Terbitnya HIKMAH



Melihat perkembangan mutakhir sejak beberapa tahun ini di mana umat Melayu Islam di Malaysia diasak dari pelbagai arah, umat Islam umumnya seluruh dunia ditekan dengan pelbagai peristiwa yang kelihatan dirancang untuk menjatuhkan agama yang syumul ini, ramai yang mula bimbang tentang nasib mereka, agama, bangsa dan negara akan datang. Sesungguhnya segala yang terjadi itu seperti membenarkan hadis-hadis Nabi Muhammad SAW tentang peristiwa akhir zaman di mana dikatakan umat Islam akan disembelih di mana-mana dan kamu tidak dapat berbuat apa-apa. Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH) diwujudkan Jumaat malam Sabtu, 12 Oktober 2012 sebagai reaksi terhadap perkembangan yang menggelisahkan ini. Ia adalah ikatan longgar para pengkaji/peminat sejarah dan budaya Melayu dan Islam yang sering berbincang dan berhubung melalui Internet terutama di Facebook.


HIKMAH adalah lanjutan daripada cadangan untuk mengadakan satu sesi kecil seminar/syarahan tentang sejarah Melayu Islam oleh penulis bebas Radzi Sapiee, graduan matematik dari University College of London dan bekas wartawan The New Straits Times yang telah menulis trilogi novel pencarian jati diri Melayu Islam bertajuk “Berpetualang ke Aceh” (terbit 2006-2007). Penulis memiliki sejumlah peminat dan pengikut tersendiri yang selalu mengikuti perkembangannya melalui penulisan dan perkongsian pendapat serta pengalaman hidup di blog juga di Facebook. Apabila ditawarkan untuk menggunakan sebuah dewan yang katanya boleh memuatkan lebih 200 orang, penulis pun mengajak rakan-rakan dan kenalan turut sama berkongsi buah fikiran. Dalam masa yang singkat HIKMAH mendapat sambutan di luar dugaan. Walaupun menghadapi beberapa halangan termasuk dibatalkan penggunaan dewan pada saat-saat akhir akibat campur tangan pihak yang bermotifkan politik, acara pertama HIKMAH yang dikecilkan daripada cadangan asal lalu dijadikan acara santai “Suai Kenal HIKMAH” tetap dapat diadakan dengan jayanya Ahad 4 November di Shah Alam.


Walaupun baru diterbitkan cuma 3 minggu HIKMAH terbukti berjaya menyatukan umat Melayu Islam dari pelbagai latar belakang tanpa mengira kecenderungan politik. Seramai 350 orang termasuk aktivitis perkerisan, persilatan, perubatan tradisional, kebudayaan malah para pemimpin tareqat telah berkumpul untuk berkongsi rasa tentang nasib orang Melayu Islam akhir zaman. Atas keyakinan ini acara susulan yang diberi nama “Wacana Ilmu Memartabatkan Kembali Kegemilangan Tamadun Melayu” pun diatur untuk dibuat Ahad 25 Nov di Melaka. Ia mendapat sokongan Persatuan Guru-Guru Beladiri Melaka (MAGMA Melaka) dan Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI). Tidak lama kemudian kerajaan negeri Melaka pun turut serta sebagai penganjur bersama malah memasukkan acara ke dalam kalendar tahunan program negeri. Sambil itu sudah ada pihak menjemput agar acara HIKMAH diadakan di Perak dan Kelantan.


Permintaan-permintaan sebegitu terus muncul daripada pihak-pihak lain lalu kami cuba mencari cara untuk melaksanakannya. Begitulah kami di HIKMAH. Siapa sangka acara yang asalnya mahu diadakan sekali sahaja iaitu pada 4 November 2012 boleh bercambah menjadi satu siri jelajah yang ditunggu-tunggu umat Melayu dan Islam serata Malaysia malah dari negara-negara jiran seperti Singapura dan Indonesia? Untuk melihat atau menelaah apa yang telah dibuat HIKMAH sila klik pautan berikut...




















