Terbitnya HIKMAH



Melihat perkembangan mutakhir sejak beberapa tahun ini di mana umat Melayu Islam di Malaysia diasak dari pelbagai arah, umat Islam umumnya seluruh dunia ditekan dengan pelbagai peristiwa yang kelihatan dirancang untuk menjatuhkan agama yang syumul ini, ramai yang mula bimbang tentang nasib mereka, agama, bangsa dan negara akan datang. Sesungguhnya segala yang terjadi itu seperti membenarkan hadis-hadis Nabi Muhammad SAW tentang peristiwa akhir zaman di mana dikatakan umat Islam akan disembelih di mana-mana dan kamu tidak dapat berbuat apa-apa. Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH) diwujudkan Jumaat malam Sabtu, 12 Oktober 2012 sebagai reaksi terhadap perkembangan yang menggelisahkan ini. Ia adalah ikatan longgar para pengkaji/peminat sejarah dan budaya Melayu dan Islam yang sering berbincang dan berhubung melalui Internet terutama di Facebook.


HIKMAH adalah lanjutan daripada cadangan untuk mengadakan satu sesi kecil seminar/syarahan tentang sejarah Melayu Islam oleh penulis bebas Radzi Sapiee, graduan matematik dari University College of London dan bekas wartawan The New Straits Times yang telah menulis trilogi novel pencarian jati diri Melayu Islam bertajuk “Berpetualang ke Aceh” (terbit 2006-2007). Penulis memiliki sejumlah peminat dan pengikut tersendiri yang selalu mengikuti perkembangannya melalui penulisan dan perkongsian pendapat serta pengalaman hidup di blog juga di Facebook. Apabila ditawarkan untuk menggunakan sebuah dewan yang katanya boleh memuatkan lebih 200 orang, penulis pun mengajak rakan-rakan dan kenalan turut sama berkongsi buah fikiran. Dalam masa yang singkat HIKMAH mendapat sambutan di luar dugaan. Walaupun menghadapi beberapa halangan termasuk dibatalkan penggunaan dewan pada saat-saat akhir akibat campur tangan pihak yang bermotifkan politik, acara pertama HIKMAH yang dikecilkan daripada cadangan asal lalu dijadikan acara santai “Suai Kenal HIKMAH” tetap dapat diadakan dengan jayanya Ahad 4 November di Shah Alam.


Walaupun baru diterbitkan cuma 3 minggu HIKMAH terbukti berjaya menyatukan umat Melayu Islam dari pelbagai latar belakang tanpa mengira kecenderungan politik. Seramai 350 orang termasuk aktivitis perkerisan, persilatan, perubatan tradisional, kebudayaan malah para pemimpin tareqat telah berkumpul untuk berkongsi rasa tentang nasib orang Melayu Islam akhir zaman. Atas keyakinan ini acara susulan yang diberi nama “Wacana Ilmu Memartabatkan Kembali Kegemilangan Tamadun Melayu” pun diatur untuk dibuat Ahad 25 Nov di Melaka. Ia mendapat sokongan Persatuan Guru-Guru Beladiri Melaka (MAGMA Melaka) dan Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI). Tidak lama kemudian kerajaan negeri Melaka pun turut serta sebagai penganjur bersama malah memasukkan acara ke dalam kalendar tahunan program negeri. Sambil itu sudah ada pihak menjemput agar acara HIKMAH diadakan di Perak dan Kelantan.


Permintaan-permintaan sebegitu terus muncul daripada pihak-pihak lain lalu kami cuba mencari cara untuk melaksanakannya. Begitulah kami di HIKMAH. Siapa sangka acara yang asalnya mahu diadakan sekali sahaja iaitu pada 4 November 2012 boleh bercambah menjadi satu siri jelajah yang ditunggu-tunggu umat Melayu dan Islam serata Malaysia malah dari negara-negara jiran seperti Singapura dan Indonesia? Untuk melihat atau menelaah apa yang telah dibuat HIKMAH sila klik pautan berikut...




















Friday, January 10, 2020

Acara ke-22 HIKMAH di ISTAC - Menyelami irama asyik Andalusia bagi menongkah arus zaman

Salam awal pagi Jumaat 10 Januari, Jumaat ke-2 bagi tahun 2020. Adapun kali terakhir  blogspot ini dikemaskinikan adalah ketika membuat artikel ke-373 iaitu Mawlid Agung Alam Melayu 2019 - Satu kerjasama yang mengangkat martabat majlis hampir 2 bulan lalu. Kali terakhir pula bercakap tentang apa-apa acara HIKMAH adalah ketika mempersembahkan artikel kompilasi Acara kedua puluh satu HIKMAH di Kompleks Makam Sultan Malikus Saleh membawa ke Muzium MAPESA/Pedir, Aceh 1-3 September 2019 hampir sebulan sebelum itu. Sekarang biarlah blogspot ini dikemaskinikan dengan rancangan acara terbaru. Ia telah diperkatakan beberapa kali di Facebook tetapi belum pernah lagi disebut di blogspot HIKMAH.



