Terbitnya HIKMAH



Melihat perkembangan mutakhir sejak beberapa tahun ini di mana umat Melayu Islam di Malaysia diasak dari pelbagai arah, umat Islam umumnya seluruh dunia ditekan dengan pelbagai peristiwa yang kelihatan dirancang untuk menjatuhkan agama yang syumul ini, ramai yang mula bimbang tentang nasib mereka, agama, bangsa dan negara akan datang. Sesungguhnya segala yang terjadi itu seperti membenarkan hadis-hadis Nabi Muhammad SAW tentang peristiwa akhir zaman di mana dikatakan umat Islam akan disembelih di mana-mana dan kamu tidak dapat berbuat apa-apa. Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH) diwujudkan Jumaat malam Sabtu, 12 Oktober 2012 sebagai reaksi terhadap perkembangan yang menggelisahkan ini. Ia adalah ikatan longgar para pengkaji/peminat sejarah dan budaya Melayu dan Islam yang sering berbincang dan berhubung melalui Internet terutama di Facebook.


HIKMAH adalah lanjutan daripada cadangan untuk mengadakan satu sesi kecil seminar/syarahan tentang sejarah Melayu Islam oleh penulis bebas Radzi Sapiee, graduan matematik dari University College of London dan bekas wartawan The New Straits Times yang telah menulis trilogi novel pencarian jati diri Melayu Islam bertajuk “Berpetualang ke Aceh” (terbit 2006-2007). Penulis memiliki sejumlah peminat dan pengikut tersendiri yang selalu mengikuti perkembangannya melalui penulisan dan perkongsian pendapat serta pengalaman hidup di blog juga di Facebook. Apabila ditawarkan untuk menggunakan sebuah dewan yang katanya boleh memuatkan lebih 200 orang, penulis pun mengajak rakan-rakan dan kenalan turut sama berkongsi buah fikiran. Dalam masa yang singkat HIKMAH mendapat sambutan di luar dugaan. Walaupun menghadapi beberapa halangan termasuk dibatalkan penggunaan dewan pada saat-saat akhir akibat campur tangan pihak yang bermotifkan politik, acara pertama HIKMAH yang dikecilkan daripada cadangan asal lalu dijadikan acara santai “Suai Kenal HIKMAH” tetap dapat diadakan dengan jayanya Ahad 4 November di Shah Alam.


Walaupun baru diterbitkan cuma 3 minggu HIKMAH terbukti berjaya menyatukan umat Melayu Islam dari pelbagai latar belakang tanpa mengira kecenderungan politik. Seramai 350 orang termasuk aktivitis perkerisan, persilatan, perubatan tradisional, kebudayaan malah para pemimpin tareqat telah berkumpul untuk berkongsi rasa tentang nasib orang Melayu Islam akhir zaman. Atas keyakinan ini acara susulan yang diberi nama “Wacana Ilmu Memartabatkan Kembali Kegemilangan Tamadun Melayu” pun diatur untuk dibuat Ahad 25 Nov di Melaka. Ia mendapat sokongan Persatuan Guru-Guru Beladiri Melaka (MAGMA Melaka) dan Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI). Tidak lama kemudian kerajaan negeri Melaka pun turut serta sebagai penganjur bersama malah memasukkan acara ke dalam kalendar tahunan program negeri. Sambil itu sudah ada pihak menjemput agar acara HIKMAH diadakan di Perak dan Kelantan.


Permintaan-permintaan sebegitu terus muncul daripada pihak-pihak lain lalu kami cuba mencari cara untuk melaksanakannya. Begitulah kami di HIKMAH. Siapa sangka acara yang asalnya mahu diadakan sekali sahaja iaitu pada 4 November 2012 boleh bercambah menjadi satu siri jelajah yang ditunggu-tunggu umat Melayu dan Islam serata Malaysia malah dari negara-negara jiran seperti Singapura dan Indonesia? Untuk melihat atau menelaah apa yang telah dibuat HIKMAH sila klik pautan berikut...




















Thursday, September 14, 2017

Isu ancaman terhadap tapak kerajaan lama Aceh di Kampung Pande - Satu gerak kebangkitan Islam di Alam Melayu akhir zaman?

Artikel ini baru selesai ditulis lalu dipaparkan di blogspot CATATAN SI MERAH SILU beberapa minit tadi. Seharusnya ia dikongsikan di sini juga...