Monday, September 14, 2020

Pusat lama kerajaan Aceh di Kampung Pande - Selamatkan bukti penting keberadaan awal Islam di Alam Melayu

Artikel ini baru sahaja dipersembahkan di blogspot CATATAN SI MERAH SILU beberapa minit tadi. Tetapi disebabkan ia sangat relevan dengan HIKMAH biar disalin juga di sini.


--------------


Salam petang Isnin 26 Muharram 1442 Hijriah. Sepatutnya semalam atau hari ini saya menyambung penceritaan perjalanan terbaru saya dan keluarga ke utara iaitu daripada artikel Misi menghantar anak balik kolej - Pusing sedikit Taiping dan cerita kereta tak boleh hidup sebelum meluncur ke Pulau Pinang (dipersembahkan Khamis lalu). Tetapi saya telah menerima permintaan daripada seorang sahabat baik di Aceh agar dapat membantu menangani masalah ancaman satu situs atau tapak bersejarah penting di tempat mereka. Adapun situs tersebut bukan sahaja penting bagi masyarakat Aceh yang cintakan agama, bangsa dan negara, ia juga penting buat seluruh umat Melayu dan Islam di Alam Melayu dan Asia Tenggara. Ini kerana ia pernah menjadi pusat awal kerajaan Aceh yang umum tahu adalah kerajaan utama selepas Melaka dalam membela nasib umat Islam di bumi Timur. Pada tapak itu wujud bukti-bukti kedatangan Islam sejak 800 tahun lalu malah lebih awal daripada itu.


Gambar ini diambil daripada artikel HIKMAH Aceh 2017 - Lawatan lapangan ke tinggalan Kampung Pande yang dipersembahkan di blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH) lebih 3 tahun lalu. Ia menunjukkan sejumlah batu nesan Aceh sedang diselamatkan oleh beberapa orang aktivis anak muda sana. Mereka bergerak atas nama MAPESA iaitu singkatan bagi Masyarakat Peduli Sejarah Aceh. Anak-anak muda yang ramai terdiri daripada pelajar universiti ini rajin turun padang membersihkan juga memugar makam-makam lama di serata Aceh menggunakan duit poket sendiri.


Kawasan ini juga kawasan sekitarnya asalnya adalah daratan berdekatan kuala Sungai Aceh. Tetapi ombak besar Tsunami yang menerjah ganas hampir 16 tahun lalu sehingga mengorbankan lebih 200,000 nyawa iaitu  pada tarikh 26 Disember 2004 telah mengundurkan garisan pantai sehingga memakan daratan 3 km ke dalam. Akibatnya kawasan ini dan sekitarnya digenangi air laut hingga kini. Sedangkan ia termasuk di dalam kawasan pusat lama kerajaan Aceh lalu mengandungi bukti-bukti penting keberadaan Islam di Alam Melayu/Asia Tenggara. 


Apabila surut air laut baru dapat dicari kesan-kesan tinggalan ini. Antaranya adalah batu-batu nesan  lama penuh ukiran berseni menandakan kedudukan makam orang-orang penting seperti raja, para pembesar dan ulamak-ulamak berwibawa dahulukala. Ia sudah lama berselerak masuk ke dalam lumpur dan sebagainya. Setelah beberapa tahun baru dapat ditemui lalu didirikan kembali oleh para aktivis terutama daripada MAPESA. 

Daripada batu-batu nesan ini dapat dibaca catatan-catatan terukir dalam bentuk khat menunjukkan ketinggian peradaban lama yang menjangkau pengaruhnya sehingga ke seluruh dunia Islam zaman dahulu. Dalam lawatan hampir penghujung Mac tahun 2017 itu kami diberikan penerangan tentang situs, kepentingannya dalam sejarah serta usaha-usaha bagi menyelamatkannya. Untuk pengetahuan lawatan adalah sebahagian daripada program HIKMAH (Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman) anjuran pihak saya dengan kawan-kawan aktivis di Aceh. Lihat Misi HIKMAH Aceh 2017 - Berlangsunglah acara yang memberi nama.... HIKMAH diasaskan pada 12 Oktober 2012 sebagai satu ikatan longgar para pengkaji/peminat sejarah dan budaya Melayu dan Islam yang sering berbincang dan berhubung melalui Internet terutama di Facebook. Majlis ilmu atas nama HIKMAH diadakan sebagai lanjutan daripada cadangan peminat  agar saya mengadakan satu sesi kecil seminar/syarahan tentang sejarah Melayu Islam. Lihat HIKMAH - Bagaimana ia bermula.


