Terbitnya HIKMAH



Melihat perkembangan mutakhir sejak beberapa tahun ini di mana umat Melayu Islam di Malaysia diasak dari pelbagai arah, umat Islam umumnya seluruh dunia ditekan dengan pelbagai peristiwa yang kelihatan dirancang untuk menjatuhkan agama yang syumul ini, ramai yang mula bimbang tentang nasib mereka, agama, bangsa dan negara akan datang. Sesungguhnya segala yang terjadi itu seperti membenarkan hadis-hadis Nabi Muhammad SAW tentang peristiwa akhir zaman di mana dikatakan umat Islam akan disembelih di mana-mana dan kamu tidak dapat berbuat apa-apa. Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH) diwujudkan Jumaat malam Sabtu, 12 Oktober 2012 sebagai reaksi terhadap perkembangan yang menggelisahkan ini. Ia adalah ikatan longgar para pengkaji/peminat sejarah dan budaya Melayu dan Islam yang sering berbincang dan berhubung melalui Internet terutama di Facebook.

HIKMAH adalah lanjutan daripada cadangan untuk mengadakan satu sesi kecil seminar/syarahan tentang sejarah Melayu Islam oleh penulis bebas Radzi Sapiee, graduan matematik dari University College of London dan bekas wartawan The New Straits Times yang telah menulis trilogi novel pencarian jati diri Melayu Islam bertajuk “Berpetualang ke Aceh” (terbit 2006-2007). Penulis memiliki sejumlah peminat dan pengikut tersendiri yang selalu mengikuti perkembangannya melalui penulisan dan perkongsian pendapat serta pengalaman hidup di blog juga di Facebook. Apabila ditawarkan untuk menggunakan sebuah dewan yang katanya boleh memuatkan lebih 200 orang, penulis pun mengajak rakan-rakan dan kenalan turut sama berkongsi buah fikiran. Dalam masa yang singkat HIKMAH mendapat sambutan di luar dugaan. Walaupun menghadapi beberapa halangan termasuk dibatalkan penggunaan dewan pada saat-saat akhir akibat campur tangan pihak yang bermotifkan politik, acara pertama HIKMAH yang dikecilkan daripada cadangan asal lalu dijadikan acara santai “Suai Kenal HIKMAH” tetap dapat diadakan dengan jayanya Ahad 4 November di Shah Alam.

Walaupun baru diterbitkan cuma 3 minggu HIKMAH terbukti berjaya menyatukan umat Melayu Islam dari pelbagai latar belakang tanpa mengira kecenderungan politik. Seramai 350 orang termasuk aktivitis perkerisan, persilatan, perubatan tradisional, kebudayaan malah para pemimpin tareqat telah berkumpul untuk berkongsi rasa tentang nasib orang Melayu Islam akhir zaman. Atas keyakinan ini acara susulan yang diberi nama “Wacana Ilmu Memartabatkan Kembali Kegemilangan Tamadun Melayu” pun diatur untuk dibuat Ahad 25 Nov di Melaka. Ia mendapat sokongan Persatuan Guru-Guru Beladiri Melaka (MAGMA Melaka) dan Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI). Tidak lama kemudian kerajaan negeri Melaka pun turut serta sebagai penganjur bersama malah memasukkan acara ke dalam kalendar tahunan program negeri. Sambil itu sudah ada pihak menjemput agar acara HIKMAH diadakan di Perak dan Kelantan.


------------------------

Nota : (ditulis malam Jumaat 25 Julai 2013 bersamaan 17 Ramadhan 1434, malam Nuzul Quran).

Adapun penulisan pengenalan di atas dibuat ketika HIKMAH sedang bersedia untuk mengadakan acara keduanya iaitu di Melaka 25 Nov 2012. Selepas itu acara ketiga telah diadakan di Lumut, Perak 27 Jan 2013, keempat di Kandis, Bachok, Kelantan 16 Mac diikuti kelima di Kuala Terengganu 5-8 Jun. Selepas acara pertama di Shah Alam 4 Nov 2012 pengasas HIKMAH iaitu saudara Radzi Sapiee bercadang cuma akan membuat satu sahaja lagi acara iaitu pada hujung tahun. Itupun untuk memenuhi janji kerana Datuk Seri Ali Rustam pernah mengisytiharkan HIKMAH Melaka sebagai acara tahunan ketika beliau masih Ketua Menteri.