Pada 22 Oktober 2019 hampir 3 bulan lalu saya telah meletakkan gambar ini berserta teks berikut :-


MENGAMBIL IKTIBAR DARIPADA TAMADUN MELAYU ISLAM LAMA - ACARA KE-22 HIKMAH DI ISTAC 22 FEBRUARI 2020

Salam petang Selasa 22 Oktober 2019. Ini adalah tarikh yang baik untuk mengumumkan sesuatu. Sebelum itu biar dikongsikan cerita berkenaan.

Sejak kembali daripada perjalanan pusing Aceh dan utara Sumatera 28 Ogos - 4 September 2019 di mana diadakan acara ke-21 HIKMAH 1-3 September saya dan isteri selalu ditanya bilakah akan diadakan acara HIKMAH seterusnya di Malaysia? Ramai berharap kami akan mengadakan sekurang-kurangnya satu majlis sebelum tamat tahun 2019. Tapi saya tak berani berjanji kerana penulisan tesis saya di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) pun dah 6 bulan tak sentuh. Sekarang saya sedang berusaha untuk mendapatkan kembali rentak...

Baru ini perkara dibincangkan lagi apabila sahabat saya Ustaz Mujiburrizal dari Aceh datang bertandang ke rumah. Isteri pun mencadangkan tarikh 22 Februari 2020 dan ia jatuh pada hari Sabtu. Tarikh dah memang cantik, kena pula dengan kenyataan bahawa ia adalah acara ke-22 HIKMAH. Dan saya pun ada ruang masa untuk menyiapkan tesis insyaallah lalu bersetuju.

Mujib seterusnya memberitahu dalam tempoh waktu sekitar itu ada beberapa orang aktivis daripada MAPESA (Masyarakat Peduli Sejarah Aceh) mahu datang ke Malaysia. Kalau begitu bolehlah dilibatkan mereka kerana begitu aktif dalam kerja-kerja menyelamatkan tapak-tapak bersejarah di Aceh. Bila disemak ternyata mereka datang itu pada 22 Februari, cuma sampai lewat petang. Oleh itu biar acara dipanjangkan hingga Ahad 23 Februari supaya mereka dapat bersama.

Hal ini kemudian dibincangkan bersama sahabat saya Tengku Ahmad Ridhaudin sebagai presiden Persatuan Pelajar ISTAC. Tadi saya mendapat berita baik bahawa tarikh 22-23 Februari itu secara prinsipnya telah dipersetujui ISTAC lalu saya harus bersedia dengan kertas kerja bagi majlis. Dengan itu diumumkan bahawa insyaallah acara ke-22 HIKMAH akan diadakan di ISTAC Sabtu-Ahad 22-23 Februari 2020. Saya umumkan ini supaya semua kawan-kawan HIKMAH dapat bersedia meraikannya sambil saya dan beberapa yang terlibat secara langsung menyediakan kertas kerja.

Tema majlis kali ini adalah "Mengambil Iktibar Daripada Tamadun Melayu Islam Lama". Dijangka 6 pembentangan ilmu akan dibuat pada hari Sabtu, 6 lagi hari Ahad. Ada dalam bahasa Melayu, ada dalam bahasa Inggeris kerana memikirkan terdapat khalayak antarabangsa akan mengikuti majlis terutama para pelajar ISTAC juga daripada UIAM (Universiti Islam Antarabangsa Malaysia) sebagai badan yang menaungi ISTAC. Seperti biasa pada majlis-majlis HIKMAH kami meraikan penglibatan kawan-kawan aktivis busana tradisional Melayu juga daripada dunia persilatan. Insyaallah. Bersedia untuk menjayakannya bersama ya.




Kurang sebulan kemudian iaitu pada 16 November 2019 diletakkan pula gambar ini di FB berserta teks berikut :-


CARRY ON FORWARD 22nd HIKMAH 22.02.2020

Alhamdulillah. Sukacita dimaklumkan bahawa kertas kerja untuk melaksanakan acara ke-22 HIKMAH di ISTAC pada hari Sabtu dan Ahad 22-23 Februari 2020 sudah siap petang tadi lalu disampaikan kepada pihak yang berkenaan untuk dipanjangkan kepada pentadbiran dan pengurusan ISTAC. Cadangan untuk mengadakan acara pada tarikh tersebut sebenarnya telah dipersetujui secara prinsip dan lisan sekitar 25 hari lalu. Kertas kerja diperlukan untuk mengukuhkan cadangan dan memastikan kelangsungan majlis. Semoga ini menjadi berita gembira buat para penyokong HIKMAH. Bersedia...