Secara rata kawasan ini termasuk di dalam lingkungan besar apa yang dipanggil sebagai Kampung Pande. Ini kerana dikatakan pada zaman dahulu ia menempatkan banyak orang pandai (itu yang disebut pande) atau pakar dalam pelbagai bidang seperti pertukangan besi. Ada bahagian yang masih terletak di atas daratan lalu menempatkan bukti-bukti sejarah yang lebih tersusun. Pun begitu sejak sekian lama ia seperti tidak dipedulikan malah dijadikan pula tempat pembuangan sampah sehingga berbukit bertimbun mencemarkan suasana dan pemandangan. Nasib baik ada anak-anak muda dan mereka yang peduli seperti MAPESA memperjuangkan kerana melihat pentingnya kawasan dilestarikan sebagai bukti kukuh keberadaan awal Islam di Alam Melayu.


Termasuk di dalam lingkungan besar Kampung Pande adalah apa yang sudah diiktiraf sebagai tempat bermulanya Banda Aceh, pusat Kesultanan Aceh 800 tahun lalu. Sekadar berkongsi pengalaman, saya pertama kali sampai bersama keluarga  pada tahun 2014. Lihat artikel Tapak pusat kerajaan awal Aceh (Site of the centre of Aceh early kingdom) di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART). Dua tahun lebih awal pula kami telah menziarahi makam-makam lama di sekitar itu. Lihat Jejak "Berpetualang ke Aceh" : Dari Saidi Mukammil ke Hamzah Fansuri. Tetapi apabila disemak kembali perjalanan-perjalanan lama rupa-rupanya kami sudah sampai sejak tahun 2009 lagi. Lihat artikel Dari Syiah Kuala keluar Banda Aceh... singgah di 'Anjung' juga di 'Kandang'....



Berbalik pada lawatan lapangan tahun 2017. Tidak lama kemudian muncul ancaman baru berupa projek pembinaan infrastuktur pembuangan air najis di Kampung Jawa berdekatan Kampung Pande. Malah dalam tempoh beberapa bulan selepas itu ia sampai pada peringkat sudah didirikan kepuk bangunan batu setelah tanah sekeliling dikorek dan dibongkar ke paras tertentu. Sebetulnya Kampung Jawa boleh dikira termasuk di dalam lingkungan besar kawasan Kampung Pande. Projek ini secara efektiknya menggusur sejumlah makam lama bahkan bakal mencemarkan kedudukan keseluruhan kawasan sebagai tapak bersejarah penting dalam memartabatkan keberadaan Aceh, satu keberadaan yang terkait dengan perkembangan Islam ke seluruh Alam Melayu 800 tahun lalu. 


Projek yang dipanggil IPAL (Instalasi Pengolahan Air Limbah) boleh menyebabkan seluruh kawasan tercemar dengan laluan air najis. Tentu ini tidak setimpal dengan kedudukan kawasan sebagai pusat penting peradaban Aceh yang terkait dengan kemuliaan martabat orang Melayu juga Islam secara keseluruhan. Nasib baik setelah beberapa lama dibantah projek diberhentikan buat sementara. Lihat ulasan saya yang agak panjang lebar dalam artikel Isu ancaman terhadap tapak kerajaan lama Aceh di Kampung Pande - Satu gerak kebangkitan Islam di Alam Melayu akhir zaman?. Dengan munculnya cadangan-cadangan agar projek dialihkan ke lokasi lain yang tidak mengancam tapak-tapak penting bersejarah ingatkan Kampung Pande dan persekitarannya sudah selamat daripada ancaman. Rupa-rupanya belum lagi. Dalam sebulan dua kebelakangan muncul berita bahawa IPAL akan dilanjutkan kembali di tempat sama.