Tulisan tambahan 25 Julai 2013 dibuat dalam keadaan agak mencabar, ketika acara ke-5 HIKMAH di Terengganu tinggal 2 minggu sahaja lagi untuk berlangsung. Ketika itu Radzi perlu berehat menanti penyembuhan kecederaan kaki yang agak teruk akibat jatuh tergelincir 23 April. Beliau juga ingin kembali pada satu usaha penulisan buku yang tergendala setahun lalu.


Nota lagi : Ditulis selepas HIKMAH Terengganu selamat dilangsungkan 5-8 Jun...

HIKMAH Terengganu dilangsungkan dalam keadaan Radzi baru seminggu menerima pembedahan masuk besi dalam kaki sambil memperbetulkan hal pertumbuhan tulang tidak sekata yang berlaku dalam tempoh sebelum lebih sebelum itu. Selepas itu. pada kala beliau dijangka memakan masa lagi 6 minggu untuk sembuh timbul permintaan baru yang membuat beliau terasa harus memenuhinya. Ketika itu pihak kami sedang bersiap-sedia untuk mengadakan acara keenam di Shah Alam 7 September merangkap sambutan hari raya. Sambil itu ada pihak di utara meminta untuk menjadi penganjur acara ketujuh lalu kami mencadangkan agar ia dibuat minggu ketiga bulan Oktober. Pihak tersebut ingin menaja segala kos dan meminta agar ia diadakan selama 3 hari.

Begitulah kami di HIKMAH. Siapa sangka acara yang asalnya mahu diadakan sekali sahaja iaitu pada 4 November 2012 boleh bercambah menjadi satu siri jelajah yang ditunggu-tunggu umat Melayu dan Islam serata Malaysia malah dari negara-negara jiran seperti Singapura dan Indonesia? Untuk melihat atau menelaah apa yang telah dibuat HIKMAH sila klik pautan berikut...



















Video sekitar acara sulung kami,
"Suai Kenal HIKMAH"
di Yayasan Restu, Shah Alam 4 Nov 2012
bersamaan 19 Zulhijjah 1433 Hijrah















Video acara lain HIKMAH boleh dilihat di sini...






Notis (dibuat 3 Disember 2015) : Mulai hari ini tak perlulah dikongsikan video juga pautan selain untuk 10 acara terawal HIKMAH. Begitu juga gambar-gambar di sidebar kanan dan senarai tajuk-tajuk pembentangan di bahagian bawah blogspot. Untuk mengikuti cerita tentang acara-acara HIKMAH selepas itu cukuplah melalui pautan sebelum paparan video atas. Kecuali kalau ada orang lain sanggup buatkan...


Thursday, September 26, 2013

Projek berhala gila untuk memurtadkan atau menyerang orang Melayu?

Salam. Ini saya buat di blogspot CATATAN SI MERAH SILU tadi. Di sini gambar-gambarnya boleh dipaparkan lebih besar...


--------------------


OK. Tadi di Facebook seorang kenalan memberitahu tentang satu kawasan hutan yang dibuka di Pahang untuk membina satu projek yang akan mengandungi berhala yang sangat besar. Seorang kenalan lain meletakkan pautan website berkaitan iaitu http://enchant1mst.com/Projects.html. Saya pun mahu masuk tetapi program anti-virus komputer saya memberikan amaran website itu boleh menyebarkan virus atau mengancam. 

Apapun saya rasa harus melihat isinya untuk menilai keadaan. Langkah keselamatan dibuat dengan membuka akaun Windows baru lalu dari akaun itu saya pun memasuki website. Dengan cara ini kalau virus masuk pun saya boleh menghilangkan acaman dengan menutup sahaja akaun.




Apa yang ditemui adalah visi website yang agak memeranjatkan. Saya mulakan dengan melihat video yang ada menunjukkan sebuah piramid besar sebagai tumpuan utama projek. Walaupun mengaku mahu mempromosikan segala macam agama atas dasar harmoni dan keterbukaan saya lihat projek secara rata penuh dengan ciri-ciri keCinaan. Pada puncak piramid kelihatan berhala gergasi yang pada saya mahu menunjukkan 'kebesaran' Cina...