Pada 30 Disember 2019 iaitu kurang 2 minggu lalu saya meletakkan gambar ini di FB. Ia adalah daripada acara pembuka HIKMAH bagi tahun 2013 - Rujuk Acara ketiga HIKMAH di Marina Hall, Lumut 27 Jan 2013. Ketika itu perkembangan terbaru tentang rancangan untuk mengadakan acara disampaikan dalam nada kurang enak. Ini disebabkan hal-hal tertentu...


BERSEDIAKAH UNTUK BERSAMA MENJAYAKAN ACARA KE-22 HIKMAH?

Salam kawan-kawan HIKMAH. Tinggal 2 hari lagi kita akan masuk tahun baru 2020. Sudi atau bersediakah untuk bersama menjayakan acara ke-22 HIKMAH yang dirancang mahu diadakan di ISTAC pada hari Sabtu dan Ahad 22-23 Februari 2020? Sila berikan maklum balas. Lebih baik lagi nyatakan kesediaan untuk menolong dalam bahagian apa.

Sesungguhnya saya sedang dilanda rasa kelemasan akibat banyak kerja tak siap sedangkan diri ini amat kepenatan dan kurang sihat. Takut tak menang tangan kena uruskan segala macam perkara secara berseorangan sedangkan saya tidak mendapat walau sedikit untung pun kecuali memenuhi rasa tanggungjawab atas harapan orang. Malah seringkali terjadi saya pula difitnah mengadakan acara untuk mendapatkan wang melalui saluran-saluran tertentu juga kerana berhajat untuk mengangkat diri malah menuntut takhta. Kalau terlalu berat sedangkan tiada komitmen orang lain menyokong ada eloknya jika dibatalkan sahaja rancangan.




-----------


Tidak dinyatakan ketika itu kenapa begitu nada saya. Sekarang biarlah diluahkan ia secara point form...


1. Saya masih menghadapi masalah untuk mendapatkan rentak dan rasa dalam penulisan tesis. Berdasarkan keadaan ini mustahil ia dapat disiapkan sebelum acara dirancang berlangsung pada 22 Februari

2. Ketika itu saya masih dalam kepenatan setelah membuat perjalanan kembara ke Krabi dan selatan Thailand 16-26 Disember. Ia asalnya dimulakan dengan memandu kereta sendiri tetapi ia rosak di tepi lebuh raya dekat Gua Tempurung lalu ditinggalkan di Ipoh untuk kerja membaik pulih. Perjalanan yang dibuat bersama isteri dan 4 orang anak disambung secara backpackers. Kembali ke tanah air dapat tahu kereta belum siap malah tiada tanda ia dapat siap diperbaiki dalam waktu terdekat. Belum lagi cerita mengenai belanja ribuan RM yang diperlukan...

3.  Rasa tak selesai dua hal tadi ditambah pula tidak mendapat jawaban daripada satu pihak di Aceh yang kami harapkan dapat membentang pada acara. Sedangkan mereka telah ditanya melalui seorang sahabat kami warga sana sejak bulan Oktober. Maka teringatlah bahawa pada awal bulan Disember ada orang memberitahu ada berlegar desas desus dalam kalangan para pengkaji muda sejarah di tanah air bahawa saya sibuk menghimpit pihak di Aceh itu untuk menumpang populariti mereka. Walhal pihak tersebut mula mendapat nama dalam kalangan pengkaji Malaysia diikuti antarabangsa disebabkan usaha HIKMAH membawa mereka ke majlis terawal kami hampir penghujung tahun 2012. Lihat Acara pertama HIKMAH di Yayasan Restu, Shah Alam 4 Nov 2012 diikuti Acara kedua HIKMAH di Kolej Antarabangsa Yayasan Melaka 25 Nov 2012.

Adapun tujuan kami mahu melibatkan mereka dalam acara terbaru adalah untuk mengangkat ke persada yang lebih tinggi. Sebagai seorang berdarah keturunan Aceh dan sayangkan bumi asal usul nenek moyang sendiri saya mahu supaya kajian mereka mendapat faedah dibentangkan di ISTAC yang merupakan salah satu institusi pengajian Islam tersohor DI DUNIA. Tapi bila kedengaran rupa-rupanya ada pihak mendakwa dan menjaja cerita kami ada kepentingan sendiri apa patut saya rasa? Salahkah jika timbul bisikan hati mengatakan mungkin disebabkan inilah pihak tersebut tidak menjawab undangan kami?