Entah kenapa pihak berkuasa diberitakan masih berkeras untuk melanjutkannya. Agak pelik ini kerana Aceh penduduknya 99% Islam, hampir kesemuanya berbangsa Melayu Aceh. Lainlah kalau di Malaysia yang mana bangsa bukan Melayu dan bukan Islam lebih jumlah, lebih berkuasa dan lebih berduit untuk menentukan hala tuju walaupun jelas merugikan Melayu dan Islam. Apakah terdapat tekanan daripada pihak tertentu agar situs penting sejarah di Kampung Pande dirosakkan? 

Apakah terdapat usaha untuk membendung kebangkitan semangat jati diri sebenar Aceh? Apakah ada yang takut kalau jiwa anak-anak Aceh menjadi betul-betul merdeka setelah dapat menghayati sepenuhnya semangat lama kerajaan melalui bukti-bukti sejarah? Kelihatannya begitu. Malah sejarah keberadaan Aceh dan bagaimana ia boleh masuk menjadi sebahagian daripada negara Indonesia  bermula tahun 1946 menyokong telahan ini. 

Sebetulnya apa yang diulas dalam artikel  Isu ancaman terhadap tapak kerajaan lama Aceh di Kampung Pande - Satu gerak kebangkitan Islam di Alam Melayu akhir zaman? 3 tahun lalu sudah cukup untuk menerangkan isu. Cuma ia bukan yang terkini apa lagi menyeluruh. Untuk mengikuti dengan lebih baik perkara sila masuk ke Facebook MAPESA. Anda dapat mengikuti perkembangan sejak daripada mula berserta pelbagai usaha dan penemuan MAPESA demi memartabatkan kembali sejarah Islam Aceh yang sebenarnya melibatkan seluruh Alam Melayu. 


Sesungguhnya kawan-kawan di Aceh sangat mengharapkan agar para aktivis di Malaysia terutama saya  melakukan sesuatu untuk mempengaruhi pihak berkenaan agar memberhentikan projek IPAL di Kampung Pande.  Saya diingatkan bagaimana satu usaha melalui HIKMAH 8 tahun lalu telah berjaya menghentikan ancaman terhadap situs bersejarah lain, sekitar 40 km ke timur Kampung Pande. Di atas adalah gambar sahabat berkenaan berpakaian tradisional Aceh ketika menghadiri acara ke-2 HIKMAH di Melaka pada penghujung tahun 2012. Melalui sumbangan seorang kawan lama saya zaman kolej kami telah menaja kedatangan 2 orang wakil MAPESA untuk mengenengahkan perkara. 

Seorang lagi pula datang bersama menggunakan belanja sendiri. Lihat Wacana Ilmu Memartabatkan Kembali Kegemilangan Tamadun Melayu - Faktor Aceh dan sokongan kerajaan Melaka. Ancaman berupa  pembinaan padang golf tajaan pihak luar negara dilihat bakal merosakkan keseluruhan situs bersejarah lalu menghilangkan bukti ketinggian peradaban lama Islam di situ. Malah ditakuti mereka ada motif lain - Sambil membina padang golf sambil mengorek khazanah lama termasuk emas yang dipercayai wujud dalam tanah. Disebabkan wakil MAPESA dibawa membentang kerajaan pusat Indonesia di Jakarta katanya terpaksa mengambil tahu lalu harus bertindak membatalkan projek. Ini kerana acara kami mendapat sokong kerajaan negeri Melaka. Maka isu yang dibangkitkan pun menjadi isu antarabangsa. 