Isi utama website saya kumpulkan menggunakan Paint agar dapat dikongsikan kepada semua. Sayangnya apabila dimasukkan ke dalam FB saiznya secara automatik dikecilkan lalu butiran tidak dapat dilihat dengan jelas. Itu yang membuat saya mahu meletakkan di blogspot pula. Entah kenapa di blogspot juga saiznya dikecilkan walaupun tidak seteruk di FB.




Nasib baik paparan-paparan pilihan iaitu bahagian demi bahagian dari paparan utama yang dikumpulkan menggunakan Paint tadi masih dapat dikekalkan saiz. Dengan itu biarlah dibuat terjemahan dari gambar ke gambar kemudian saya ulas agar lebih ramai pembaca dapat menilai...



TERJEMAHAN :-

1. Projek ini akan menjadi model contoh dalam mempromosi amalan keagamaan dan kebudayaan dan akan secara tidak langsung menyumbang pada usaha membina negara. Sampai masanya ia akan menjadi aset tak ternilai bagi semua orang Malaysia.

2. Projek ini juga dijangka akan membantu negeri Pahang mengatasi dan mengurangkan masalah sosial di kalangan remaja. Ia dijangka akan meningkatkan kesedaran di kalangan remaja tentang pentingnya agama dan budaya.

3. Projek ini disokong sepenuhnya oleh kerajaan Malaysia dalam mempromosi Pelancongan Spiritual Malaysia. Banyak persatuan agama di Malaysia telah memberikan sokongan mereka terhadap projek ketuhanan (divine) ini. Lagipun, projek ketuhanan ini disokong oleh berjuta penyokong di merata negara.


Projek ini telah dikonsepkan oleh sekumpulan peniaga yang diakui, usahawan dan profesyional. Project ini akan dibina menjadi 2 kawasan utama seperti berikut : (rujuk gambar selepas ini)

"Apabila siap 1 Malaysia Enchanting Retreat (nama projek, boleh diterjemahkan sebagai tempat berehat yang menarik 1 Malaysia) akan memaparkan Malaysia sebagai negara pelbagai bangsa dengan masyarakat pelbagai agama dan budaya duduk dalam aman, harmoni dan bersatu".


ULASAN SAYA :-

Yop... negara kita ni kalau tak salah 67 peratus Bumiputera, 60 peratus lebih Melayu dan Islam. Cina tu dalam 21 persen je. Sedangkan projek ini kalau ikut pada apa yang aku dapat lihat rata-rata bersifat keCinaan, lebih besar daripada mana-mana projek Islam sedia ada. Jadi apa yang engkau nak buat sebenarnya ni Yop? Islam tu Agama Persekutuan, Melayu ada hak istimewa dan negara ini seluruhnya Tanah Melayu. Engkau nak tunjuk engkau lagi utama ke Yop? Projek ini disokong sepenuhnya oleh kerajaan Malaysia? Ya ke Yop? Cuba sebut nama-nama mereka yang menyokong. Jangan buat dakwaan serkap jarang. Jadi aset tak tenilai tu untuk siapa Yop? Tentunya bukan untuk orang Melayu dan Islam kecuali mereka yang munafik dan murtad.




TERJEMAHAN :-

ZON 1 : SATU PERSEKITARAN KEAGAMAAN DAN KEBUDAYAAN MALAYSIA

ZON 2 : SEBUAH RESORT REKREASI DAN KOMERSIAL


ZON 1 :

Satu persekitaran keagamaan dan kebudayaan (akan dinamakan Ao Mi Shan - The Enchanting Retreat (boleh diterjemahkan sebagai pusat rehat yang memukau)) akan didirikan dalam zon ini.

Resort ini akan mengandungi persekitaran berikut :-

- Persekitaran Kuan Yin
- Persekitaran agama Buddha
- Persekitaran agama Hindu, Sikh dan Sai Baba
- Persekitaran ajaran Tao
- Persekitaran I-Kuan Tao
- Persekitaran ajaran Conficius
- Persekitaran agama Kristian


ZON 2 :

Satu pembangunan rekreasi dan komersial telah dirancang untuk kawasan ini.
Bahagian ini dari projek akan membekalkan kemudahan komersial dan rekreasi yang perlu untuk memenuhi kehendak pelancong yang melawat persekitaran. Kemudahan akan mengandungi tempat bermalam, rekreasi, kedai makan dan minum serta lain-lain aktiviti santai.

