Terbitnya HIKMAH



Melihat perkembangan mutakhir sejak beberapa tahun ini di mana umat Melayu Islam di Malaysia diasak dari pelbagai arah, umat Islam umumnya seluruh dunia ditekan dengan pelbagai peristiwa yang kelihatan dirancang untuk menjatuhkan agama yang syumul ini, ramai yang mula bimbang tentang nasib mereka, agama, bangsa dan negara akan datang. Sesungguhnya segala yang terjadi itu seperti membenarkan hadis-hadis Nabi Muhammad SAW tentang peristiwa akhir zaman di mana dikatakan umat Islam akan disembelih di mana-mana dan kamu tidak dapat berbuat apa-apa. Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH) diwujudkan Jumaat malam Sabtu, 12 Oktober 2012 sebagai reaksi terhadap perkembangan yang menggelisahkan ini. Ia adalah ikatan longgar para pengkaji/peminat sejarah dan budaya Melayu dan Islam yang sering berbincang dan berhubung melalui Internet terutama di Facebook.


HIKMAH adalah lanjutan daripada cadangan untuk mengadakan satu sesi kecil seminar/syarahan tentang sejarah Melayu Islam oleh penulis bebas Radzi Sapiee, graduan matematik dari University College of London dan bekas wartawan The New Straits Times yang telah menulis trilogi novel pencarian jati diri Melayu Islam bertajuk “Berpetualang ke Aceh” (terbit 2006-2007). Penulis memiliki sejumlah peminat dan pengikut tersendiri yang selalu mengikuti perkembangannya melalui penulisan dan perkongsian pendapat serta pengalaman hidup di blog juga di Facebook. Apabila ditawarkan untuk menggunakan sebuah dewan yang katanya boleh memuatkan lebih 200 orang, penulis pun mengajak rakan-rakan dan kenalan turut sama berkongsi buah fikiran. Dalam masa yang singkat HIKMAH mendapat sambutan di luar dugaan. Walaupun menghadapi beberapa halangan termasuk dibatalkan penggunaan dewan pada saat-saat akhir akibat campur tangan pihak yang bermotifkan politik, acara pertama HIKMAH yang dikecilkan daripada cadangan asal lalu dijadikan acara santai “Suai Kenal HIKMAH” tetap dapat diadakan dengan jayanya Ahad 4 November di Shah Alam.


Walaupun baru diterbitkan cuma 3 minggu HIKMAH terbukti berjaya menyatukan umat Melayu Islam dari pelbagai latar belakang tanpa mengira kecenderungan politik. Seramai 350 orang termasuk aktivitis perkerisan, persilatan, perubatan tradisional, kebudayaan malah para pemimpin tareqat telah berkumpul untuk berkongsi rasa tentang nasib orang Melayu Islam akhir zaman. Atas keyakinan ini acara susulan yang diberi nama “Wacana Ilmu Memartabatkan Kembali Kegemilangan Tamadun Melayu” pun diatur untuk dibuat Ahad 25 Nov di Melaka. Ia mendapat sokongan Persatuan Guru-Guru Beladiri Melaka (MAGMA Melaka) dan Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI). Tidak lama kemudian kerajaan negeri Melaka pun turut serta sebagai penganjur bersama malah memasukkan acara ke dalam kalendar tahunan program negeri. Sambil itu sudah ada pihak menjemput agar acara HIKMAH diadakan di Perak dan Kelantan.


Permintaan-permintaan sebegitu terus muncul daripada pihak-pihak lain lalu kami cuba mencari cara untuk melaksanakannya. Begitulah kami di HIKMAH. Siapa sangka acara yang asalnya mahu diadakan sekali sahaja iaitu pada 4 November 2012 boleh bercambah menjadi satu siri jelajah yang ditunggu-tunggu umat Melayu dan Islam serata Malaysia malah dari negara-negara jiran seperti Singapura dan Indonesia? Untuk melihat atau menelaah apa yang telah dibuat HIKMAH sila klik pautan berikut...




















Tuesday, January 27, 2015

Mencari Kebenaran dalam Hikayat Merong Mahawangsa - Dari zaman Funan ke zaman Kedah Islam

Bahagian terakhir pembentangan. Bersambung daripada Mencari Kebenaran dalam Hikayat Merong Mahawangsa - Antara Merong dan Mahapudisat.



