Terbitnya HIKMAH



Melihat perkembangan mutakhir sejak beberapa tahun ini di mana umat Melayu Islam di Malaysia diasak dari pelbagai arah, umat Islam umumnya seluruh dunia ditekan dengan pelbagai peristiwa yang kelihatan dirancang untuk menjatuhkan agama yang syumul ini, ramai yang mula bimbang tentang nasib mereka, agama, bangsa dan negara akan datang. Sesungguhnya segala yang terjadi itu seperti membenarkan hadis-hadis Nabi Muhammad SAW tentang peristiwa akhir zaman di mana dikatakan umat Islam akan disembelih di mana-mana dan kamu tidak dapat berbuat apa-apa. Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH) diwujudkan Jumaat malam Sabtu, 12 Oktober 2012 sebagai reaksi terhadap perkembangan yang menggelisahkan ini. Ia adalah ikatan longgar para pengkaji/peminat sejarah dan budaya Melayu dan Islam yang sering berbincang dan berhubung melalui Internet terutama di Facebook.

HIKMAH adalah lanjutan daripada cadangan untuk mengadakan satu sesi kecil seminar/syarahan tentang sejarah Melayu Islam oleh penulis bebas Radzi Sapiee, graduan matematik dari University College of London dan bekas wartawan The New Straits Times yang telah menulis trilogi novel pencarian jati diri Melayu Islam bertajuk “Berpetualang ke Aceh” (terbit 2006-2007). Penulis memiliki sejumlah peminat dan pengikut tersendiri yang selalu mengikuti perkembangannya melalui penulisan dan perkongsian pendapat serta pengalaman hidup di blog juga di Facebook. Apabila ditawarkan untuk menggunakan sebuah dewan yang katanya boleh memuatkan lebih 200 orang, penulis pun mengajak rakan-rakan dan kenalan turut sama berkongsi buah fikiran. Dalam masa yang singkat HIKMAH mendapat sambutan di luar dugaan. Walaupun menghadapi beberapa halangan termasuk dibatalkan penggunaan dewan pada saat-saat akhir akibat campur tangan pihak yang bermotifkan politik, acara pertama HIKMAH yang dikecilkan daripada cadangan asal lalu dijadikan acara santai “Suai Kenal HIKMAH” tetap dapat diadakan dengan jayanya Ahad 4 November di Shah Alam.

Walaupun baru diterbitkan cuma 3 minggu HIKMAH terbukti berjaya menyatukan umat Melayu Islam dari pelbagai latar belakang tanpa mengira kecenderungan politik. Seramai 350 orang termasuk aktivitis perkerisan, persilatan, perubatan tradisional, kebudayaan malah para pemimpin tareqat telah berkumpul untuk berkongsi rasa tentang nasib orang Melayu Islam akhir zaman. Atas keyakinan ini acara susulan yang diberi nama “Wacana Ilmu Memartabatkan Kembali Kegemilangan Tamadun Melayu” pun diatur untuk dibuat Ahad 25 Nov di Melaka. Ia mendapat sokongan Persatuan Guru-Guru Beladiri Melaka (MAGMA Melaka) dan Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI). Tidak lama kemudian kerajaan negeri Melaka pun turut serta sebagai penganjur bersama malah memasukkan acara ke dalam kalendar tahunan program negeri. Sambil itu sudah ada pihak menjemput agar acara HIKMAH diadakan di Perak dan Kelantan.


------------------------

Nota : (ditulis malam Jumaat 25 Julai 2013 bersamaan 17 Ramadhan 1434, malam Nuzul Quran).

Adapun penulisan pengenalan di atas dibuat ketika HIKMAH sedang bersedia untuk mengadakan acara keduanya iaitu di Melaka 25 Nov 2012. Selepas itu acara ketiga telah diadakan di Lumut, Perak 27 Jan 2013, keempat di Kandis, Bachok, Kelantan 16 Mac diikuti kelima di Kuala Terengganu 5-8 Jun. Selepas acara pertama di Shah Alam 4 Nov 2012 pengasas HIKMAH iaitu saudara Radzi Sapiee bercadang cuma akan membuat satu sahaja lagi acara iaitu pada hujung tahun. Itupun untuk memenuhi janji kerana Datuk Seri Ali Rustam pernah mengisytiharkan HIKMAH Melaka sebagai acara tahunan ketika beliau masih Ketua Menteri.