Pembangunan akan meliputi :

- Resort rumah kedua
- Hotel-hotel dan resort-resort
- Kedai-kedai makan dan minum
- Pusat-pusat perniagaan
- Kemudahan rekreasi seperti kelab dan pusat-pusat hiburan
- Taman-taman dan taman-taman bunga
- Kolej universiti
- Sekolah antarabangsa
- Pusat-pusat pembelajaran

Kawasan dalam zon ini akan dibahagikan secara parsel kepada pelbagai pemaju untuk memajukan setiap komponen individu di bawah penyeliaan dan panduan pasukan pengurusan projek.


ULASAN  SAYA :-

Dari 7 persekitaran ajaran/keagamaan yang dicadangkan cuma 1 sahaja yang susah hendak dikaitkan dengan bangsa Cina. Yang lain semua adalah berkaitan bangsa mereka. Bahagian komersial dan rekreasi pula lebih menunjukkan belang kaum kapitalis. Ini adalah projek hartanah besar untuk menaikkkan lagi ekonomi kaum tertentu dan menonjolkan diri sebagai penggerak utama negara ini konon, agama bagi puak-puak kiasu seperti ini cuma sekadar alat...




TERJEMAHAN :-


MENGUKUHKAN NILAI-NILAI SOSIAL YANG BAIK

Projek ini juga dijangka akan membantu Negeri mengatasi dan mengurangkan masalah sosial di kalangan remaja.
Ia dijangka meningkatkan tahap kesedaran di kalangan remaja tentang betapa pentingnya agama dan budaya. Kesedaran tentang nilai-nilai keagamaan dan kebudayaan.

- Program-program pendidikan akan diperkenalkan untuk meningkatkan tahap kesedaran nilai-nilai keagamaan dan kebudayaan demi memperkukuhkan harmoni nasional antara masyarakat di Malaysia.
- Untuk meningkatkan dan mengekalkan keamanan, harmoni dan kesatuan dalam masyarakat pelbagai bangsa dan agama.


FAEDAH UNTUK NEGERI PAHANG

Negeri Pahang juga bakal mendapat faedah besar baik secara langsung mahupun tidak dari pembangunan projek ini.
Beberapa faedah kepada Negeri termasuk :

- Penciptaan satu tarikan pelancongan yang memiliki kapasiti untuk menjana pendapatan wang asing yang besar.
- Menguatkan perkembangan ekonomi Malaysia dan Negeri Pahang secara khusus.
- Mencipta peluang pekerjaan baru.
- Menubuhkan sebuah pusat kebudayaan selari dengan polisi kerajaan mahu mempromosi pelancongan spiritual dalam negara.
- Mempromosi Negeri juga Malaysia sebagai destinasi pelancongan utama di rantau ini.


ULASAN SAYA :-

Alasan-alasan ini kelihatan murni tapi remaja mana yang mahu diselamatkan? Maaflah... berapa peratus remaja Melayu/Islam wujud di negeri Pahang, berapa peratus bukan Melayu? Apakah remaja Melayu/Islam itu boleh diselamatkan dengan memberi mereka pekerjaan atau dibawa melawat pusat-pusat berhala?

Ya. Memang projek sebegini boleh memancing dana asing. Malah saya percaya segala usaha untuk merendahkan kedudukan Melayu dan Islam di Malaysia memang mendapat sokongan dana asing. Kalau pusat sebegini didirikan kita boleh mendapat faedah pelancongan dari 1.5 billion orang Cina misalnya. Tapi ingat, INI TANAH MELAYU, TEMPAT HIDUPNYA AGAMA ISLAM. Janganlah semata-mata kerana wang kita sanggup melacurkan nasib agama dan bangsa.