-----------------


Salam. Ada satu perkara besar yang mengujakan sedang berlaku di Aceh membuatkan saya terasa harus menulis artikel khas tentangnya...



Empat hari lepas, selepas tengah malam atau lebih tepat, pada jam 12.49 pagi Ahad 10 September 2017 saya telah membuat update di Facebook yang berbunyi seperti berikut. Saya sunting sedikit untuk paparan di sini :-


---------------------------


TENTANG TAPAK SEJARAH ACEH LAMA DI KAMPUNG PANDE MAHU DIJADIKAN TEMPAT PELUPUSAN/ PEMPROSESAN SAMPAH DAN AIR NAJIS – APA NAK JADI DUNIA NI?

Salam semua. Walaupun telah kembali aktif di Facebook sejak menyepi lebih 3 bulan saya tidaklah begitu aktif lagi seperti sebelum penyepian itu. Walaupun sejak 3 minggu lalu saya kembali berkongsi gerak dan rasa kepada umum ia tidaklah sekerap seperti dahulu. Ini disebabkan kadangkala terasa tidak berguna bersuara kerana rentak dunia tetap macam itu. Manusia secara rata lebih pentingkan duit, harta benda, pangkat dan nama berbanding untuk memperjuangkan sesuatu demi kedaulatan agama, bangsa dan negara tanpa mengharapkan sesuatu. Dan makin lama saya terasa makin bodoh tak tahu apa-apa.

Tetapi malam ini saya terasa wajib menyatakan sesuatu tentang satu isu yang diikuti sejak 2-3 minggu lalu namun setakat ini belum pernah menyatakan pendirian tentangnya di mana-mana. Saya mahu bercakap tentang perjuangan kawan-kawan di Aceh mahu menyelamatkan tapak sejarah tempat permulaan kerajaan awal Aceh di Kampung Pande, Banda Aceh yang kini diancam projek mahu mendirikan pusat pelupusan sampah dan pengolahan air najis. Biar hal seterusnya dinyatakan secara point form seperti berikut :-


1) Walaupun tidak pernah memberikan apa-apa maklum balas ataupun komen di mana-mana saya telah mengikuti perkembangan perkara ini buat beberapa lama. Saya dapat melihat kawan-kawan di Aceh begitu bersemangat memperjuangkan perkara sehingga berjaya mendapatkan liputan media daripada beberapa pihak

2) Pun begitu projek nampaknya tetap hendak diteruskan dan usaha kawan-kawan setakat ini tidak dapat menghalang. Kalau diteruskan juga situs atau tapak sejarah yang mengandungi banyak makam kerabat raja-raja Aceh lama juga makam para ulamak akan hilang malah menjadi tempat sampah dan najis bermaharajela.

3) Difahamkan projek tempat pelupusan/pemprosesan sampah ini adalah antara projek utama di bawah plan pembangunan Presiden Indonesia kini Pak Jokowi. Apakah tidak ada tempat lain boleh dijadikan situs projek? Kenapa mesti sampai menghilangkan satu tapak sejarah yang penting untuk jati diri dan martabat/maruah orang Aceh? Dilihat dalam konteks bahawa beberapa bulan lalu Jokowi pernah mengisytiharkan Barus sebagai titik pertama masuk Islam ke Indonesia sedangkan Aceh diketahui umum lebih layak mendapat pengiktirafan itu saya melihat ini sebagai satu usaha jahat untuk menjatuhkan martabat keIslaman Aceh.

4) Tetapi itu hal Jokowi, presiden daripada suku kaum Jawa yang diketahui sejak sekian lama seperti tidak menyenangi orang Aceh dan sejarah kegemilangan kerajaan Islamnya. Saya tidak hairan jika benar Jokowi membenarkan projek ini terus berlangsung untuk menjatuhkan martabat Aceh atau menghalang ia daripada mencapai kegemilangan kembali. Yang saya hairan kenapa para pemuka kerajaan di Aceh sendiri tidak kelihatan menghalangnya?

5) Dengan ini saya menyeru kawan-kawan di Aceh supaya mendapatkan komen atau maklum balas rasmi daripada para pemuka kerajaan. Apakah mereka menyokong atau menentang… atau tidak mahu campur tangan. Kalau menyokong tanyakan kenapa. Kalau menentang kenapa. Kalau tidak mahu campur tangan kenapa. Biar jelas pendirian.

