELAH DIBUAT HIKMAH SETAKAT INI

Ramai sudah sedia maklum bagaimana HIKMAH menggabungkan persembahan silat, budaya, pameran koleksi keris malah sesi berkuda juga memanah untuk memeriahkan acara. Namun teras utama acara tetap perkongsian ilmu yang dibuat dalam bentuk pembentangan seperti seminar sebelum diikuti sesi berkumpulan. Dengan ini biar dikongsikan tajuk-tajuk kertas kerja yang telah dibuat setakat ini...

“Suai Kenal HIKMAH” atau HIKMAH I di Yayasan Restu, Shah Alam 4 Nov 2012


1. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


2. Perlembagaan Negara dan Cabaran Terhadap Hak Melayu dan Institusi Beraja – Mohd Faizal Ahmad, peguambela dan peguamcara


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos , bekas wartawan Malay Mail


4. Faktor Sultan kepada Bangsa Melayu : Mesej untuk umat Melayu di Akhir Zaman – Sheikh Sidi Mohamed Zaid Dor, pengetua Madrasah Rasool-Ur-Rahmah, Behrang, pemimpin Tariqat Naqsyabandiah


5. Nasib orang Melayu di Singapura - Tengku Syawal, waris Sultan Ali ibni Sultan Hussein (Sultan Ali pernah bertakhta di Kesang, Johor, Sultan Hussein di Singapura abad ke 19 Masihi)


6. Ragam Hias Gunungan Mihrab dan Mimbar di Alam Melayu – Harleny Abd Arif, calon doktor falsafah seni Universiti Pendidikan Sultan Idris


7. “Berpetualang ke Aceh” : Satu Pengalaman Mencari Jati Diri Melayu – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


8. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


9. Keris ke arah Penyatuan Alam Melayu – Khairul Azhar Abdul Karim, YDP Persatuan Pusaka Perkerisan Kuala Lumpur


10. Ikonografi Zulfikar dalam Sejarah Hubungan Turki dan Nusantara – Mohd. Zahamri Nizar, aktivis Yayasan Restu


11. Dari Srivijaya ke Batu Bersurat Terengganu : Perjalanan Melayu Merentas Zaman Menggamit Peranan – Mohd Syukri Embong, YDP Persatuan Belia Waja Watan




“Wacana Ilmu Memartabatkan Kembali Kegemilangan Tamadun Melayu” atau HIKMAH II di Kolej Antarabangsa Yayasan Melaka 25 November 2012


1. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


2. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos , bekas wartawan Malay Mail


3. Faktor Sultan kepada Bangsa Melayu : Mesej untuk umat Melayu di Akhir Zaman – Sheikh Sidi Mohamed Zaid Dor, pengetua Madrasah Rasool-Ur-Rahmah, Behrang, pemimpin Tariqat Naqsyabandiah


4. Ragam Hias Gunungan Mihrab di Acheh dan Tanah Melayu (1600-1900) – Harleny Abd Arif, calon doktor falsafah seni Universiti Pendidikan Sultan


5. Busana tradisional Melayu sebagai Lambang Jiwa Merdeka – Tun Muhammad Farul, aktivis busana tradisi dan silat Melayu, wakil dari Istiadat Pewaris Penjurit Kepetangan Melayu


6. “Berpetualang ke Aceh” : Satu Pengalaman Mencari Jati Diri Melayu – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


7. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


8. Ancaman Terhadap Situs Bersejarah Kerajaan Lama Lamuri : Usaha untuk Memperkasakan sejarah Aceh yang hilang Melalui Pemeliharaan Makam-makam - wakil dari badan NGO Mapesa (Masyarakat Peduli Sejarah Aceh)


9. Ikonografi Zulfikar dalam Sejarah Hubungan Turki dan Nusantara – Mohd. Zahamri Nizar, aktivis Yayasan Restu


10. Panji-panji hitam dari Timur : Peranan bangsa Melayu Akhir Zaman – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh


“HIKMAH Berselawat : Menjejak Pendekar, Ahlul Bayt dan Mendaulat Sultan di tanah Gangga Negara” atau HIKMAH III di Marina Hall, Lumut 27 Januari 2013


1. Alter Terahsia Melayu – Srikandi, pengkaji sejarah Melayu dan seorang penulis blog yang agak misteri tetapi diminati ramai terutama melalui blog Mistisfiles


2. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


3. Ahlul Bayt Rasulullah SAW & Warisan Melayu – Tun Suzana Othman, penulis buku tentang Ahlul Bait dan raja-raja Melayu juga ulamak silam


4. Siapakah itu Melayu? – Tuan Haji Halim Bashah, penulis, pengumpul koleksi sejarah negeri Kelantan, wakil Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Kelantan


5. Ahlul Bayt sebagai Perisai Agama,Bangsa dan Negara - Habib Abu Aswad ibn Zakaria Al-Kubra, mudir Madrasah Ahbabul Mustafa, Kelantan


6. Nasib orang Melayu di Singapura - Tengku Syawal, waris utama Sultan Ali ibni Sultan Hussein (Sultan Ali pernah bertakhta di Kesang, Johor, Sultan Hussein di Singapura abad ke 19 Masihi)


7. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


8. Sajak Melayu – Tun Muhammad Farul, aktivis busana tradisi dan silat Melayu, wakil dari Istiadat Pewaris Penjurit Kepetangan Melayu


9. Kebangkitan Panji-panji Hitam Melalui Pembatalan Sihir Perjanjian Pangkor - Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”

HIKMAH IV : Silaturrahim Bumi Serambi Mekah di Akademi Nik Rashiddin, Kandis, Bachok 16 Mac 2013


1. Motif Langkasuka Dalam Kesenian Melayu – Puan Rosnawati, pemilik ANR


2. Gunungan Mihrab dan Mimbar Pantai Timur : Stailisasi Motif dalam Ragam Hias – Puan Harleny Abd Arif, calon PhD seni UPSI


3. 'Seni Khat Melayu': Penerokaan Identiti Dalam Manuskrip dan Seni Ukir Melayu - Mohd. Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu dari Pertubuhan Pengkarya Seni Kuala Lumpur dan Selangor


4. Sejarah dan Tempat-tempat Signifikan di Kelantan : Langkasuka, Empayar Chermin hingga ke Zaman Raja K'Umar – Mohammad Iddham, Kelab Pencinta Sejarah Kelantan


5. Sejarah Kelantan Membawa ke Dinasti Raja-raja Jembal dan Kisah Puteri Saadong - Tuan Haji Ismail Sulaiman, presiden Persatuan Pencinta Sejarah Puteri Saadong


6. Sheikh Ahmad al-Fathoni dan para Ulamak Pantai Timur : Kenapa Kelantan dipanggil Bumi Serambi Mekah? - Ustaz Zaidi Hassan dari Masjid Salor, Pasir Mas, Kelantan


7. Apa yang Perlu dilakukan untuk Menjayakan Perjuangan Dinar Dirham dan Muamalatnya : Peranan HIKMAH dan Kaitan dengan Cap Mohor Diraja - Ustaz Muhammad Hassan Zaid bin Ramli dari As-Saff Madani Islamic City


8. Praktik Dinar dan Dirham untuk Kesultanan dan Umat Melayu – Mazli Alias dari kumpulan Murabbitun dan World Islamic Mint


9. Dari Langkasuka ke Serambi Mekah : Kedaulatan Melayu dan Islam – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH


“HIKMAH Isra’ dan Mi’raj : Jejak Sufi dalam Tamadun Melayu” atau HIKMAH V di Masjid Makmur Losong, Kuala Terengganu 5-8 Jun 2013


1. Aplikasi Dinar dan Dirham sebagai Wadah Pendaulatan Islam sedunia : Pasar Terbuka Masjid - Puan Norbaini Hassan, Perunding Dinar & Dirham


2. Hubungan Syarif Al-Baghdadi dan Tok Pulau Manis dengan Islam di Nusantara - Fokus Salasilah Tok Syeikh Pulau Manis - Cikgu Najib Badruddin, Pengkaji sejarah dan waris Tok Pulau Manis dari Kelantan


3. Antara Muhammad al-Baghdadi dan Muhammad Nafs al-Zakiyah : Pengalaman Peribadi Menjejak Makna hingga ke Terengganu - Radzi Sapiee, pengasas dan presiden HIKMAH


4. Dinar dan Dirham dan Kesultanan Masa Kini – Umar Azmon Amir Hassan, Penggiat Dinar dn Dirham kumpulan Murabbitun dan World Islamic Mint