Tulisan tambahan 25 Julai 2013 dibuat dalam keadaan agak mencabar, ketika acara ke-5 HIKMAH di Terengganu tinggal 2 minggu sahaja lagi untuk berlangsung. Ketika itu Radzi perlu berehat menanti penyembuhan kecederaan kaki yang agak teruk akibat jatuh tergelincir 23 April. Beliau juga ingin kembali pada satu usaha penulisan buku yang tergendala setahun lalu.


Nota lagi : Ditulis selepas HIKMAH Terengganu selamat dilangsungkan 5-8 Jun...

HIKMAH Terengganu dilangsungkan dalam keadaan Radzi baru seminggu menerima pembedahan masuk besi dalam kaki sambil memperbetulkan hal pertumbuhan tulang tidak sekata yang berlaku dalam tempoh sebelum lebih sebelum itu. Selepas itu. pada kala beliau dijangka memakan masa lagi 6 minggu untuk sembuh timbul permintaan baru yang membuat beliau terasa harus memenuhinya. Ketika itu pihak kami sedang bersiap-sedia untuk mengadakan acara keenam di Shah Alam 7 September merangkap sambutan hari raya. Sambil itu ada pihak di utara meminta untuk menjadi penganjur acara ketujuh lalu kami mencadangkan agar ia dibuat minggu ketiga bulan Oktober. Pihak tersebut ingin menaja segala kos dan meminta agar ia diadakan selama 3 hari.

Begitulah kami di HIKMAH. Siapa sangka acara yang asalnya mahu diadakan sekali sahaja iaitu pada 4 November 2012 boleh bercambah menjadi satu siri jelajah yang ditunggu-tunggu umat Melayu dan Islam serata Malaysia malah dari negara-negara jiran seperti Singapura dan Indonesia? Untuk melihat atau menelaah apa yang telah dibuat HIKMAH sila klik pautan berikut...



















Video sekitar acara sulung kami,
"Suai Kenal HIKMAH"
di Yayasan Restu, Shah Alam 4 Nov 2012
bersamaan 19 Zulhijjah 1433 Hijrah















Video acara lain HIKMAH boleh dilihat di sini...






Notis (dibuat 3 Disember 2015) : Mulai hari ini tak perlulah dikongsikan video juga pautan selain untuk 10 acara terawal HIKMAH. Begitu juga gambar-gambar di sidebar kanan dan senarai tajuk-tajuk pembentangan di bahagian bawah blogspot. Untuk mengikuti cerita tentang acara-acara HIKMAH selepas itu cukuplah melalui pautan sebelum paparan video atas. Kecuali kalau ada orang lain sanggup buatkan...


Tuesday, November 4, 2014

Peri Nama, Asal Usul dan Identiti Melayu : Sudah terang lagi bersuluh!

Bahagian kedua cerita tadi...


--------------------




Teori Tanah Melayu sebelum banjir besar sebagai tempat asal usul pelbagai kelompok manusia pun ditekankan.


Ia telah mendapat sokongan ramai pihak apabila ada bukti genetik berjaya ditemui sejak tahun 2009.


Malah pada Mei 2008 Oxford University yang merupakan salah satu institusi pengajian tinggi paling terkemuka di dunia telah menyiarkan kajian yang menyokong migrasi manusia keluar dari Alam Melayu ribuan tahun yang lampau!


Ada juga kajian genetik menyokong hal sama telah diterbitkan di Amerika 1999.


Bukan itu sahaja. Prof Saleh sendiri menemui kajian seorang sarjana Barat menyebut hal sama lebih 100 tahun lalu tetapi melalui folklore atau cerita-cerita rakyat.


Menariknya ada kaum asli dipanggil Amis di Taiwan mengaku datang dari selatan iaitu dari kepulauan Filipina yang terletak di dalam lingkungan Alam Melayu.











Sekarang kita masuk pada apa yang ditakrifkan sebagai orang Melayu. Prof Saleh memberikan 3 takrifan - menurut ras besar bangsa dan genetik, menurut kependudukan di Kepulauan Melayu dan menurut perlembagaan Malaysia.