6) Paling diharapkan adalah komen rasmi daripada Pak Irwandi yang kembali menjadi Gabenor Aceh sejak beberapa bulan lalu. Difahamkan Irwandi yang menjadi Gabenor pertama Aceh selepas Tsunami 2004 kemudian kalah dalam pilihan raya kedua gabenor dapat kembali memegang jawatan setelah meraih kepercayaan para ulamak juga para pejuang sejarah dan budaya Aceh. Namun sehingga kini saya tidak mendengar beliau berkata apa-apa atau menampakkan apa-apa usaha untuk menaikkan kembali sejarah kegemilangan Aceh.

7) Pengalaman sebagai wartawan di akhbar berbahasa Inggeris Malaysia, The New Straits Times 1996-2001 mengajar bagaimana hendak mendapatkan maklum balas rasmi. Kita boleh menghubungi terus pejabat gabenor. Kalau tak dapat cari sahaja mana-mana majlis terutama sidang media yang dihadiri gabenor dan tanyakan soalan di hadapan umum. Pastikan kita mendapat jawaban yang boleh dipertanggungjawabkan sambil disaksikan ramai pihak.

8) Dapatkan juga komen rasmi dan maklum balas daripada para ulamak terkemuka Aceh. Apakah mereka rela tapak sejarah Aceh sebegitu penting seperti di Kampung Pande dijadikan tempat pelupusan/pemprosesan sampai dan air najis? Seharusnya tidak. Tak tahu le kalau dah terhutang budi menerima duit untuk memajukan madrasah dan sebagainya lalu tidak berani menentang. Sama ada itu atau mereka memang tidak tahu hujung pangkal cerita lalu harus dimaklumkan tentang perkara. Apapun kita mesti mendapatkan pendirian yang jelas daripada mereka.

9) Daripada maklum-maklum balas ini insyaallah kita dapat merangka gerak kerja seterusnya demi menyelamatkan situs/tapak sambil diperhatikan dunia. Dan kita juga dapat mengenal siapakah yang bersama, siapakah yang menentang kerana memiliki kepentingan duniawi...


Isu ini boleh diikuti melalui laporan-laporan berita pada pautan-pautan berikut :-


Proyek Tinja di Makam Ulama Bahagian 1




Anda juga boleh masuk ke Youtube lalu membuat keyword search “Kampung Pande air limbah” untuk mendapatkan banyak lagi laporan. Sila sebarkan supaya lebih ramai sedar dan terlibat untuk sama-sama membantu menyelamatkan tapak sejarah yang sebenarnya bukan sahaja penting untuk Aceh tetapi penting juga untuk memartabatkan sejarah perkembangan dan kegemilangan Islam seluruh Alam Melayu/Nusantara.


Nota : Gambar pada update ini diambil beberapa hari sebelum saya pertama kali mengadakan acara HIKMAH di Aceh 29 Mac 2014. Seperti biasa apabila sampai di sana saya suka melawat tempat-tempat bersejarah lalu buat pertama kalinya dibawa melihat tapak penting itu. Lihat artikel  Tapak pusat kerajaan awal Aceh (Site of the centre of Aceh early kingdom) di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART). Tentang majlis lihat artikel Acara kesepuluh HIKMAH di Muzium Aceh, Banda Aceh, Aceh 29 Mac 2014, dalam blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH). Pada 19 Mac 2017 iaitu setengah tahun lalu saya mengadakan satu lagi acara di Aceh. Lihat Acara kedua puluh HIKMAH di Rumah Cut Nyak Dhien, Aceh 19 Mac 2017 . Masuk itu sudah 8 kali saya ke Aceh...





Pada update tersebut saya setakat meletakkan pautan-pautan untuk laporan-laporan berita yang boleh menerangkan isu dengan baik. Di sini biar diletakkan laporan-laporan tersebut yang muncul dalam media sana...






Walaupun terdapat laporan-laporan lain muncul dalam tempoh waktu yang sama berserta updates berkaitan dalam FB kawan-kawan dari Aceh saya rasa 3 laporan ini sudah cukup lengkap untuk menjelaskan perkara. Sekarang biar dikongsikan perkembangan selepas saya membuat update pagi buta Ahad itu...