TERJEMAHAN :-


SOKONGAN 

1 Malaysia Enchanting Retreat adalah selari dengan Polisi Kerajaan Malaysia dalam mempromosi Pelancongan Spiritual. Banyak persatuan agama di Malaysia telah memberikan sokongan kepada projek ini. Lagipun, projek ini juga disokong berjuta penyokong dari merata negara.


"Kejayaan Malaysia dalam menyatukan orang dari pelbagai bangsa dan agama menjadikan negara ini model bagi negara-negara lain di dunia... konsep 1 Malaysia telah wujud begitu lama... kejayaan ini adalah FAKTA dan REALITI!"

Perdana Menteri Malaysia
YAB Dato' Sri Najib Tun Razak
3 Jun 2012


ULASAN SAYA :-

Ini betul-betul sudah pusing kenyataan. Kalau betul pun negara kita menyokong pelancongan spiritual apakah dengan cara mendirikan berhala besar atas piramid dan sebagainya seperti dicadangkan projek ini? Kata banyak persatuan agama menyokong, berjuta orang lagi bersama. Tunjukkanlah siapa mereka, gambar-gambar mereka? Ini kenapa pakai gambar PM Najib? Kalau orang tak tahu hujung pangkal atau gopoh membaca website tentu mereka menyangkakan PM menyokong penuh projek, walhal yang disebut cuma pasal 1 Malaysia dan kejayaan menyatukan rakyat, takda kena-mengena pun dengan projek. Bila masa pula kenyataan ini boleh diterjemahkan sebagai sokongan terhadap projek berhala gila? Ke sengaja nak timbulkan kemarahan orang Melayu dan Islam terhadap kerajaan? Sepatutnya kerajaan boleh saman pihak pemaju yang telah membuat silap mata misrepresentation of facts atau salah mengenengahkan fakta...




Tu dia. Saya dah jarang baca paper jadi tak tahu bila pula benda ni ditonjolkan. Nak sangat jaga hati kaum dan agama lain sampai begini jadinya?


TERJEMAHAN :-


TANAH YANG DIKENAL PASTI UNTUK PEMBANGUNAN

Satu parsel tanah kerajaan dengan kawasan 250 ekar telah diluluskan untuk projek di Bukit Gambang dalam kawasan negeri Pahang. Ia adalah sekitar 30 km dari bandar Kuantan. Tempoh perjalanan sekitar tiga (3) jam memandu dari Kuala Lumpur. Mukabumi tempat pelbagai dari beralun ke berbukit dan ini sesuai dengan cadangan pembangunan.


ULASAN SAYA :-

Kalau betul telah diluluskan kerajaan apakah ia patut? Apakah kerajaan sedar impak sebenar projek sebegini dibenarkan terhadap kepentingan orang Melayu dan Islam. Atau dalam kertas cadangan asal ianya lain, bila dah berjaya ke hadapan lain pula jadinya?




ULASAN KESELURUHAN :-

Tak payahlah beri muka nak sangat jaga hati bangsa lain, 1 Malaysia ke hapa. Jagalah hati lebih 60% penduduk Melayu dan Islam. Nak sangat projek pelancongan spiritual? Di Tanah Melayu ni banyak masjid-masjid lama dan makam-makam orang alim yang boleh dijadikan tumpuan. Boleh buat seperti makam para Wali Songo di Pulau Jawa yang sentiasa dikunjungi berbas-bas orang 24 jam.

Kepada semua persatuan Melayu Islam dan mereka yang mempejuangkan kedaulatan agama dan bangsa. Sila ambil perhatian. Buatlah tindakan yang bijak agar kedudukan Melayu dan Islam tidak terus diperlekehkan. Pada mereka yang mengaku memperjuangkan hal ini dalam parti politik, inilah masanya untuk menunjukkan taring dan erti sebuah perjuangan. Jangan terikut rentak tari para liberal Melayu yang kelihatan memang suka Islam jatuh agar mereka boleh terus berzina tanpa risau ditangkap, agar wang suap boleh terus diterima dari tokeh-tokeh Cina kerana memainkan peranan. Cukup.