4. Semua ini berlaku dalam keadaan FB saya sudah bertahun terganggu. Nama sahaja ada 5,000 friends atau kawan dan lebih 6,400 yang mengikuti atau following. Tetapi sejak  sekian lama cuma sedikit sahaja memberikan maklum balas terhadap updates atau pengemaskinian cerita/maklumat. Nampaknya reach atau capaian saya telah dihadkan secara drastik. Terasa ada pihak tertentu yang pandai dunia IT telah membuat ini - memang akaun FB saya pernah beberapa kali diganggugugat.

Awal bulan Disember seorang anak muda peminat sejarah yang sudah lama tidak ditemui bertanya kenapa dah lama tak nampak update saya di FB? Apakah sedang memencilkan diri?  Rupa-rupanya sudah lama update saya tidak keluar dalam newsfeednya. Nampaknya begitu juga halnya pada newsfeed kawan-kawan dan kenalan lain. Sebab itu kurang dapat maklum balas .

Dalam keadaan begini bagaimana hendak menggerakkan apa-apa acara HIKMAH seperti dahulu? Sedangkan boleh kata 90% usaha menjayakan acara digerakkan melalui FB. Yang pasti memang ada pihak mahukan ia malah apa-apa usaha saya gagal. Dan memang ada pihak-pihak tertentu mahu nama saya sebagai penulis dan pengkaji sejarah jatuh kalau tidak pun hilang langsung daripada pengetahuan umum.




Masuk tahun baru 2020 saya telah membuat azam agar tidak mengendahkan lagi perkara-perkara negatif seperti itu. Pada petang Jumaat 3 Januari berjumpa dengan penyelia  tesis saya, Sheikhul Quliyyah ISTAC, Profesor Ulung Datuk Dr Osman Bakar untuk membincangkan perkembangan. Tengok-tengok alhamdulillah beliau memahami keadaan lalu saya hilang rasa tertekan. Pada awal pagi Selasa 7 Januari iaitu 3 hari tiba-tiba timbul pula rasa untuk meletakkan gambar atas dengan teks berikut di FB...


HIKMAH ISTAC 2020 : SALAM FAKIR ANDALUSIA

Subhanallah. Baru terbetik dalam fikiran tadi. Tajuk dan tema seperti di atas untuk acara ke-22 HIKMAH yang dirancang mahu diadakan di ISTAC pagi hingga petang Sabtu 22 Februari 2020. Amacam? Sila berikan maklum balas.


--------------


Walaupun setakat ini ia menerima cuma 4 komen atau maklum balas saya tetap merasa gembira.  Seorang sahabat seperjuangan dalam dunia persilatan dan kedaulatan Melayu yang ditemui petang semalam ditunjukkan posting berkenaan dalam telefon bimbit saya lalu bertanya kenapa ia tidak muncul dalam wall atau newsfeed FB beliau? Jawab saya sudah lama reach terganggu atau diganggu. Beliau pun meminta agar dipanjangkan ke WhatsApp. Sekarang baru boleh dikongsikan perkembangan terbaru tentang acara...



Merujuk pada artikel Zhenghe dan situasi Islam di China masa kini yang dipersembahkan di blogspot CATATAN SI MERAH SILU jam 2.59 pagi tadi. Ada disebut bahawa saya menghadiri acara berkenaan di ISTAC petang semalam supaya dapat bertemu dengan dua orang rakan aktivis dalam dunia persilatan dan kedaulatan Melayu selepas majlis. Ini adalah untuk membincangkan penganjuran acara ke-22 HIKMAH di ISTAC.

Sekarang biarlah diberitahu. Seorang adalah Tengku Ahmad Ridhaudin, orang yang bertanggungjawab menjayakan satu acara besar keris yang buat julungkalinya diadakan Istana Negara lama tahun lepas. Lihat Seloka 1000 Keris - Satu majlis baru yang layak dijadikan acara tahunan negara. Seperti saya beliau juga ada pelajar pasca-siswazah di ISTAC. Sebagai presiden persatuan pelajar (ISTACSS - ISTAC Student Society) beliau dipertanggungjawabkan untuk mendapatkan kelulusan dan apa-apa bantuan yang boleh bagi menjayakan acara. Sambil itu ia juga boleh menjadi antara acara awal dianjurkan ISTACSS buat tahun 2020.