Tentang takrif genetik itu seawal 1795 sudah ada sarjana Barat membuat klasifikasi semua bangsa di dunia dapat digabungkan menjadi 5 bangsa besar, antaranya Melayu. Katanya 5 bangsa besar ini memiliki ciri atau bentuk unik tengkorak yang boleh dijadikan alat pengenalan bangsa.


Orang Melayu juga dikatakan memiliki ciri-ciri rupa paras tersendiri yang boleh dikenali...


Ciri-ciri ini dikongsi penduduk dalam satu wilayah taburan yang luas meliputi pulau-pulau dari Lautan Hindi hingga ke Lautan Pasifik,


Identiti unik ini ditegaskan menggunakan satu terma akademik iaitu Malayo-Polynesia, Malayo merujuk pada bangsa Melayu, Polynesia bermaksud banyak pulau. Istilah ini diiktiraf oleh seorang raja di Pulau Hawaii yang mengaku termasuk di dalam definisi bangsa besar ini walhal pulau itu amat jauh di Lautan Pasifik menghala ke Amerika.


Istilah Malayo-Polynesia ini pernah dijadikan pelantar untuk gerakan kemerdekaan Filipina dan Indonesia. Namun atas sebab politik pihak tertentu ia ditukar menjadi Austronesia lalu hilanglah roh Melayu di dalamnya...


Maka itu Prof Saleh menyarankan agar istilah dan konsep Malayo-Polynesia atau Melayu-Polinesia diangkat kembali oleh para sarjana. Hmm. Memang rancangan Allah belaka. Konsep ini memang mahu diangkat dalam pembentangan saya pada sesi pagi acara ke-11 HIKMAH yang akan berlangsung di masjid dan makam Sultan Alauddin Riayat Shah, Pagoh, Muar 8 November ini bersamaan 15 Muharram 1436 Hijriah. Lihat artikel Masuk tahun baru Hijrah - 2 minggu lagi HIKMAH Pagoh yang dipaparkan di blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH) 3 hari. Turut dinyatakan dalam artikel saya sudah menyiapkan segala slaid yang perlu untuk tajuk ""Alam Melayu dan benua Atlantis Yang Hilang". Konsep Malayo-Polynesia sudah disebut dalam slaid lalu wacana ini amat membantu pengisian dan pemahaman saya.



Takrif kedua Melayu iaitu berdasarkan kependudukan di Alam Melayu lebih senang dinyatakan untuk semua. Namun orang Filipina yang juga merupakan bangsa Melayu merasakan agak terpinggir akibat satu lagi takrif mewajibkan Melayu beragama Islam.


Sesungguhnya orang Filipina yang peka tentang asal usul sebenar mereka, misalnya pujangga Jose Rizal sangat bangga mengaku berbangsa Melayu walaupun mereka beragama Kristian.



Maka masuklah kita pada takrif ketiga apa itu Melayu. Itulah yang mewajibkan Melayu mesti Islam seperti tercatat dalam perlembagaan negara Malaysia.


Alhamdulillah, wacana ini dapat menelusuri segala perjalanan Melayu yang perlu...






Yang nyata perkataan "Melayu" dan konsep "Tanah Melayu" bukan sesuatu yang baru. Dan asal usul orang Melayu itu sendiri adalah dari Kepulauan Melayu bukan dari luar seperti didakwa sesetengah orang.





Ditekankan lagi 3 takrif Melayu agar terang konsep dan konteks.


Tamat pembentangan soal jawab pun dibuka. Terus saya menerpa dengan pertama sekali menyatakan betapa ini adalah pencerahan terbaik tentang Melayu pernah saya hadiri sejak rajin ke majlis-majlis serupa 2-3 tahun lalu. Syabas Prof. Saya juga memberikan pendapat bahawa ketiga-tiga takrif Melayu yang beliau berikan adalah sesuai dan tepat menurut konteks lingkungan kegunaan masing-masing. Dengan itu kepentingan menjaga takrif Melayu menurut perlembagaan Malaysia ditekankan dan dipertahankan. Ini kerana Prof Saleh ada menyebutnya sebagai eksklusif lalu meminggirkan orang Melayu Filipina yang beragama Kristian tetapi pada masa sama membenarkan orang bukan dari bangsa Malayo-Polynesia 'masuk Melayu'. 