Sesungguhnya situs berkenaan yang merupakan  tapak pusat kerajaan lama Lamuri sangat kena mengena dengan keberadaan kerajaan awal Aceh. Perincian tentang kawasan boleh dilihat dalam artikel  Perjalanan ke-7 di Aceh - Hol Tuan di Kandang dan Emansipasi Citra Lamuri iaitu setelah saya membuat lawatan lapangan tahun 2015. Sekarang Kampung Pande yang merupakan tapak awal pusat kerajaan Aceh pula sedang menerima bahana. Tentunya kerjasama serupa diharapkan daripada kami di Malaysia walau sedang tersekat pergerakan disebabkan PKP iaitu Perintah Kawalan Pergerakan demi membendung wabak virus Covid-19.


Gambar ini diambil ketika kami mengadakan satu lagi acara HIKMAH di Aceh tahun lalu. Sesungguhnya kerjasama kami para aktivis kedaulatan Melayu di Malaysia dengan para pencinta sejarah di Aceh telah menjangkau tempoh 8 tahun dengan 3 kali acara HIKMAH diadakan di sana. Lihat artikel-artikel berikut :-


1. Acara kesepuluh HIKMAH di Muzium Aceh, Banda Aceh, Aceh 29 Mac 2014





Maka jangan hairan jika kami tidak sanggup melihat kawan-kawan di Aceh berjuang bersendirian mempertahankan situs sejarah penting di Kampung Pande tanpa kami di sini berusaha untuk melakukan sesuatu. Sesungguhnya selama ini, sepanjang sebulan dua projek IPAL timbul balik saya hanya sekadar memerhati sahaja daripada jauh kerana tidak mahu lagi campur tangan dalam hal ehwal sana. Ini disebabkan sejak beberapa lama wujud tuduhan bahawa saya berhajat pada takhta Aceh. Disebabkan ada memiliki darah keturunan diraja sana keprihatinan saya terhadap isu-isu sejarah dan kemasyarakatan Aceh telah disalahtafsirkan pihak-pihak tertentu lalu mereka berusaha untuk memburukkan saya.

Tetapi apabila sahabat baik dari Aceh menelefon meminta pertolongan semalam itu tanda kawan-kawan aktivis sana sedang menghadapi saat-saat genting. Kelihatan usaha mereka sedang menemui jalan buntu lantaran pihak berkuasa dan berwajib seperti tidak menghiraukan saranan mereka. Oleh itu sahabat ini sangat mengharapkan pertolongan saya terutama atas nama HIKMAH agar boleh membuahkan sesuatu. Dengan itu saya menyeru semua pembaca terutama para aktivis sejarah dan kedaulatan Melayu berserta rakan-rakan HIKMAH agar turut sama membantu. Sekurang-kurangnya sebarkan penulisan ini sehingga semua orang cakna isu jika tidak pun sampai kepada pihak berwajib di Malaysia yang mampu mempengaruhi keputusan pihak berwajib di Indonesia. Perlihatkan kepedulian antarabangsa agar projek IPAL di Kampung Pande dapat diberhentikan buat selama-lamanya.




Tambahan (dibuat jam 8.55 malam) : Selepas masuk waktu Isyak saya mencari lagi berita-berita berkenaan projek dan ancaman. Terjumpa video yang telah dimuatnaik ke Youtube kurang seminggu lalu ini. Semoga memudahkan pembaca/penonton untuk memahami isu lalu dapat membantu dengan tindakan sewajarnya.




No comments:

Post a Comment

PERKONGSIAN ILMU YANG TELAH DIBUAT HIKMAH SETAKAT INI

Ramai sudah sedia maklum bagaimana HIKMAH menggabungkan persembahan silat, budaya, pameran koleksi keris malah sesi berkuda juga memanah untuk memeriahkan acara. Namun teras utama acara tetap perkongsian ilmu yang dibuat dalam bentuk pembentangan seperti seminar sebelum diikuti sesi berkumpulan. Dengan ini biar dikongsikan tajuk-tajuk kertas kerja yang telah dibuat setakat ini...