Seorang lagi adalah saudara Roslim Abu atau Cikgu Roslim. Beliau yang dahulu memegang jawatan Timbalan Yang Dipertua DSSM (Dunia Seni Silat Melayu) Selangor baru-baru ini telah dilantik menjadi Presiden DSSM Malaysia. Penglibatan DSSM Selangor untuk memeriahkan acara telah kami bincangkan sejak pertengahan tahun lepas lagi. Ini kerana kami sudah mengenali sejak sekian lama dan DSSM Selangor pernah secara langsung terlibat menjayakan satu acara HIKMAH hampir penghujung tahun 2016. Lihat Acara kelapan belas HIKMAH di Muzium Negara, Kuala Lumpur 22 Oktober 2016.

Kali ini acara boleh dibuat atas nama DSSM Malaysia atau DSSM pusat yang menaungi negeri-negeri. Dengan itu mereka juga boleh menjadi penganjur bersama HIKMAH. Setelah dibincangkan beberapa hal logistik seperti penggunaan ruang, pengisian pembentangan dan atur cara, memberi orang makan dan sebagainya maka diputuskanlah begini :-


1. Acara dilaksanakan selama 1 hari sahaja iaitu pada pagi hingga petang Sabtu 22 Februari 2020, bukan 2 hari iaitu 22-23 Februari.

2. Secara tentatifnya kami bersedia untuk kehadiran 100 orang sahaja masuk ke dalam ruang pembentangan ilmu walaupun mungkin akan muncul lebih ramai. Untuk jumlah ini insyaallah sudah sedia ada peruntukan makan.

3. Selain daripada itu adalah hadirin yang mungkin tidak begitu minat bab-bab akademik lalu kemungkinan besar tidak akan masuk ke dalam ruang yang diperuntukkan. Tetapi mereka boleh memeriahkan komponen budaya berupa pertunjukan silat, main gendang, memanah dan sebagainya di dataran luar bangunan.

4. Diberikan tapak perniagaan percuma seperti biasa dilakukan pada mana-mana acara HIKMAH. Kecuali ISTAC sendiri nanti menetapkan bayaran.


Difahamkan peruntukan untuk menampung makan minum bagi lebih orang juga ruang lebih besar boleh disediakan ISTAC jika memenuhi syarat.  Ini memerlukan komitmen 200 orang ke atas mengikuti pembentangan dalam dewan (tak campur mereka yang lebih suka berada di luar) supaya ruangan yang luas disertai penggunaan penghawa dingin dan sebagainya tidak sia-sia. Kalau tidak lebih baik disewakan kepada pihak lain yang sanggup membayar ribuan Ringgit setengah hari. Buat masa ini begitulah yang boleh dinyatakan kepada umum.

Oh, untuk pembentangan akan diadakan 6 slot sepanjang setengah setiap satu terbahagi kepada 2 sesi iaitu tengah hari dan petang. Setakat ini 3 tajuk tentatif dan pembentang boleh dikatakan berada dalam tangan. Kena cari 3 lagi untuk memenuhi pengisian.

Secara rata keputusan dibuat berdasarkan kemungkinan cuma mereka yang sudah biasa dengan HIKMAH dan acara-acara persilatan sahaja yang akan datang. Tetapi kalau dapat dipromosikan awal dengan baik tidak mustahil ia akan disertai ramai pelajar dan warga antarabangsa. Ini kerana ISTAC dan badan induknya UIAM (Universiti Islam Antarabangsa Malaysia) memiliki pelajar dan kaki tangan daripada banyak negara. Majlis-majlis ilmu di ISTAC biasa disertai mereka, cuma tidak dalam jumlah yang banyak.



Cikgu Roslim ada bertanya apakah tema majlis kali ini. Saya pun menunjukkan update di FB 3 hari lalu - HIKMAH ISTAC 2020 : SALAM FAKIR ANDALUSIA. Bila membuat artikel ini baru tersedar dahulu pernah bercadang untuk memakai tema "Mengambil Iktibar Daripada Tamadun Melayu Islam Lama". Walaupun itu juga kedengaran bagus saya fikir faktor Andalusia lebih penting ditekankan dalam majlis ini.

Kenapa ia penting? Satu - memang seni bina bangunan-bangunan di ISTAC dibuat untuk memberikan rasa istana Alhambra di Andalusia. Ini adalah untuk menggambarkan suasana keilmuan dan peradaban tinggi yang pernah wujud selama beberapa abad wilayah tersebut di Eropah berada di dalam pemerintahan Islam sebelum jatuh ke tangan Kristian Sepanyol. 