Saya kata takrif ini perlu dikekalkan menurut konteks. Kalau tidak bagaimana hendak menjawab Raja-raja Melayu adalah dari keturunan Iskandar Zulkarnain dari Makaduniah di Eropah seperti dinyatakan dalam kitab Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu?  Kemudian baru saya menyatakan 3 soalan :-

1. Apakah makna perkataan Melayu itu sendiri? Apakah bermakna gunung berdasarkan gelaran orang Hindi yang menyebut bumi sebelah sini sebagai Malayadvipa yang bermakna pulau bergunung?

2. Apakah itu kayangan memandangkan pengkhususan Prof Saleh adalah dalam bidang folklore iaitu cerita-cerita rakyat, lebih tepat sastera rakyat (ketika menulis ayat ini baru terfikir perkataan sastera lebih tepat ).

3.  Kenapa orang Jawa di Indonesia seperti hendak menafikan makna Melayu, menyempitkannya sebagai penduduk asal di sebahagian Pulau Sumatera sahaja sedangkan bukankah mereka sendiri berasal daripada bangsa besar Melayu atau Malayo-Polynesia juga?

Jawab beliau :-

1. Kalau mengikut panggilan dari luar Alam Melayu iaitu seperti disebut orang Hindi/India dahulukala maka ya, memang Melayu itu bermaksud gunung, orang gunung. Dari dalam Alam Melayu pula ada satu versi merujuk pada sungai yang airnya deras melaju. Lalu jadilah nama Sungai Melayu di selatan Sumatera, satu tempat awal munculnya kerajaan bernama Melayu. Satu lagi adalah menurut bahasa orang Filipina. Melayu itu bermakna merdeka. Kalau tak salah Prof Saleh ada menyebut satu lagi makna Melayu dalam bahasa Filipina tapi saya terlupa.

2. Tentang kayangan, apa itu kayangan beliau menjawab ia adalah dunia di atas dunia. Ia muncul dalam banyak sastera rakyat orang Melayu. Malah Hikayat Hang Tuah sendiri menyebut asal usul raja Melaka adalah daripada anak raja yang turun dari Keinderaan iaitu kayangan. Tentang sejauh mana kayangan itu merujuk pada realiti, apakah satu wilayah jauh di dunia nyata seperti halnya negeri atas angin, beliau cuma menyebut ia wujud di dalam imaginasi penulis.

3. Tentang orang Jawa itu beliau menyebut mereka memiliki penduduk atau ahli suku yang sangat besar, paling besar di Indonesia. Bahasa Jawa itu sendiri tiada lain adalah satu pecahan/dialek bahasa Malayo-Polynesia yang kemudian membentuk keunikan sendiri sehingga kedengaran seperti bahasa yang terasing. Ada kebanggan pada suku dan jumlah orang Jawa yang besar. Tetapi dari segi kegunaan bahasa mereka terpaksa tunduk pada kelebihan dan sifat praktikal bahasa Melayu sebagai Lingua Franca di Alam Melayu yang mereka lebih suka panggil sebagai Nusantara ini.

Saya fikir mungkin beliau akan masuk pada persaingan 1000 tahun lalu kerajaan Singhasari yang berpusat di Pulau Jawa dengan Srivijaya yang berpusat di Sumatera, persaingan yang diteruskan dengan kemunculan kerajaan Majapahit 1293 Masihi yang sangat dibangga-banggakan orang Jawa. Sebaliknya beliau memberikan saya satu pengetahuan baru iaitu tentang Sumpah Pemuda 1928 di mana para pemuda yang berjuang mahu menghalau Belanda bersumpah untuk bersetuju dengan beberapa perkara piawai. Satu, negara yang bakal diwujudkan selepas Belanda dihalau dinamakan Indonesia. Kedua, Bahasa Melayu akan digunakan sebagai bahasa perhubungan semua, ya, Bahasa Melayu tetapi mereka panggil Bahasa Indonesia. Ini kerana Melayu dianggap sebagai satu suku, bukan bangsa yang meliputi semua. Secara sedar ataupun tidak mereka sebenarnya mengakui kebesaran dan keluasan takrif bangsa Melayu apabila memilih Bahasa Melayu sebagai bahasa perantara untuk semua. Namun kebanggaan Jawa sambil takut dibayangi Melayu yang dianggap cuma satu suku  menyebabkan ia dipanggil Bahasa Indonesia.