“Suai Kenal HIKMAH” atau HIKMAH I di Yayasan Restu, Shah Alam 4 Nov 2012


1. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


2. Perlembagaan Negara dan Cabaran Terhadap Hak Melayu dan Institusi Beraja – Mohd Faizal Ahmad, peguambela dan peguamcara


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos , bekas wartawan Malay Mail


4. Faktor Sultan kepada Bangsa Melayu : Mesej untuk umat Melayu di Akhir Zaman – Sheikh Sidi Mohamed Zaid Dor, pengetua Madrasah Rasool-Ur-Rahmah, Behrang, pemimpin Tariqat Naqsyabandiah


5. Nasib orang Melayu di Singapura - Tengku Syawal, waris Sultan Ali ibni Sultan Hussein (Sultan Ali pernah bertakhta di Kesang, Johor, Sultan Hussein di Singapura abad ke 19 Masihi)


6. Ragam Hias Gunungan Mihrab dan Mimbar di Alam Melayu – Harleny Abd Arif, calon doktor falsafah seni Universiti Pendidikan Sultan Idris


7. “Berpetualang ke Aceh” : Satu Pengalaman Mencari Jati Diri Melayu – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


8. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


9. Keris ke arah Penyatuan Alam Melayu – Khairul Azhar Abdul Karim, YDP Persatuan Pusaka Perkerisan Kuala Lumpur


10. Ikonografi Zulfikar dalam Sejarah Hubungan Turki dan Nusantara – Mohd. Zahamri Nizar, aktivis Yayasan Restu


11. Dari Srivijaya ke Batu Bersurat Terengganu : Perjalanan Melayu Merentas Zaman Menggamit Peranan – Mohd Syukri Embong, YDP Persatuan Belia Waja Watan




“Wacana Ilmu Memartabatkan Kembali Kegemilangan Tamadun Melayu” atau HIKMAH II di Kolej Antarabangsa Yayasan Melaka 25 November 2012


1. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


2. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos , bekas wartawan Malay Mail


3. Faktor Sultan kepada Bangsa Melayu : Mesej untuk umat Melayu di Akhir Zaman – Sheikh Sidi Mohamed Zaid Dor, pengetua Madrasah Rasool-Ur-Rahmah, Behrang, pemimpin Tariqat Naqsyabandiah


4. Ragam Hias Gunungan Mihrab di Acheh dan Tanah Melayu (1600-1900) – Harleny Abd Arif, calon doktor falsafah seni Universiti Pendidikan Sultan


5. Busana tradisional Melayu sebagai Lambang Jiwa Merdeka – Tun Muhammad Farul, aktivis busana tradisi dan silat Melayu, wakil dari Istiadat Pewaris Penjurit Kepetangan Melayu


6. “Berpetualang ke Aceh” : Satu Pengalaman Mencari Jati Diri Melayu – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


7. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


8. Ancaman Terhadap Situs Bersejarah Kerajaan Lama Lamuri : Usaha untuk Memperkasakan sejarah Aceh yang hilang Melalui Pemeliharaan Makam-makam - wakil dari badan NGO Mapesa (Masyarakat Peduli Sejarah Aceh)


9. Ikonografi Zulfikar dalam Sejarah Hubungan Turki dan Nusantara – Mohd. Zahamri Nizar, aktivis Yayasan Restu


10. Panji-panji hitam dari Timur : Peranan bangsa Melayu Akhir Zaman – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh


“HIKMAH Berselawat : Menjejak Pendekar, Ahlul Bayt dan Mendaulat Sultan di tanah Gangga Negara” atau HIKMAH III di Marina Hall, Lumut 27 Januari 2013


1. Alter Terahsia Melayu – Srikandi, pengkaji sejarah Melayu dan seorang penulis blog yang agak misteri tetapi diminati ramai terutama melalui blog Mistisfiles


2. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


3. Ahlul Bayt Rasulullah SAW & Warisan Melayu – Tun Suzana Othman, penulis buku tentang Ahlul Bait dan raja-raja Melayu juga ulamak silam


4. Siapakah itu Melayu? – Tuan Haji Halim Bashah, penulis, pengumpul koleksi sejarah negeri Kelantan, wakil Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Kelantan