No comments:

Post a Comment

PERKONGSIAN ILMU YANG TELAH DIBUAT HIKMAH SETAKAT INI

Ramai sudah sedia maklum bagaimana HIKMAH menggabungkan persembahan silat, budaya, pameran koleksi keris malah sesi berkuda juga memanah untuk memeriahkan acara. Namun teras utama acara tetap perkongsian ilmu yang dibuat dalam bentuk pembentangan seperti seminar sebelum diikuti sesi berkumpulan. Dengan ini biar dikongsikan tajuk-tajuk kertas kerja yang telah dibuat setakat ini...

“Suai Kenal HIKMAH” atau HIKMAH I di Yayasan Restu, Shah Alam 4 Nov 2012


1. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


2. Perlembagaan Negara dan Cabaran Terhadap Hak Melayu dan Institusi Beraja – Mohd Faizal Ahmad, peguambela dan peguamcara


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos , bekas wartawan Malay Mail


4. Faktor Sultan kepada Bangsa Melayu : Mesej untuk umat Melayu di Akhir Zaman – Sheikh Sidi Mohamed Zaid Dor, pengetua Madrasah Rasool-Ur-Rahmah, Behrang, pemimpin Tariqat Naqsyabandiah


5. Nasib orang Melayu di Singapura - Tengku Syawal, waris Sultan Ali ibni Sultan Hussein (Sultan Ali pernah bertakhta di Kesang, Johor, Sultan Hussein di Singapura abad ke 19 Masihi)


6. Ragam Hias Gunungan Mihrab dan Mimbar di Alam Melayu – Harleny Abd Arif, calon doktor falsafah seni Universiti Pendidikan Sultan Idris


7. “Berpetualang ke Aceh” : Satu Pengalaman Mencari Jati Diri Melayu – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


8. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


9. Keris ke arah Penyatuan Alam Melayu – Khairul Azhar Abdul Karim, YDP Persatuan Pusaka Perkerisan Kuala Lumpur


10. Ikonografi Zulfikar dalam Sejarah Hubungan Turki dan Nusantara – Mohd. Zahamri Nizar, aktivis Yayasan Restu


11. Dari Srivijaya ke Batu Bersurat Terengganu : Perjalanan Melayu Merentas Zaman Menggamit Peranan – Mohd Syukri Embong, YDP Persatuan Belia Waja Watan




“Wacana Ilmu Memartabatkan Kembali Kegemilangan Tamadun Melayu” atau HIKMAH II di Kolej Antarabangsa Yayasan Melaka 25 November 2012


1. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


2. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos , bekas wartawan Malay Mail


3. Faktor Sultan kepada Bangsa Melayu : Mesej untuk umat Melayu di Akhir Zaman – Sheikh Sidi Mohamed Zaid Dor, pengetua Madrasah Rasool-Ur-Rahmah, Behrang, pemimpin Tariqat Naqsyabandiah


4. Ragam Hias Gunungan Mihrab di Acheh dan Tanah Melayu (1600-1900) – Harleny Abd Arif, calon doktor falsafah seni Universiti Pendidikan Sultan


5. Busana tradisional Melayu sebagai Lambang Jiwa Merdeka – Tun Muhammad Farul, aktivis busana tradisi dan silat Melayu, wakil dari Istiadat Pewaris Penjurit Kepetangan Melayu


6. “Berpetualang ke Aceh” : Satu Pengalaman Mencari Jati Diri Melayu – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


7. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


8. Ancaman Terhadap Situs Bersejarah Kerajaan Lama Lamuri : Usaha untuk Memperkasakan sejarah Aceh yang hilang Melalui Pemeliharaan Makam-makam - wakil dari badan NGO Mapesa (Masyarakat Peduli Sejarah Aceh)


9. Ikonografi Zulfikar dalam Sejarah Hubungan Turki dan Nusantara – Mohd. Zahamri Nizar, aktivis Yayasan Restu


10. Panji-panji hitam dari Timur : Peranan bangsa Melayu Akhir Zaman – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh


“HIKMAH Berselawat : Menjejak Pendekar, Ahlul Bayt dan Mendaulat Sultan di tanah Gangga Negara” atau HIKMAH III di Marina Hall, Lumut 27 Januari 2013


1. Alter Terahsia Melayu – Srikandi, pengkaji sejarah Melayu dan seorang penulis blog yang agak misteri tetapi diminati ramai terutama melalui blog Mistisfiles


2. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


3. Ahlul Bayt Rasulullah SAW & Warisan Melayu – Tun Suzana Othman, penulis buku tentang Ahlul Bait dan raja-raja Melayu juga ulamak silam


4. Siapakah itu Melayu? – Tuan Haji Halim Bashah, penulis, pengumpul koleksi sejarah negeri Kelantan, wakil Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Kelantan


5. Ahlul Bayt sebagai Perisai Agama,Bangsa dan Negara - Habib Abu Aswad ibn Zakaria Al-Kubra, mudir Madrasah Ahbabul Mustafa, Kelantan


6. Nasib orang Melayu di Singapura - Tengku Syawal, waris utama Sultan Ali ibni Sultan Hussein (Sultan Ali pernah bertakhta di Kesang, Johor, Sultan Hussein di Singapura abad ke 19 Masihi)


7. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


8. Sajak Melayu – Tun Muhammad Farul, aktivis busana tradisi dan silat Melayu, wakil dari Istiadat Pewaris Penjurit Kepetangan Melayu


9. Kebangkitan Panji-panji Hitam Melalui Pembatalan Sihir Perjanjian Pangkor - Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”

HIKMAH IV : Silaturrahim Bumi Serambi Mekah di Akademi Nik Rashiddin, Kandis, Bachok 16 Mac 2013


1. Motif Langkasuka Dalam Kesenian Melayu – Puan Rosnawati, pemilik ANR


2. Gunungan Mihrab dan Mimbar Pantai Timur : Stailisasi Motif dalam Ragam Hias – Puan Harleny Abd Arif, calon PhD seni UPSI


3. 'Seni Khat Melayu': Penerokaan Identiti Dalam Manuskrip dan Seni Ukir Melayu - Mohd. Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu dari Pertubuhan Pengkarya Seni Kuala Lumpur dan Selangor


4. Sejarah dan Tempat-tempat Signifikan di Kelantan : Langkasuka, Empayar Chermin hingga ke Zaman Raja K'Umar – Mohammad Iddham, Kelab Pencinta Sejarah Kelantan


5. Sejarah Kelantan Membawa ke Dinasti Raja-raja Jembal dan Kisah Puteri Saadong - Tuan Haji Ismail Sulaiman, presiden Persatuan Pencinta Sejarah Puteri Saadong


6. Sheikh Ahmad al-Fathoni dan para Ulamak Pantai Timur : Kenapa Kelantan dipanggil Bumi Serambi Mekah? - Ustaz Zaidi Hassan dari Masjid Salor, Pasir Mas, Kelantan


7. Apa yang Perlu dilakukan untuk Menjayakan Perjuangan Dinar Dirham dan Muamalatnya : Peranan HIKMAH dan Kaitan dengan Cap Mohor Diraja - Ustaz Muhammad Hassan Zaid bin Ramli dari As-Saff Madani Islamic City


8. Praktik Dinar dan Dirham untuk Kesultanan dan Umat Melayu – Mazli Alias dari kumpulan Murabbitun dan World Islamic Mint


9. Dari Langkasuka ke Serambi Mekah : Kedaulatan Melayu dan Islam – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH


“HIKMAH Isra’ dan Mi’raj : Jejak Sufi dalam Tamadun Melayu” atau HIKMAH V di Masjid Makmur Losong, Kuala Terengganu 5-8 Jun 2013


1. Aplikasi Dinar dan Dirham sebagai Wadah Pendaulatan Islam sedunia : Pasar Terbuka Masjid - Puan Norbaini Hassan, Perunding Dinar & Dirham


2. Hubungan Syarif Al-Baghdadi dan Tok Pulau Manis dengan Islam di Nusantara - Fokus Salasilah Tok Syeikh Pulau Manis - Cikgu Najib Badruddin, Pengkaji sejarah dan waris Tok Pulau Manis dari Kelantan


3. Antara Muhammad al-Baghdadi dan Muhammad Nafs al-Zakiyah : Pengalaman Peribadi Menjejak Makna hingga ke Terengganu - Radzi Sapiee, pengasas dan presiden HIKMAH


4. Dinar dan Dirham dan Kesultanan Masa Kini – Umar Azmon Amir Hassan, Penggiat Dinar dn Dirham kumpulan Murabbitun dan World Islamic Mint