Untuk memahami ini dengan lebih baik Prof Saleh menyarankan kita membaca sejumlah karya tertentu karyawan besar Indonesia, Pramoedya Ananda Toer. Saya lupa nama karya-karya itu, beliau menyebut 4 tajuk. Pramoedya ternyata tersurat dan tersirat mengakui kebesaran bangsa Melayu yang meliputi semua walaupun ini merupakan satu risiko di sebuah negara yang kita tahu pemerintahannya memang pro-Jawa. Subhanallah. Ada satu macam rasa nyaman apabila menyatakan ini, menyebut nama Pramoedya. Mungkin benar, sampai satu tahap saya akan tenggelam ke dalam dunia sastera...



Sebetulnya ada 2-3 soalan saya mahu bertanya lagi tetapi terlupa apa ketika itu. Antaranya, (saya baru ingat tadi ketika menulis jawaban 1) adalah apa kena-mengena nama Banjaran Himalaya dengan bangsa atau orang Melayu? Apakah ada cerita di sebaliknya? Orang kedua bangkit adalah seorang staf DBP kalau tak salah. Beliau sebenarnya tidak menyatakan persoalan tetapi berkongsi pemandangan dan pengalaman. 

Kelihatan di kanan Puan Zaharah Sulaiman yang agak terkenal dengan ceramah-ceramahnya tentang bagaimana orang Melayu sudah lama diancam oleh kedatangan migran dari selatan Cina. Kebetulan saya ambil tempat duduk betul-betul di hadapannya... apabila menoleh ke belakang baru tersedar. Zaharah pernah membentang pada acara ke-6 HIKMAH iaitu di Galeri Shah Alam lebih setahun lalu. Lihat artikel HIKMAH Merdeka Raya - Dari DNA Melayu ke pencarian makna besar kemerdekaan. Selepas itu ada seorang pemuda bertanya bilakah Melayu itu mula terkenal sebagai nama sebuah bangsa, apakah pada zaman Srivijaya? Seingat saya Prof Saleh menjawab Srivijaya tidak berapa memperkenalkan nama Melayu itu sendiri. Yang betul-betul naik adalah pada zaman Kesultanan Melaka....


Orang seterusnya dan terakhir mengenengahkan sesuatu adalah Dato' Jumaat Mohd Noor, Bendahari Agung Kehormat Persatuan Sejarah Malaysia (PSM). Ketika nampak dari sisi, saya rasa macam selalu nampak orang ini... selepas beliau menegur bertanyakan apakah saya ada pergi ke majlis-majlis PSM lalu memberikan kad baru saya tahu siapa. Saya sebut 'mengenengahkan sesuatu' kerana sudah lupa apakah beliau ada menyatakan apa-apa soalan. Yang saya ingat beliau ada menyebut tentang kajian sendiri di Filipina lalu Prof Saleh menjawab ada seorang aktivis Filipina bernama Vinson (ke sebutan untuk Vincent?) malah dengan bangganya menubuhkan Persatuan Melayu semasa belajar di universitu sana.

Sesungguhnya majlis atau wacana ilmu ini memberikan pencerahan yang sangat banyak. Inilah penerangan terbaik tentang Melayu pernah saya terima sejak rajin menghadiri majlis-majlis ilmu serupa atau sepertinya 2-3 tahun kebelakangan. Saya malah menahan rasa kuat hendak membuang air sejak jam 3 kerana takut terlepas slaid dan penerangan, mungkin akibat meredah hujan lebat menaiki motosikal untuk mengejar majlis ini. Selepas soal jawab tamat sekitar 4.45 baru saya bergegas keluar untuk melepaskan hajat, itupun sempat bersalam dahulu dengan beberapa orang termasuk Prof Saleh, sempat meminta kebenaran beliau menggunakan hasil kajian ini untuk pembentangan saya sendiri akan datang. 