5. Ahlul Bayt sebagai Perisai Agama,Bangsa dan Negara - Habib Abu Aswad ibn Zakaria Al-Kubra, mudir Madrasah Ahbabul Mustafa, Kelantan


6. Nasib orang Melayu di Singapura - Tengku Syawal, waris utama Sultan Ali ibni Sultan Hussein (Sultan Ali pernah bertakhta di Kesang, Johor, Sultan Hussein di Singapura abad ke 19 Masihi)


7. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


8. Sajak Melayu – Tun Muhammad Farul, aktivis busana tradisi dan silat Melayu, wakil dari Istiadat Pewaris Penjurit Kepetangan Melayu


9. Kebangkitan Panji-panji Hitam Melalui Pembatalan Sihir Perjanjian Pangkor - Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”

HIKMAH IV : Silaturrahim Bumi Serambi Mekah di Akademi Nik Rashiddin, Kandis, Bachok 16 Mac 2013


1. Motif Langkasuka Dalam Kesenian Melayu – Puan Rosnawati, pemilik ANR


2. Gunungan Mihrab dan Mimbar Pantai Timur : Stailisasi Motif dalam Ragam Hias – Puan Harleny Abd Arif, calon PhD seni UPSI


3. 'Seni Khat Melayu': Penerokaan Identiti Dalam Manuskrip dan Seni Ukir Melayu - Mohd. Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu dari Pertubuhan Pengkarya Seni Kuala Lumpur dan Selangor


4. Sejarah dan Tempat-tempat Signifikan di Kelantan : Langkasuka, Empayar Chermin hingga ke Zaman Raja K'Umar – Mohammad Iddham, Kelab Pencinta Sejarah Kelantan


5. Sejarah Kelantan Membawa ke Dinasti Raja-raja Jembal dan Kisah Puteri Saadong - Tuan Haji Ismail Sulaiman, presiden Persatuan Pencinta Sejarah Puteri Saadong


6. Sheikh Ahmad al-Fathoni dan para Ulamak Pantai Timur : Kenapa Kelantan dipanggil Bumi Serambi Mekah? - Ustaz Zaidi Hassan dari Masjid Salor, Pasir Mas, Kelantan


7. Apa yang Perlu dilakukan untuk Menjayakan Perjuangan Dinar Dirham dan Muamalatnya : Peranan HIKMAH dan Kaitan dengan Cap Mohor Diraja - Ustaz Muhammad Hassan Zaid bin Ramli dari As-Saff Madani Islamic City


8. Praktik Dinar dan Dirham untuk Kesultanan dan Umat Melayu – Mazli Alias dari kumpulan Murabbitun dan World Islamic Mint


9. Dari Langkasuka ke Serambi Mekah : Kedaulatan Melayu dan Islam – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH


“HIKMAH Isra’ dan Mi’raj : Jejak Sufi dalam Tamadun Melayu” atau HIKMAH V di Masjid Makmur Losong, Kuala Terengganu 5-8 Jun 2013


1. Aplikasi Dinar dan Dirham sebagai Wadah Pendaulatan Islam sedunia : Pasar Terbuka Masjid - Puan Norbaini Hassan, Perunding Dinar & Dirham


2. Hubungan Syarif Al-Baghdadi dan Tok Pulau Manis dengan Islam di Nusantara - Fokus Salasilah Tok Syeikh Pulau Manis - Cikgu Najib Badruddin, Pengkaji sejarah dan waris Tok Pulau Manis dari Kelantan


3. Antara Muhammad al-Baghdadi dan Muhammad Nafs al-Zakiyah : Pengalaman Peribadi Menjejak Makna hingga ke Terengganu - Radzi Sapiee, pengasas dan presiden HIKMAH


4. Dinar dan Dirham dan Kesultanan Masa Kini – Umar Azmon Amir Hassan, Penggiat Dinar dn Dirham kumpulan Murabbitun dan World Islamic Mint