Kenapa "Salam Fakir Andalusia". Siapakah fakir yang dimaksudkan? Untuk itu lirik lagu Andalusia oleh M. Nasir dirujuk :-


Cahayamu bagai sabitah
Doaku kau sejahtera
Biar warna kubah-kubahmu kian pudar
Untukmu setanggi ini kubakar
Cahayamu sediakala
Aku rindukan zaman kebangkitan
Pabila nurani bersulamkan fikiran
Seganding dan bersatu
Lafaz niatku bertemu
Cahayamu tiada tara
Pohon salamku pada fakir-fakirmu Andalusia
Pohon izinkanlah aku menyelami irama asyikmu
Pohon ku dipinjamkan gabus dan ghazalmu jadi azimat
Supaya dapat aku tari menongkah arus…


Sebagai mengakhiri artikel biar dipautkan satu cerita berkenaan iaitu Menyahut Panggilan Andalusia setelah 30 tahun ia menjelma - Qada' dan Qadar seorang pelajar berusia. Ia adalah tentang bagaimana saya boleh terlibat dengan ISTAC - ada faktor keSufian yang berkenaan muncul sejak saya berusia 18 tahun lebih 31 tahun lalu. Untuk pengetahuan acara ke-22 HIKMAH ini mengambil kira bahawa tahun 2020 adalah bersamaan 1441 Hijriah (sehingga penghujung Ogos). Semoga dengan terzahirnya acara ini kita semua mendapat kekuatan untuk menongkah arus perkembangan akhir zaman yang kelihatan semakin mengganas.




No comments:

Post a Comment

PERKONGSIAN ILMU YANG TELAH DIBUAT HIKMAH SETAKAT INI

Ramai sudah sedia maklum bagaimana HIKMAH menggabungkan persembahan silat, budaya, pameran koleksi keris malah sesi berkuda juga memanah untuk memeriahkan acara. Namun teras utama acara tetap perkongsian ilmu yang dibuat dalam bentuk pembentangan seperti seminar sebelum diikuti sesi berkumpulan. Dengan ini biar dikongsikan tajuk-tajuk kertas kerja yang telah dibuat setakat ini...

“Suai Kenal HIKMAH” atau HIKMAH I di Yayasan Restu, Shah Alam 4 Nov 2012


1. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


2. Perlembagaan Negara dan Cabaran Terhadap Hak Melayu dan Institusi Beraja – Mohd Faizal Ahmad, peguambela dan peguamcara


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos , bekas wartawan Malay Mail


4. Faktor Sultan kepada Bangsa Melayu : Mesej untuk umat Melayu di Akhir Zaman – Sheikh Sidi Mohamed Zaid Dor, pengetua Madrasah Rasool-Ur-Rahmah, Behrang, pemimpin Tariqat Naqsyabandiah


5. Nasib orang Melayu di Singapura - Tengku Syawal, waris Sultan Ali ibni Sultan Hussein (Sultan Ali pernah bertakhta di Kesang, Johor, Sultan Hussein di Singapura abad ke 19 Masihi)


6. Ragam Hias Gunungan Mihrab dan Mimbar di Alam Melayu – Harleny Abd Arif, calon doktor falsafah seni Universiti Pendidikan Sultan Idris


7. “Berpetualang ke Aceh” : Satu Pengalaman Mencari Jati Diri Melayu – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


8. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


9. Keris ke arah Penyatuan Alam Melayu – Khairul Azhar Abdul Karim, YDP Persatuan Pusaka Perkerisan Kuala Lumpur


10. Ikonografi Zulfikar dalam Sejarah Hubungan Turki dan Nusantara – Mohd. Zahamri Nizar, aktivis Yayasan Restu


11. Dari Srivijaya ke Batu Bersurat Terengganu : Perjalanan Melayu Merentas Zaman Menggamit Peranan – Mohd Syukri Embong, YDP Persatuan Belia Waja Watan




“Wacana Ilmu Memartabatkan Kembali Kegemilangan Tamadun Melayu” atau HIKMAH II di Kolej Antarabangsa Yayasan Melaka 25 November 2012


1. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


2. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos , bekas wartawan Malay Mail


3. Faktor Sultan kepada Bangsa Melayu : Mesej untuk umat Melayu di Akhir Zaman – Sheikh Sidi Mohamed Zaid Dor, pengetua Madrasah Rasool-Ur-Rahmah, Behrang, pemimpin Tariqat Naqsyabandiah


4. Ragam Hias Gunungan Mihrab di Acheh dan Tanah Melayu (1600-1900) – Harleny Abd Arif, calon doktor falsafah seni Universiti Pendidikan Sultan


5. Busana tradisional Melayu sebagai Lambang Jiwa Merdeka – Tun Muhammad Farul, aktivis busana tradisi dan silat Melayu, wakil dari Istiadat Pewaris Penjurit Kepetangan Melayu


6. “Berpetualang ke Aceh” : Satu Pengalaman Mencari Jati Diri Melayu – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


7. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


8. Ancaman Terhadap Situs Bersejarah Kerajaan Lama Lamuri : Usaha untuk Memperkasakan sejarah Aceh yang hilang Melalui Pemeliharaan Makam-makam - wakil dari badan NGO Mapesa (Masyarakat Peduli Sejarah Aceh)


9. Ikonografi Zulfikar dalam Sejarah Hubungan Turki dan Nusantara – Mohd. Zahamri Nizar, aktivis Yayasan Restu


10. Panji-panji hitam dari Timur : Peranan bangsa Melayu Akhir Zaman – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh


“HIKMAH Berselawat : Menjejak Pendekar, Ahlul Bayt dan Mendaulat Sultan di tanah Gangga Negara” atau HIKMAH III di Marina Hall, Lumut 27 Januari 2013


1. Alter Terahsia Melayu – Srikandi, pengkaji sejarah Melayu dan seorang penulis blog yang agak misteri tetapi diminati ramai terutama melalui blog Mistisfiles


2. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


3. Ahlul Bayt Rasulullah SAW & Warisan Melayu – Tun Suzana Othman, penulis buku tentang Ahlul Bait dan raja-raja Melayu juga ulamak silam


4. Siapakah itu Melayu? – Tuan Haji Halim Bashah, penulis, pengumpul koleksi sejarah negeri Kelantan, wakil Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Kelantan


5. Ahlul Bayt sebagai Perisai Agama,Bangsa dan Negara - Habib Abu Aswad ibn Zakaria Al-Kubra, mudir Madrasah Ahbabul Mustafa, Kelantan


6. Nasib orang Melayu di Singapura - Tengku Syawal, waris utama Sultan Ali ibni Sultan Hussein (Sultan Ali pernah bertakhta di Kesang, Johor, Sultan Hussein di Singapura abad ke 19 Masihi)


7. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


8. Sajak Melayu – Tun Muhammad Farul, aktivis busana tradisi dan silat Melayu, wakil dari Istiadat Pewaris Penjurit Kepetangan Melayu


9. Kebangkitan Panji-panji Hitam Melalui Pembatalan Sihir Perjanjian Pangkor - Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”

HIKMAH IV : Silaturrahim Bumi Serambi Mekah di Akademi Nik Rashiddin, Kandis, Bachok 16 Mac 2013


1. Motif Langkasuka Dalam Kesenian Melayu – Puan Rosnawati, pemilik ANR


2. Gunungan Mihrab dan Mimbar Pantai Timur : Stailisasi Motif dalam Ragam Hias – Puan Harleny Abd Arif, calon PhD seni UPSI


3. 'Seni Khat Melayu': Penerokaan Identiti Dalam Manuskrip dan Seni Ukir Melayu - Mohd. Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu dari Pertubuhan Pengkarya Seni Kuala Lumpur dan Selangor


4. Sejarah dan Tempat-tempat Signifikan di Kelantan : Langkasuka, Empayar Chermin hingga ke Zaman Raja K'Umar – Mohammad Iddham, Kelab Pencinta Sejarah Kelantan


5. Sejarah Kelantan Membawa ke Dinasti Raja-raja Jembal dan Kisah Puteri Saadong - Tuan Haji Ismail Sulaiman, presiden Persatuan Pencinta Sejarah Puteri Saadong


6. Sheikh Ahmad al-Fathoni dan para Ulamak Pantai Timur : Kenapa Kelantan dipanggil Bumi Serambi Mekah? - Ustaz Zaidi Hassan dari Masjid Salor, Pasir Mas, Kelantan


7. Apa yang Perlu dilakukan untuk Menjayakan Perjuangan Dinar Dirham dan Muamalatnya : Peranan HIKMAH dan Kaitan dengan Cap Mohor Diraja - Ustaz Muhammad Hassan Zaid bin Ramli dari As-Saff Madani Islamic City


8. Praktik Dinar dan Dirham untuk Kesultanan dan Umat Melayu – Mazli Alias dari kumpulan Murabbitun dan World Islamic Mint


9. Dari Langkasuka ke Serambi Mekah : Kedaulatan Melayu dan Islam – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH


“HIKMAH Isra’ dan Mi’raj : Jejak Sufi dalam Tamadun Melayu” atau HIKMAH V di Masjid Makmur Losong, Kuala Terengganu 5-8 Jun 2013


1. Aplikasi Dinar dan Dirham sebagai Wadah Pendaulatan Islam sedunia : Pasar Terbuka Masjid - Puan Norbaini Hassan, Perunding Dinar & Dirham


2. Hubungan Syarif Al-Baghdadi dan Tok Pulau Manis dengan Islam di Nusantara - Fokus Salasilah Tok Syeikh Pulau Manis - Cikgu Najib Badruddin, Pengkaji sejarah dan waris Tok Pulau Manis dari Kelantan