 
OK. Saya pun tak tahu kenapa terasa perlu menyatakan pendirian juga menyatakan cadangan lewat malam merangkap pagi buta tersebut. Yang saya tahu, ketika menyatakan pendirian belum nampak lagi jalan penyelesaian yang baik. Yang kelihatan dan kedengaran cuma suara ramai meminta projek dihentikan tetapi seperti langsung tidak dipandang oleh pihak atasan. Kelihatannya satu perkara mengejut atau drastik harus dilakukan untuk memaksa projek agar dihentikan. 

Usaha harus melibatkan masyarakat antarabangsa di luar Aceh dan bagi mencapai tujuan tersebut saya mencadangkan agar kawan-kawan di sana menghantar wakil untuk menghadiri satu seminar arkeologi antarabangsa yang dijadualkan berlangsung di Pulau Pinang 3-4 Oktober. Di sana boleh diketengahkan perkara untuk menyeru sokongan yang lebih besar selain membuka mata masyarakat dunia.



Sebetulnya sejak kembali daripada menganjurkan acara ke-20 HIKMAH di Aceh saya tidak mahu lagi terlibat dalam apa-apa isu sana selain tidak mahu bersuara dalam blogspot mahupun media sosial buat beberapa lama. Saya juga tidak mahu menganjurkan lagi apa-apa acara HIKMAH. Sebabnya sudah dijelaskan dalam artikel Menyerahkan HIKMAH kepada orang Aceh - Ke mana hala tuju selepas ini? Antaranya adalah saya tidak mahu lagi mana-mana pihak menuduh saya berhajat terhadap takhta kerajaan Aceh. Tetapi malam itu saya tidak dapat meahan diri lagi daripada memperkatakan sesuatu tentang isu. Tengok-tengok beberapa jam selepas itu berlaku satu perhimpunan yang sangat bermakna di tapak sejarah tersebut.




Saya dapat tahu melalui FB kawan-kawan Aceh lalu memaparkan gambar-gambar daripada mereka di sini. Himpunan dihadiri oleh sejumlah pemuka masyarakat termasuk keturunan dan ahli keluarga besar Kesultanan Aceh juga keturunan raja-raja bawahan, raja-raja yang memegang suatu daerah, dipanggil sebagai ulebalang dalam sistem pemerintahan lama sana. Walaupun kesultanan sudah diruntuhkan oleh penjajah Belanda lebih 100 tahun lalu masih wujud ramai keturunan yang boleh memikul peranan mensejahterakan rakyat. Ada yang masih diiktiraf menurut adat walaupun tidak memiliki kedudukan mahupun kuasa daripada segi politik dan undang-undang.



Mereka telah berkumpul untuk menyatakan pendirian lalu mendesak agar projek pembinaan pusat pemprosesan/pelupusan sampah dan najis di Kampung Pande dihentikan lalu dialihkan ke tempat lain. Mereka juga menziarahi makam-makam lama yang tergusur atau dipindah paksa akibat projek. Projek ini katanya turut melibatkan sebuah kampung lain berdekatan iaitu Kampung Jawa. Tetapi untuk memudahkan bicara biar disebut nama Kampung Pande sahaja. Lagipun memang kebanyakan kesan sejarah terdapat di kampung yang namanya timbul kerana menjadi penempatan ramai orang pandai dalam bidang masing-masing seperti pertukangan logam dahulukala.



Satu memorandum yang ditujukan kepada pihak berkuasa pun ditandatangani pada perhimpunan.



Ini disertai usaha dan kempen pelbagai NGO Aceh menunjukkan satu kesatuan sayang warisan yang sangat luar biasa.



Esoknya Isnin 11 September berlaku pula pertemuan antara satu NGO yang dianggotai ramai kaum kerabat Sultan terakhir Aceh, Sultan Muhammad Daud Syah (bertakhta 1874-1903) dengan kakitangan jabatan-jabatan kerajaan yang terlibat dalam perkara. Turut hadir adalah pihak kontraktor projek. Mereka mengaku sekadar mengikut arahan. Terpulanglah kepada pihak kerajaan termasuk Walikota (Datuk Bandar) untuk memutuskan perkara. 