5. Tasawuf, Tamadun Melayu dan Khilafat Uthmaniyyah – Halit Osmanli An-Naqsyabandi, Sheikh tariqat Naqsyabandiah-Haqqani


6. TokKu Paloh dari aspek Sosiologi Ekonomi Masyarakat - Razi Yaakob, Pensyarah UnisZa (Universiti Sultan Zainal Abidin, Kuala Terengganu)


7. Tradisi Gemilang: Seni Mushaf Terengganu Abad ke-19 -Mohd Zahamri Nizar, Aktivis seni rupa Melayu


8. Jejak dan Legasi Tok Ku Paloh dan Keluarga - Dr Syed Lutfi bin Syed Umar, Pensyarah Unisza


9. Batu Bersurat Terengganu, Mesej untuk Umat Akhir Zaman - Rashid Hamat, Ketua Bahagian Sejarah, Muzium Negeri Terengganu


HIKMAH Merdeka Raya atau HIKMAH VI di Galeri Shah Alam 7 September 2013


1. Hasil kerja seni sebagai Wadah Memartabatkan Melayu dan Islam - Mohd. Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu dari Pertubuhan Pengkarya Seni Kuala Lumpur dan Selangor


2. Mengenali dan Menjejaki Perjalanan Bangsa Melayu dan Asal Usulnya – Puan Zaharah Sulaiman, penyelidik dan penulis dari Ikatan Arkeologi Malaysia


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu - Shamsul Yunos, bekas wartawan Malay Mail dan aktivis media bebas


4. Pernyataan HIKMAH Melaka sebagai blue print kebangkitan Ummah - Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH

Festival Ketamadunan Dan Adat Istiadat Melayu Mukmin Nusantara atau HIKMAH VII di Hang Tuah Center, Kampung Duyong, Melaka 30 November 2013


1. Zuriat Nabi SAW dan Islam di Nusantara : Sejarah, Hijrah dan Hikmah - Tun Suzana Othman, penulis buku“Ahlul Bait dan Raja-Raja Melayu” dan Ustaz Mohd Iqbal Parjin dari KEMUDI ((Pertubuhan Kesedaran Melayu Dan Islam)


2. Fiqh al Adat Muhakkamah dalam Hikayat Raja-raja Melayu oleh Farha Muhammad - Nur Shazwani Sadzali dari Jabatan Pengajian Am, Politeknik Ibrahim Sultan



Rumahku Syurgaku @ HIKMAH VIII di Baitul Hikmah, Sungai Buaya, Rawang, Selangor 8 Februari 2014


1. Tradisi Gemilang: Seni Mushaf Terengganu Abad ke-19 oleh Mohd Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu


2. Ruang Mihrab Rumah Rasulullah SAW dan Perkaitannya dengan Falsafah Gunungan bersumberkan Al-Quran oleh Puan Harleny Abd Arif, pengkaji dan calon PhD seni UPSI (Universiti Perguruan Sultan Idris)

Mutiara HIKMAH @ HIKMAH IX di Bayan Lepas, Pulau Pinang 22 Februari 2014


1. Penempatan awal Melayu di Pulau Pinang - Roslan Saadon dari NGO Peradaban


2. Wang Fiat dan keruntuhan ekonomi Orang Melayu - Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos, wartawan dan aktivis media bebas


4. Mencari Jati Diri Melayu Melalui Peninggalan Sejarah – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


5. Ancaman terhadap Akidah Umat Islam - Sheikh Raja Aman bin Raja Mokhtar, pemimpin Tariqat Shah Naqshband Az-Zainiyyah

HIKMAH Aceh - Kembali ke Makam Nenda @ HIKMAH X di Banda Aceh, Aceh 29 Mac 2014



1. Pengenalan HIKMAH – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


2. Sahibul Hikayat Bustanus Salatin - Muammar Farisi dari SILA (Sejarah Indatu Lemuria Aceh)


3. Pelestarian Situs Sejarah dan Budaya di Aceh - Teuku Zulkarnaian dari Dinas Budaya dan Parawisata (Jabatan Kebudayaan dan Pelancongan) Aceh, juga Raja Nagan, raja bagi negeri kecil Nagan di bawah Aceh Darussalam.