5. Tasawuf, Tamadun Melayu dan Khilafat Uthmaniyyah – Halit Osmanli An-Naqsyabandi, Sheikh tariqat Naqsyabandiah-Haqqani


6. TokKu Paloh dari aspek Sosiologi Ekonomi Masyarakat - Razi Yaakob, Pensyarah UnisZa (Universiti Sultan Zainal Abidin, Kuala Terengganu)


7. Tradisi Gemilang: Seni Mushaf Terengganu Abad ke-19 -Mohd Zahamri Nizar, Aktivis seni rupa Melayu


8. Jejak dan Legasi Tok Ku Paloh dan Keluarga - Dr Syed Lutfi bin Syed Umar, Pensyarah Unisza


9. Batu Bersurat Terengganu, Mesej untuk Umat Akhir Zaman - Rashid Hamat, Ketua Bahagian Sejarah, Muzium Negeri Terengganu


HIKMAH Merdeka Raya atau HIKMAH VI di Galeri Shah Alam 7 September 2013


1. Hasil kerja seni sebagai Wadah Memartabatkan Melayu dan Islam - Mohd. Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu dari Pertubuhan Pengkarya Seni Kuala Lumpur dan Selangor


2. Mengenali dan Menjejaki Perjalanan Bangsa Melayu dan Asal Usulnya – Puan Zaharah Sulaiman, penyelidik dan penulis dari Ikatan Arkeologi Malaysia


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu - Shamsul Yunos, bekas wartawan Malay Mail dan aktivis media bebas


4. Pernyataan HIKMAH Melaka sebagai blue print kebangkitan Ummah - Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH

Festival Ketamadunan Dan Adat Istiadat Melayu Mukmin Nusantara atau HIKMAH VII di Hang Tuah Center, Kampung Duyong, Melaka 30 November 2013


1. Zuriat Nabi SAW dan Islam di Nusantara : Sejarah, Hijrah dan Hikmah - Tun Suzana Othman, penulis buku“Ahlul Bait dan Raja-Raja Melayu” dan Ustaz Mohd Iqbal Parjin dari KEMUDI ((Pertubuhan Kesedaran Melayu Dan Islam)


2. Fiqh al Adat Muhakkamah dalam Hikayat Raja-raja Melayu oleh Farha Muhammad - Nur Shazwani Sadzali dari Jabatan Pengajian Am, Politeknik Ibrahim Sultan



Rumahku Syurgaku @ HIKMAH VIII di Baitul Hikmah, Sungai Buaya, Rawang, Selangor 8 Februari 2014


1. Tradisi Gemilang: Seni Mushaf Terengganu Abad ke-19 oleh Mohd Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu


2. Ruang Mihrab Rumah Rasulullah SAW dan Perkaitannya dengan Falsafah Gunungan bersumberkan Al-Quran oleh Puan Harleny Abd Arif, pengkaji dan calon PhD seni UPSI (Universiti Perguruan Sultan Idris)

Mutiara HIKMAH @ HIKMAH IX di Bayan Lepas, Pulau Pinang 22 Februari 2014


1. Penempatan awal Melayu di Pulau Pinang - Roslan Saadon dari NGO Peradaban


2. Wang Fiat dan keruntuhan ekonomi Orang Melayu - Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos, wartawan dan aktivis media bebas


4. Mencari Jati Diri Melayu Melalui Peninggalan Sejarah – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


5. Ancaman terhadap Akidah Umat Islam - Sheikh Raja Aman bin Raja Mokhtar, pemimpin Tariqat Shah Naqshband Az-Zainiyyah

HIKMAH Aceh - Kembali ke Makam Nenda @ HIKMAH X di Banda Aceh, Aceh 29 Mac 2014



1. Pengenalan HIKMAH – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


2. Sahibul Hikayat Bustanus Salatin - Muammar Farisi dari SILA (Sejarah Indatu Lemuria Aceh)


3. Pelestarian Situs Sejarah dan Budaya di Aceh - Teuku Zulkarnaian dari Dinas Budaya dan Parawisata (Jabatan Kebudayaan dan Pelancongan) Aceh, juga Raja Nagan, raja bagi negeri kecil Nagan di bawah Aceh Darussalam.