Antara paling ke hadapan meminta projek dihentikan adalah cicit sultan yang bernama Tuanku Warul Waliddin. Beliau dan ayahandanya Tuanku Raja Yusuf ibni Tuanku Raja Ibrahim ibni Sultan Muhammad Daud pernah bersama menjayakan acara ke-20 HIKMAH. Lihat HIKMAH Aceh 2017 - Pembukaan pelbagai ragam dan perkongsian ilmu dari Malaysia



Hari seterusnya Selasa 12 September baru saya mendapat tahu tentang pertemuan melalui FB. Tuanku Warul memberitahu hasil daripada pertemuan dan perbincangan projek yang mengancam tapak kerajaan lama Aceh itu telah disepakati agar dihentikan. Lihat laporan berkenaan di sini.

Masyaallah bisik hati saya. Subhanallah, rasa bangga dan teruja yang tidak terhingga. Beginilah baru betul kerabat diraja dan waris kesultanan bisik hati saya. Pada kala jalan penyelesaian belum lagi nampak walaupun sudah semakin besar dan jelas sokongan mereka dapat membantu mendapatkan kata putus yang diperlukan.



Itupun ada kawan-kawan yang masih terasa risau kalau-kalau itu cuma cakap-cakap dalam pejabat yang tidak dapat disahkan orang di luar. Saya pun risau takut-takut dalam kata lain luar kata lain. Bila dah keluar laporan akhbar hari Rabu 13 September menyatakan ia sebagai keputusan rasmi kerajaan baru kami betul-betul rasa lega. Walaupun projek dapat dihentikan buat sementara, sudah nampak hasil yang besar daripada usaha tidak kenal penat lelah dan jemu kawan-kawan.





Semalam juga berlaku pertemuan para wakil NGO berserta para pemuka masyarakat termasuk golongan akademik dengan DPRA - Dewan Perwakilan Rakyat Aceh. Kini usaha bukan sahaja tertumpu untuk menghentikan atau lebih tepat, mengalihkan projek pemprosesan/pelupusan sampah dan najis ke tempat lain. Kesedaran telah diangkat akan betapa pentingnya untuk menyelamatkan lagi melestarikan tempat-tempat bersejarah bagi menguatkan jati diri orang Aceh. Muncul juga cadangan agar dibina lalu dihidupkan kembali tata cara lama pembangunan Banda Aceh sebelum Belanda datang menceroboh lalu mula mengubah segala-galanya tahun 1874  oleh mereka yang cukup pakar dalam bidang. Bukankah bumi Serambi Mekah ini pernah menjadi pusat pertemuan masyarakat antarabangsa daripada seluruh dunia sambil mempamerkan nilai-nilai keIslaman yang tinggi?



Allah. Teruja dan terharu sungguh saya mendengar perkembangan positif ini. Saya merasakan telah timbul satu hikmah yang sangat besar daripada apa yang berlaku. Teringat betapa dahulu saya sering mengingatkan kawan-kawan di Aceh. Negeri kamu itu 99.9 % Islam. Kamu menerima royalti petroleum bernilai berbillion Ringgit Malaysia setiap tahun. Olahlah Aceh sebaik mungkin menurut acuan dan contoh yang sudah ditunjukkan oleh nenek moyang melalui tinggalan sejarah mereka. Jangan jadi macam Malaysia yang penduduk Melayu Islamnya tinggal sekitar 50%. Nak angkat undang-undang syariah pun dah susah disebabkan pembantahan orang bukan Islam dalam Parlimen. 

Tempat-tempat sejarah pun lebih diangkat yang peninggalan penjajah seperti pintu gerbang A Famosa buatan Portugis di Melaka dan kota Fort Cornwallis buatan Inggeris di Pulau Pinang. Aceh pernah menjadi tempat seluruh umat Islam di Alam Melayu/Nusantara menggantungkan harapan dalam menangangi cabaran akhir zaman. Bangkitlah Aceh memainkan peranan yang ia patut galas kembali sejak sekian lama. Seperti kata isteri saya apabila mendengar perkembangan positif ini - Sungguh Aceh menjadi kunci. Sesuailah dengan tema yang kami tetapkan untuk acara ke-20 HIKMAH di sana dahulu - "Hikmah Aceh 2017 : Kunci Kebangkitan Islam Akhir Zaman".