3. Antara Muhammad al-Baghdadi dan Muhammad Nafs al-Zakiyah : Pengalaman Peribadi Menjejak Makna hingga ke Terengganu - Radzi Sapiee, pengasas dan presiden HIKMAH


4. Dinar dan Dirham dan Kesultanan Masa Kini – Umar Azmon Amir Hassan, Penggiat Dinar dn Dirham kumpulan Murabbitun dan World Islamic Mint


5. Tasawuf, Tamadun Melayu dan Khilafat Uthmaniyyah – Halit Osmanli An-Naqsyabandi, Sheikh tariqat Naqsyabandiah-Haqqani


6. TokKu Paloh dari aspek Sosiologi Ekonomi Masyarakat - Razi Yaakob, Pensyarah UnisZa (Universiti Sultan Zainal Abidin, Kuala Terengganu)


7. Tradisi Gemilang: Seni Mushaf Terengganu Abad ke-19 -Mohd Zahamri Nizar, Aktivis seni rupa Melayu


8. Jejak dan Legasi Tok Ku Paloh dan Keluarga - Dr Syed Lutfi bin Syed Umar, Pensyarah Unisza


9. Batu Bersurat Terengganu, Mesej untuk Umat Akhir Zaman - Rashid Hamat, Ketua Bahagian Sejarah, Muzium Negeri Terengganu


HIKMAH Merdeka Raya atau HIKMAH VI di Galeri Shah Alam 7 September 2013


1. Hasil kerja seni sebagai Wadah Memartabatkan Melayu dan Islam - Mohd. Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu dari Pertubuhan Pengkarya Seni Kuala Lumpur dan Selangor


2. Mengenali dan Menjejaki Perjalanan Bangsa Melayu dan Asal Usulnya – Puan Zaharah Sulaiman, penyelidik dan penulis dari Ikatan Arkeologi Malaysia


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu - Shamsul Yunos, bekas wartawan Malay Mail dan aktivis media bebas


4. Pernyataan HIKMAH Melaka sebagai blue print kebangkitan Ummah - Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH

Festival Ketamadunan Dan Adat Istiadat Melayu Mukmin Nusantara atau HIKMAH VII di Hang Tuah Center, Kampung Duyong, Melaka 30 November 2013


1. Zuriat Nabi SAW dan Islam di Nusantara : Sejarah, Hijrah dan Hikmah - Tun Suzana Othman, penulis buku“Ahlul Bait dan Raja-Raja Melayu” dan Ustaz Mohd Iqbal Parjin dari KEMUDI ((Pertubuhan Kesedaran Melayu Dan Islam)


2. Fiqh al Adat Muhakkamah dalam Hikayat Raja-raja Melayu oleh Farha Muhammad - Nur Shazwani Sadzali dari Jabatan Pengajian Am, Politeknik Ibrahim Sultan



Rumahku Syurgaku @ HIKMAH VIII di Baitul Hikmah, Sungai Buaya, Rawang, Selangor 8 Februari 2014


1. Tradisi Gemilang: Seni Mushaf Terengganu Abad ke-19 oleh Mohd Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu


2. Ruang Mihrab Rumah Rasulullah SAW dan Perkaitannya dengan Falsafah Gunungan bersumberkan Al-Quran oleh Puan Harleny Abd Arif, pengkaji dan calon PhD seni UPSI (Universiti Perguruan Sultan Idris)

Mutiara HIKMAH @ HIKMAH IX di Bayan Lepas, Pulau Pinang 22 Februari 2014


1. Penempatan awal Melayu di Pulau Pinang - Roslan Saadon dari NGO Peradaban


2. Wang Fiat dan keruntuhan ekonomi Orang Melayu - Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos, wartawan dan aktivis media bebas


4. Mencari Jati Diri Melayu Melalui Peninggalan Sejarah – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


5. Ancaman terhadap Akidah Umat Islam - Sheikh Raja Aman bin Raja Mokhtar, pemimpin Tariqat Shah Naqshband Az-Zainiyyah

HIKMAH Aceh - Kembali ke Makam Nenda @ HIKMAH X di Banda Aceh, Aceh 29 Mac 2014



1. Pengenalan HIKMAH – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


2. Sahibul Hikayat Bustanus Salatin - Muammar Farisi dari SILA (Sejarah Indatu Lemuria Aceh)


3. Pelestarian Situs Sejarah dan Budaya di Aceh - Teuku Zulkarnaian dari Dinas Budaya dan Parawisata (Jabatan Kebudayaan dan Pelancongan) Aceh, juga Raja Nagan, raja bagi negeri kecil Nagan di bawah Aceh Darussalam.