Melompat terus kepada raja ketiga Kedah, Raja Seri Mahawangsa tetapi masih dalam konteks zaman kewujudan ayahandanya, Raja Merong Mahapudisat.





Ini kerana semasa Raja Merong Mahapudisat masih hiduplah anak sulungnya telah naik jauh ke utara dari Kedah lalu membuka negeri baru yang disebut dalam Hikayat Merong Mahawangsa sebagai bernama Siam Lanchang,




Semakan melalui Internet menyebut memang pernah wujud negeri bernama Lanxang, sebutannya berbunyi Lanchang, dalam lingkungan tanah besar yang sering dikenali ramai sebagai benua Siam (maksudnya tak semestinya merujuk pada sempadan Siam yang dikenali sekarang sebagai Thailand tetapi boleh meliputi tempat-tempat lain di Indo-China). Separuh daripada Lanxang ini kemudian membentuk Thailand sekarang, separuh membentuk hampir keseluruhan negara moden Laos. Lalu Lanxang lebih dikenali dalam sejarah rasmi sebagai cikal bakal Laos.

Apapun Lanxang ini dipercayai diasaskan tahun 1353 sedangkan Siam Lanchang yang disebut hikayat merujuk pada zaman yang lebih purba. Mungkin Siam Lanchang yang dibuka anak sulung Raja Merong Mahapudisat itu merujuk pada kawasan yang sama tetapi belum tentu dipanggil Siam Lanchang zaman itu, Sama seperti anak kedua baginda disebut hikayat membuka negeri Perak sedangkan sejarawan secara rata berpendapat belum muncul negeri bernama Perak sebelum tahun 1528M, yang ada Gangganegara seawal abad ke-2 Masihi, Begitu juga halnya apabila anak ketiga disebut membuka Patani sedangkan ia nama yang diketahui muncul kemudian. Perlu diingatkan hikayat ditulis atau disalin balik selepas nama-nama ini wujud. Jadi kemungkinan besar ia merujuk pada wilayah yang sama tetapi menggunakan nama yang lebih dikenali pada zaman kemudian,


Saya tak tahu bagaimana hendak menerangkannya tetapi saya percaya daripada negeri Siam Lanchang yang dibuka oleh anak sulung Raja Merong Mahapudisat itulah muncul Empayar Funan. Sedangkan daripada Funan muncul kerajaan Chih Tu di Kelantan yang mana ramai sejarawan percaya daripada Chih Tu muncul kerabat diraja yang membuka Empayar Srivijaya abad ke-7 Masihi. Begitu juga daripada Funan muncul Dinasti Sailendra yang merajai Pulau Jawa lalu membina monumen hebat Borobudur abad ke-8 hingga abad ke-9 Masihi. Saya berpendapat dinasti raja-raja ini semua berasal daripada keturunan Raja Merong Mahawangsa.



Berbalik pada anak bongsu Raja Merong Mahapudisat yang mewarisi Kedah selepas kemangkatan baginda iaitu Raja Seri Mahawangsa. Jika baginda Mahapudisat masih ada maka kerajaan-kerajaan yang diletakkan hikayat sebagai Siam Lanchang, Perak dan Patani itu harus tunduk kepada Kedah kerana semuanya diasaskan oleh anak-anak baginda. Tetapi apabila baginda mangkat, Perak, Patani malah Kedah harus tunduk hormat kepada Siam. Ini kerana negeri-negeri tersebut diperintah adik sedangkan Siam diperintah abang sulung. Maka itu pada zaman Seri Mahawangsa baru wujud hubungan Kedah ke bawah Siam yang dikenali ramai seperti tercatat dalam sejarah moden. Ini menurut hikayat ditandai dan dimulakan dengan peristiwa Kedah di bawah perintah adik bongsu menghantar bunga emas kepada Siam sebagai hadiah untuk anak yang baru diperolehi raja Siam, si abang sulong.




Masuk zaman raja ke-4, Raja Seri Maha Inderawangsa, anakanda kepada Raja Seri Mahawangsa. Baginda dikatakan membuka kota di Sungai Emas.