5. Tasawuf, Tamadun Melayu dan Khilafat Uthmaniyyah – Halit Osmanli An-Naqsyabandi, Sheikh tariqat Naqsyabandiah-Haqqani


6. TokKu Paloh dari aspek Sosiologi Ekonomi Masyarakat - Razi Yaakob, Pensyarah UnisZa (Universiti Sultan Zainal Abidin, Kuala Terengganu)


7. Tradisi Gemilang: Seni Mushaf Terengganu Abad ke-19 -Mohd Zahamri Nizar, Aktivis seni rupa Melayu


8. Jejak dan Legasi Tok Ku Paloh dan Keluarga - Dr Syed Lutfi bin Syed Umar, Pensyarah Unisza


9. Batu Bersurat Terengganu, Mesej untuk Umat Akhir Zaman - Rashid Hamat, Ketua Bahagian Sejarah, Muzium Negeri Terengganu


HIKMAH Merdeka Raya atau HIKMAH VI di Galeri Shah Alam 7 September 2013


1. Hasil kerja seni sebagai Wadah Memartabatkan Melayu dan Islam - Mohd. Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu dari Pertubuhan Pengkarya Seni Kuala Lumpur dan Selangor


2. Mengenali dan Menjejaki Perjalanan Bangsa Melayu dan Asal Usulnya – Puan Zaharah Sulaiman, penyelidik dan penulis dari Ikatan Arkeologi Malaysia


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu - Shamsul Yunos, bekas wartawan Malay Mail dan aktivis media bebas


4. Pernyataan HIKMAH Melaka sebagai blue print kebangkitan Ummah - Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH

Festival Ketamadunan Dan Adat Istiadat Melayu Mukmin Nusantara atau HIKMAH VII di Hang Tuah Center, Kampung Duyong, Melaka 30 November 2013


1. Zuriat Nabi SAW dan Islam di Nusantara : Sejarah, Hijrah dan Hikmah - Tun Suzana Othman, penulis buku“Ahlul Bait dan Raja-Raja Melayu” dan Ustaz Mohd Iqbal Parjin dari KEMUDI ((Pertubuhan Kesedaran Melayu Dan Islam)


2. Fiqh al Adat Muhakkamah dalam Hikayat Raja-raja Melayu oleh Farha Muhammad - Nur Shazwani Sadzali dari Jabatan Pengajian Am, Politeknik Ibrahim Sultan



Rumahku Syurgaku @ HIKMAH VIII di Baitul Hikmah, Sungai Buaya, Rawang, Selangor 8 Februari 2014


1. Tradisi Gemilang: Seni Mushaf Terengganu Abad ke-19 oleh Mohd Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu


2. Ruang Mihrab Rumah Rasulullah SAW dan Perkaitannya dengan Falsafah Gunungan bersumberkan Al-Quran oleh Puan Harleny Abd Arif, pengkaji dan calon PhD seni UPSI (Universiti Perguruan Sultan Idris)

Mutiara HIKMAH @ HIKMAH IX di Bayan Lepas, Pulau Pinang 22 Februari 2014


1. Penempatan awal Melayu di Pulau Pinang - Roslan Saadon dari NGO Peradaban


2. Wang Fiat dan keruntuhan ekonomi Orang Melayu - Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos, wartawan dan aktivis media bebas


4. Mencari Jati Diri Melayu Melalui Peninggalan Sejarah – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


5. Ancaman terhadap Akidah Umat Islam - Sheikh Raja Aman bin Raja Mokhtar, pemimpin Tariqat Shah Naqshband Az-Zainiyyah

HIKMAH Aceh - Kembali ke Makam Nenda @ HIKMAH X di Banda Aceh, Aceh 29 Mac 2014



1. Pengenalan HIKMAH – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


2. Sahibul Hikayat Bustanus Salatin - Muammar Farisi dari SILA (Sejarah Indatu Lemuria Aceh)


3. Pelestarian Situs Sejarah dan Budaya di Aceh - Teuku Zulkarnaian dari Dinas Budaya dan Parawisata (Jabatan Kebudayaan dan Pelancongan) Aceh, juga Raja Nagan, raja bagi negeri kecil Nagan di bawah Aceh Darussalam.