Oh. Isi pembentangan dalam bentuk PDF boleh dilihat dan dimiliki semua. Sila klik sini. Entah bagaimana selepas menunaikan hajat boleh terserempak dengan Dato' Jumaat lagi di dalam tandas. Turun ke lobi terserempak lagi lalu sempat menyambung cerita sementara menunggu pemandu beliau sampai. Setelah beliau keluar baru saya ternampak satu bunting di hadapan tempat bertanya dan pengawal memaparkan muka dan nama bekas-bekas ketua pengarah DBP. Rupa-rupanya Dato' Jumaat adalah salah seorang daripada mereka. Hmm... :]



No comments:

Post a Comment

PERKONGSIAN ILMU YANG TELAH DIBUAT HIKMAH SETAKAT INI

Ramai sudah sedia maklum bagaimana HIKMAH menggabungkan persembahan silat, budaya, pameran koleksi keris malah sesi berkuda juga memanah untuk memeriahkan acara. Namun teras utama acara tetap perkongsian ilmu yang dibuat dalam bentuk pembentangan seperti seminar sebelum diikuti sesi berkumpulan. Dengan ini biar dikongsikan tajuk-tajuk kertas kerja yang telah dibuat setakat ini...

“Suai Kenal HIKMAH” atau HIKMAH I di Yayasan Restu, Shah Alam 4 Nov 2012


1. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


2. Perlembagaan Negara dan Cabaran Terhadap Hak Melayu dan Institusi Beraja – Mohd Faizal Ahmad, peguambela dan peguamcara


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos , bekas wartawan Malay Mail


4. Faktor Sultan kepada Bangsa Melayu : Mesej untuk umat Melayu di Akhir Zaman – Sheikh Sidi Mohamed Zaid Dor, pengetua Madrasah Rasool-Ur-Rahmah, Behrang, pemimpin Tariqat Naqsyabandiah


5. Nasib orang Melayu di Singapura - Tengku Syawal, waris Sultan Ali ibni Sultan Hussein (Sultan Ali pernah bertakhta di Kesang, Johor, Sultan Hussein di Singapura abad ke 19 Masihi)


6. Ragam Hias Gunungan Mihrab dan Mimbar di Alam Melayu – Harleny Abd Arif, calon doktor falsafah seni Universiti Pendidikan Sultan Idris


7. “Berpetualang ke Aceh” : Satu Pengalaman Mencari Jati Diri Melayu – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


8. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


9. Keris ke arah Penyatuan Alam Melayu – Khairul Azhar Abdul Karim, YDP Persatuan Pusaka Perkerisan Kuala Lumpur


10. Ikonografi Zulfikar dalam Sejarah Hubungan Turki dan Nusantara – Mohd. Zahamri Nizar, aktivis Yayasan Restu


11. Dari Srivijaya ke Batu Bersurat Terengganu : Perjalanan Melayu Merentas Zaman Menggamit Peranan – Mohd Syukri Embong, YDP Persatuan Belia Waja Watan




“Wacana Ilmu Memartabatkan Kembali Kegemilangan Tamadun Melayu” atau HIKMAH II di Kolej Antarabangsa Yayasan Melaka 25 November 2012


1. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


2. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos , bekas wartawan Malay Mail


3. Faktor Sultan kepada Bangsa Melayu : Mesej untuk umat Melayu di Akhir Zaman – Sheikh Sidi Mohamed Zaid Dor, pengetua Madrasah Rasool-Ur-Rahmah, Behrang, pemimpin Tariqat Naqsyabandiah


4. Ragam Hias Gunungan Mihrab di Acheh dan Tanah Melayu (1600-1900) – Harleny Abd Arif, calon doktor falsafah seni Universiti Pendidikan Sultan


5. Busana tradisional Melayu sebagai Lambang Jiwa Merdeka – Tun Muhammad Farul, aktivis busana tradisi dan silat Melayu, wakil dari Istiadat Pewaris Penjurit Kepetangan Melayu


6. “Berpetualang ke Aceh” : Satu Pengalaman Mencari Jati Diri Melayu – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


7. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


8. Ancaman Terhadap Situs Bersejarah Kerajaan Lama Lamuri : Usaha untuk Memperkasakan sejarah Aceh yang hilang Melalui Pemeliharaan Makam-makam - wakil dari badan NGO Mapesa (Masyarakat Peduli Sejarah Aceh)


9. Ikonografi Zulfikar dalam Sejarah Hubungan Turki dan Nusantara – Mohd. Zahamri Nizar, aktivis Yayasan Restu


10. Panji-panji hitam dari Timur : Peranan bangsa Melayu Akhir Zaman – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh


“HIKMAH Berselawat : Menjejak Pendekar, Ahlul Bayt dan Mendaulat Sultan di tanah Gangga Negara” atau HIKMAH III di Marina Hall, Lumut 27 Januari 2013