No comments:

Post a Comment

PERKONGSIAN ILMU YANG TELAH DIBUAT HIKMAH SETAKAT INI

Ramai sudah sedia maklum bagaimana HIKMAH menggabungkan persembahan silat, budaya, pameran koleksi keris malah sesi berkuda juga memanah untuk memeriahkan acara. Namun teras utama acara tetap perkongsian ilmu yang dibuat dalam bentuk pembentangan seperti seminar sebelum diikuti sesi berkumpulan. Dengan ini biar dikongsikan tajuk-tajuk kertas kerja yang telah dibuat setakat ini...

“Suai Kenal HIKMAH” atau HIKMAH I di Yayasan Restu, Shah Alam 4 Nov 2012


1. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


2. Perlembagaan Negara dan Cabaran Terhadap Hak Melayu dan Institusi Beraja – Mohd Faizal Ahmad, peguambela dan peguamcara


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos , bekas wartawan Malay Mail


4. Faktor Sultan kepada Bangsa Melayu : Mesej untuk umat Melayu di Akhir Zaman – Sheikh Sidi Mohamed Zaid Dor, pengetua Madrasah Rasool-Ur-Rahmah, Behrang, pemimpin Tariqat Naqsyabandiah


5. Nasib orang Melayu di Singapura - Tengku Syawal, waris Sultan Ali ibni Sultan Hussein (Sultan Ali pernah bertakhta di Kesang, Johor, Sultan Hussein di Singapura abad ke 19 Masihi)


6. Ragam Hias Gunungan Mihrab dan Mimbar di Alam Melayu – Harleny Abd Arif, calon doktor falsafah seni Universiti Pendidikan Sultan Idris


7. “Berpetualang ke Aceh” : Satu Pengalaman Mencari Jati Diri Melayu – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


8. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


9. Keris ke arah Penyatuan Alam Melayu – Khairul Azhar Abdul Karim, YDP Persatuan Pusaka Perkerisan Kuala Lumpur


10. Ikonografi Zulfikar dalam Sejarah Hubungan Turki dan Nusantara – Mohd. Zahamri Nizar, aktivis Yayasan Restu


11. Dari Srivijaya ke Batu Bersurat Terengganu : Perjalanan Melayu Merentas Zaman Menggamit Peranan – Mohd Syukri Embong, YDP Persatuan Belia Waja Watan




“Wacana Ilmu Memartabatkan Kembali Kegemilangan Tamadun Melayu” atau HIKMAH II di Kolej Antarabangsa Yayasan Melaka 25 November 2012


1. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


2. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos , bekas wartawan Malay Mail


3. Faktor Sultan kepada Bangsa Melayu : Mesej untuk umat Melayu di Akhir Zaman – Sheikh Sidi Mohamed Zaid Dor, pengetua Madrasah Rasool-Ur-Rahmah, Behrang, pemimpin Tariqat Naqsyabandiah


4. Ragam Hias Gunungan Mihrab di Acheh dan Tanah Melayu (1600-1900) – Harleny Abd Arif, calon doktor falsafah seni Universiti Pendidikan Sultan


5. Busana tradisional Melayu sebagai Lambang Jiwa Merdeka – Tun Muhammad Farul, aktivis busana tradisi dan silat Melayu, wakil dari Istiadat Pewaris Penjurit Kepetangan Melayu


6. “Berpetualang ke Aceh” : Satu Pengalaman Mencari Jati Diri Melayu – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


7. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


8. Ancaman Terhadap Situs Bersejarah Kerajaan Lama Lamuri : Usaha untuk Memperkasakan sejarah Aceh yang hilang Melalui Pemeliharaan Makam-makam - wakil dari badan NGO Mapesa (Masyarakat Peduli Sejarah Aceh)


9. Ikonografi Zulfikar dalam Sejarah Hubungan Turki dan Nusantara – Mohd. Zahamri Nizar, aktivis Yayasan Restu


10. Panji-panji hitam dari Timur : Peranan bangsa Melayu Akhir Zaman – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh


“HIKMAH Berselawat : Menjejak Pendekar, Ahlul Bayt dan Mendaulat Sultan di tanah Gangga Negara” atau HIKMAH III di Marina Hall, Lumut 27 Januari 2013