1. Alter Terahsia Melayu – Srikandi, pengkaji sejarah Melayu dan seorang penulis blog yang agak misteri tetapi diminati ramai terutama melalui blog Mistisfiles


2. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


3. Ahlul Bayt Rasulullah SAW & Warisan Melayu – Tun Suzana Othman, penulis buku tentang Ahlul Bait dan raja-raja Melayu juga ulamak silam


4. Siapakah itu Melayu? – Tuan Haji Halim Bashah, penulis, pengumpul koleksi sejarah negeri Kelantan, wakil Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Kelantan


5. Ahlul Bayt sebagai Perisai Agama,Bangsa dan Negara - Habib Abu Aswad ibn Zakaria Al-Kubra, mudir Madrasah Ahbabul Mustafa, Kelantan


6. Nasib orang Melayu di Singapura - Tengku Syawal, waris utama Sultan Ali ibni Sultan Hussein (Sultan Ali pernah bertakhta di Kesang, Johor, Sultan Hussein di Singapura abad ke 19 Masihi)


7. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


8. Sajak Melayu – Tun Muhammad Farul, aktivis busana tradisi dan silat Melayu, wakil dari Istiadat Pewaris Penjurit Kepetangan Melayu


9. Kebangkitan Panji-panji Hitam Melalui Pembatalan Sihir Perjanjian Pangkor - Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”

HIKMAH IV : Silaturrahim Bumi Serambi Mekah di Akademi Nik Rashiddin, Kandis, Bachok 16 Mac 2013


1. Motif Langkasuka Dalam Kesenian Melayu – Puan Rosnawati, pemilik ANR


2. Gunungan Mihrab dan Mimbar Pantai Timur : Stailisasi Motif dalam Ragam Hias – Puan Harleny Abd Arif, calon PhD seni UPSI


3. 'Seni Khat Melayu': Penerokaan Identiti Dalam Manuskrip dan Seni Ukir Melayu - Mohd. Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu dari Pertubuhan Pengkarya Seni Kuala Lumpur dan Selangor


4. Sejarah dan Tempat-tempat Signifikan di Kelantan : Langkasuka, Empayar Chermin hingga ke Zaman Raja K'Umar – Mohammad Iddham, Kelab Pencinta Sejarah Kelantan


5. Sejarah Kelantan Membawa ke Dinasti Raja-raja Jembal dan Kisah Puteri Saadong - Tuan Haji Ismail Sulaiman, presiden Persatuan Pencinta Sejarah Puteri Saadong


6. Sheikh Ahmad al-Fathoni dan para Ulamak Pantai Timur : Kenapa Kelantan dipanggil Bumi Serambi Mekah? - Ustaz Zaidi Hassan dari Masjid Salor, Pasir Mas, Kelantan


7. Apa yang Perlu dilakukan untuk Menjayakan Perjuangan Dinar Dirham dan Muamalatnya : Peranan HIKMAH dan Kaitan dengan Cap Mohor Diraja - Ustaz Muhammad Hassan Zaid bin Ramli dari As-Saff Madani Islamic City


8. Praktik Dinar dan Dirham untuk Kesultanan dan Umat Melayu – Mazli Alias dari kumpulan Murabbitun dan World Islamic Mint


9. Dari Langkasuka ke Serambi Mekah : Kedaulatan Melayu dan Islam – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH


“HIKMAH Isra’ dan Mi’raj : Jejak Sufi dalam Tamadun Melayu” atau HIKMAH V di Masjid Makmur Losong, Kuala Terengganu 5-8 Jun 2013


1. Aplikasi Dinar dan Dirham sebagai Wadah Pendaulatan Islam sedunia : Pasar Terbuka Masjid - Puan Norbaini Hassan, Perunding Dinar & Dirham


2. Hubungan Syarif Al-Baghdadi dan Tok Pulau Manis dengan Islam di Nusantara - Fokus Salasilah Tok Syeikh Pulau Manis - Cikgu Najib Badruddin, Pengkaji sejarah dan waris Tok Pulau Manis dari Kelantan


3. Antara Muhammad al-Baghdadi dan Muhammad Nafs al-Zakiyah : Pengalaman Peribadi Menjejak Makna hingga ke Terengganu - Radzi Sapiee, pengasas dan presiden HIKMAH