1. Alter Terahsia Melayu – Srikandi, pengkaji sejarah Melayu dan seorang penulis blog yang agak misteri tetapi diminati ramai terutama melalui blog Mistisfiles


2. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


3. Ahlul Bayt Rasulullah SAW & Warisan Melayu – Tun Suzana Othman, penulis buku tentang Ahlul Bait dan raja-raja Melayu juga ulamak silam


4. Siapakah itu Melayu? – Tuan Haji Halim Bashah, penulis, pengumpul koleksi sejarah negeri Kelantan, wakil Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Kelantan


5. Ahlul Bayt sebagai Perisai Agama,Bangsa dan Negara - Habib Abu Aswad ibn Zakaria Al-Kubra, mudir Madrasah Ahbabul Mustafa, Kelantan


6. Nasib orang Melayu di Singapura - Tengku Syawal, waris utama Sultan Ali ibni Sultan Hussein (Sultan Ali pernah bertakhta di Kesang, Johor, Sultan Hussein di Singapura abad ke 19 Masihi)


7. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


8. Sajak Melayu – Tun Muhammad Farul, aktivis busana tradisi dan silat Melayu, wakil dari Istiadat Pewaris Penjurit Kepetangan Melayu


9. Kebangkitan Panji-panji Hitam Melalui Pembatalan Sihir Perjanjian Pangkor - Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”

HIKMAH IV : Silaturrahim Bumi Serambi Mekah di Akademi Nik Rashiddin, Kandis, Bachok 16 Mac 2013


1. Motif Langkasuka Dalam Kesenian Melayu – Puan Rosnawati, pemilik ANR


2. Gunungan Mihrab dan Mimbar Pantai Timur : Stailisasi Motif dalam Ragam Hias – Puan Harleny Abd Arif, calon PhD seni UPSI


3. 'Seni Khat Melayu': Penerokaan Identiti Dalam Manuskrip dan Seni Ukir Melayu - Mohd. Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu dari Pertubuhan Pengkarya Seni Kuala Lumpur dan Selangor


4. Sejarah dan Tempat-tempat Signifikan di Kelantan : Langkasuka, Empayar Chermin hingga ke Zaman Raja K'Umar – Mohammad Iddham, Kelab Pencinta Sejarah Kelantan


5. Sejarah Kelantan Membawa ke Dinasti Raja-raja Jembal dan Kisah Puteri Saadong - Tuan Haji Ismail Sulaiman, presiden Persatuan Pencinta Sejarah Puteri Saadong


6. Sheikh Ahmad al-Fathoni dan para Ulamak Pantai Timur : Kenapa Kelantan dipanggil Bumi Serambi Mekah? - Ustaz Zaidi Hassan dari Masjid Salor, Pasir Mas, Kelantan


7. Apa yang Perlu dilakukan untuk Menjayakan Perjuangan Dinar Dirham dan Muamalatnya : Peranan HIKMAH dan Kaitan dengan Cap Mohor Diraja - Ustaz Muhammad Hassan Zaid bin Ramli dari As-Saff Madani Islamic City


8. Praktik Dinar dan Dirham untuk Kesultanan dan Umat Melayu – Mazli Alias dari kumpulan Murabbitun dan World Islamic Mint


9. Dari Langkasuka ke Serambi Mekah : Kedaulatan Melayu dan Islam – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH


“HIKMAH Isra’ dan Mi’raj : Jejak Sufi dalam Tamadun Melayu” atau HIKMAH V di Masjid Makmur Losong, Kuala Terengganu 5-8 Jun 2013


1. Aplikasi Dinar dan Dirham sebagai Wadah Pendaulatan Islam sedunia : Pasar Terbuka Masjid - Puan Norbaini Hassan, Perunding Dinar & Dirham


2. Hubungan Syarif Al-Baghdadi dan Tok Pulau Manis dengan Islam di Nusantara - Fokus Salasilah Tok Syeikh Pulau Manis - Cikgu Najib Badruddin, Pengkaji sejarah dan waris Tok Pulau Manis dari Kelantan


3. Antara Muhammad al-Baghdadi dan Muhammad Nafs al-Zakiyah : Pengalaman Peribadi Menjejak Makna hingga ke Terengganu - Radzi Sapiee, pengasas dan presiden HIKMAH


4. Dinar dan Dirham dan Kesultanan Masa Kini – Umar Azmon Amir Hassan, Penggiat Dinar dn Dirham kumpulan Murabbitun dan World Islamic Mint