4. Dinar dan Dirham dan Kesultanan Masa Kini – Umar Azmon Amir Hassan, Penggiat Dinar dn Dirham kumpulan Murabbitun dan World Islamic Mint


5. Tasawuf, Tamadun Melayu dan Khilafat Uthmaniyyah – Halit Osmanli An-Naqsyabandi, Sheikh tariqat Naqsyabandiah-Haqqani


6. TokKu Paloh dari aspek Sosiologi Ekonomi Masyarakat - Razi Yaakob, Pensyarah UnisZa (Universiti Sultan Zainal Abidin, Kuala Terengganu)


7. Tradisi Gemilang: Seni Mushaf Terengganu Abad ke-19 -Mohd Zahamri Nizar, Aktivis seni rupa Melayu


8. Jejak dan Legasi Tok Ku Paloh dan Keluarga - Dr Syed Lutfi bin Syed Umar, Pensyarah Unisza


9. Batu Bersurat Terengganu, Mesej untuk Umat Akhir Zaman - Rashid Hamat, Ketua Bahagian Sejarah, Muzium Negeri Terengganu


HIKMAH Merdeka Raya atau HIKMAH VI di Galeri Shah Alam 7 September 2013


1. Hasil kerja seni sebagai Wadah Memartabatkan Melayu dan Islam - Mohd. Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu dari Pertubuhan Pengkarya Seni Kuala Lumpur dan Selangor


2. Mengenali dan Menjejaki Perjalanan Bangsa Melayu dan Asal Usulnya – Puan Zaharah Sulaiman, penyelidik dan penulis dari Ikatan Arkeologi Malaysia


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu - Shamsul Yunos, bekas wartawan Malay Mail dan aktivis media bebas


4. Pernyataan HIKMAH Melaka sebagai blue print kebangkitan Ummah - Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH

Festival Ketamadunan Dan Adat Istiadat Melayu Mukmin Nusantara atau HIKMAH VII di Hang Tuah Center, Kampung Duyong, Melaka 30 November 2013


1. Zuriat Nabi SAW dan Islam di Nusantara : Sejarah, Hijrah dan Hikmah - Tun Suzana Othman, penulis buku“Ahlul Bait dan Raja-Raja Melayu” dan Ustaz Mohd Iqbal Parjin dari KEMUDI ((Pertubuhan Kesedaran Melayu Dan Islam)


2. Fiqh al Adat Muhakkamah dalam Hikayat Raja-raja Melayu oleh Farha Muhammad - Nur Shazwani Sadzali dari Jabatan Pengajian Am, Politeknik Ibrahim Sultan



Rumahku Syurgaku @ HIKMAH VIII di Baitul Hikmah, Sungai Buaya, Rawang, Selangor 8 Februari 2014


1. Tradisi Gemilang: Seni Mushaf Terengganu Abad ke-19 oleh Mohd Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu


2. Ruang Mihrab Rumah Rasulullah SAW dan Perkaitannya dengan Falsafah Gunungan bersumberkan Al-Quran oleh Puan Harleny Abd Arif, pengkaji dan calon PhD seni UPSI (Universiti Perguruan Sultan Idris)

Mutiara HIKMAH @ HIKMAH IX di Bayan Lepas, Pulau Pinang 22 Februari 2014


1. Penempatan awal Melayu di Pulau Pinang - Roslan Saadon dari NGO Peradaban


2. Wang Fiat dan keruntuhan ekonomi Orang Melayu - Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos, wartawan dan aktivis media bebas


4. Mencari Jati Diri Melayu Melalui Peninggalan Sejarah – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


5. Ancaman terhadap Akidah Umat Islam - Sheikh Raja Aman bin Raja Mokhtar, pemimpin Tariqat Shah Naqshband Az-Zainiyyah

HIKMAH Aceh - Kembali ke Makam Nenda @ HIKMAH X di Banda Aceh, Aceh 29 Mac 2014



1. Pengenalan HIKMAH – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


2. Sahibul Hikayat Bustanus Salatin - Muammar Farisi dari SILA (Sejarah Indatu Lemuria Aceh)


3. Pelestarian Situs Sejarah dan Budaya di Aceh - Teuku Zulkarnaian dari Dinas Budaya dan Parawisata (Jabatan Kebudayaan dan Pelancongan) Aceh, juga Raja Nagan, raja bagi negeri kecil Nagan di bawah Aceh Darussalam.