5. Tasawuf, Tamadun Melayu dan Khilafat Uthmaniyyah – Halit Osmanli An-Naqsyabandi, Sheikh tariqat Naqsyabandiah-Haqqani


6. TokKu Paloh dari aspek Sosiologi Ekonomi Masyarakat - Razi Yaakob, Pensyarah UnisZa (Universiti Sultan Zainal Abidin, Kuala Terengganu)


7. Tradisi Gemilang: Seni Mushaf Terengganu Abad ke-19 -Mohd Zahamri Nizar, Aktivis seni rupa Melayu


8. Jejak dan Legasi Tok Ku Paloh dan Keluarga - Dr Syed Lutfi bin Syed Umar, Pensyarah Unisza


9. Batu Bersurat Terengganu, Mesej untuk Umat Akhir Zaman - Rashid Hamat, Ketua Bahagian Sejarah, Muzium Negeri Terengganu


HIKMAH Merdeka Raya atau HIKMAH VI di Galeri Shah Alam 7 September 2013


1. Hasil kerja seni sebagai Wadah Memartabatkan Melayu dan Islam - Mohd. Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu dari Pertubuhan Pengkarya Seni Kuala Lumpur dan Selangor


2. Mengenali dan Menjejaki Perjalanan Bangsa Melayu dan Asal Usulnya – Puan Zaharah Sulaiman, penyelidik dan penulis dari Ikatan Arkeologi Malaysia


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu - Shamsul Yunos, bekas wartawan Malay Mail dan aktivis media bebas


4. Pernyataan HIKMAH Melaka sebagai blue print kebangkitan Ummah - Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH

Festival Ketamadunan Dan Adat Istiadat Melayu Mukmin Nusantara atau HIKMAH VII di Hang Tuah Center, Kampung Duyong, Melaka 30 November 2013


1. Zuriat Nabi SAW dan Islam di Nusantara : Sejarah, Hijrah dan Hikmah - Tun Suzana Othman, penulis buku“Ahlul Bait dan Raja-Raja Melayu” dan Ustaz Mohd Iqbal Parjin dari KEMUDI ((Pertubuhan Kesedaran Melayu Dan Islam)


2. Fiqh al Adat Muhakkamah dalam Hikayat Raja-raja Melayu oleh Farha Muhammad - Nur Shazwani Sadzali dari Jabatan Pengajian Am, Politeknik Ibrahim Sultan



Rumahku Syurgaku @ HIKMAH VIII di Baitul Hikmah, Sungai Buaya, Rawang, Selangor 8 Februari 2014


1. Tradisi Gemilang: Seni Mushaf Terengganu Abad ke-19 oleh Mohd Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu


2. Ruang Mihrab Rumah Rasulullah SAW dan Perkaitannya dengan Falsafah Gunungan bersumberkan Al-Quran oleh Puan Harleny Abd Arif, pengkaji dan calon PhD seni UPSI (Universiti Perguruan Sultan Idris)

Mutiara HIKMAH @ HIKMAH IX di Bayan Lepas, Pulau Pinang 22 Februari 2014


1. Penempatan awal Melayu di Pulau Pinang - Roslan Saadon dari NGO Peradaban


2. Wang Fiat dan keruntuhan ekonomi Orang Melayu - Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos, wartawan dan aktivis media bebas


4. Mencari Jati Diri Melayu Melalui Peninggalan Sejarah – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


5. Ancaman terhadap Akidah Umat Islam - Sheikh Raja Aman bin Raja Mokhtar, pemimpin Tariqat Shah Naqshband Az-Zainiyyah

HIKMAH Aceh - Kembali ke Makam Nenda @ HIKMAH X di Banda Aceh, Aceh 29 Mac 2014



1. Pengenalan HIKMAH – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


2. Sahibul Hikayat Bustanus Salatin - Muammar Farisi dari SILA (Sejarah Indatu Lemuria Aceh)


3. Pelestarian Situs Sejarah dan Budaya di Aceh - Teuku Zulkarnaian dari Dinas Budaya dan Parawisata (Jabatan Kebudayaan dan Pelancongan) Aceh, juga Raja Nagan, raja bagi negeri kecil Nagan di bawah Aceh Darussalam.