Ini adalah bentuk mukabumi yang saya perolehi di Internet berdasarkan pemetaan daripada satelit.


Berdasarkan kajian geologi yang menunjukkan paras air adalah lebih tinggi dahulu (dan ini memang dinyatakan dalam Hikayat Merong Mahawangsa), sebahagian besar Sungai Emas masih berada di bawah air sehingga abad ke-3 Masihi. Ini membayangkan pada tahun 300an ke atas baru Sungai Emas menjadi daratan yang cukup stabil untuk didirikan kota. Maka zaman pemerintahan Raja Seri Maha Inderawangsa haruslah ketika atau selepas itu.





Penanda zaman seterusnya adalah pada zaman pemerintahn raja ke-5, Raja Ong Maha Perita Daria @ Raja Bersiong.






Selain cerita baginda suka makan darah dan daging, pada saya perkara paling penting adalah semasa zaman bagindalah baru Pulau Seri betul-betul bersambung dengan daratan besar lalu menjadi Gunung Jerai. Disebut juga bahawa ketika itu binatang tidak lagi boleh bercakap kerana Nabi Muhammad SAW sudah lahir. Ini menunjukkan baginda memerintah tahun 570 Masihi (tahun kelahiran Nabi) ke atas...



Masuk zaman raja ke-6, Raja Pra Ong Maha Putisat.




Selain cerita asal-usul raja ini sebagai anak Raja Bersiong yang dilahirkan ketika baginda dalam buangan juga cerita peperangan yang berlaku zaman itu untuk merebut takhta Kedah (tetapi ia berlaku di satu kawasan di utara antara wilayah Siam dan Kedah), saya tidak dapat melihat sesuatu yang begitu penting tentang zaman pemerintahannya. Paling penting mungkin hal Pulau Kering menjadi daratan, Saya tak pasti ia di mana, saya meneka ini merujuk pada Gunung Keriang di Alor Setar. Ah. Mungkin di situ ada petunjuk kaitan penting dengan Aceh. Lihat artikel lama saya, Mencari jejak Merong : Gunung Keriang... bayangan kerajaan Aceh di Kedah? di blogspot CATATAN SI MERAH SILU
.




Akhir sekali kita pergi kepada raja ke-7, Raja Phra Ong Mahawangsa yang kemudian memeluk Islam lalu memakai nama baru Sultan Muzaffar Shah (ditulis Mudzlafal Shah dalam hikayat tapi saya tertaip Mulzafar pada slaid).


Hikayat menyebut ulamak yang mengIslamkan baginda itu hidup di Baghdad 5 tahun selepas Rasulullah SAW wafat. Saya fikir ini satu kesilapan salinan kerana kota Baghdad diketahui dalam sejarah didirikan pada tahun 762 Masihi oleh Khalifah Abu Jafar al-Mansur daripada Bani Abbasiyah sedangkan Nabi Muhammad SAW wafat 632M. Dan saya melihat deskripsi Baghdad dalam hikayat sebagai pusat keilmuan Islam seperti kelihatan pada muka surat atas merujuk pada zaman Sultanul Awliya (raja segala wali) Sheikh Abdul Qadir Jilani sedang sibut berdakwa tahun 1100an. Maka itu saya percaya hikayat sebenarnya merujuk pada zaman 500 tahun selepas Rasulullah wafat, bukan 5 tahun. Tetapi dua titik yang mewakili nombor kosong (mengikut tulisan Jawi) pada teks awal/asal Hikayat Merong Mahawangsa mungkin sudah terpadam atau penyalin kemudian terlepas pandang.





Apapun tahun raja Kedah ke-7 itu masuk Islam telah disepakati sebagai 1136 M. Ini memang dalam lingkungan 500 tahun selepas Nabi Muhammad SAW dan ketika itu memang Sheikh Abdul Qadir al-Jilani (dikatakan hidup 1077-1166 M) telah menjadi pendakwah agung. Walaupun tidak disebut dalam hikayat, ramai percaya Sheikh Abdullah yang mengIslamkan raja Kedah adalah anak murid Sheikh Abdul Qadir. Hikayat cuma menyebut Sheikh Abdullah ini anak murid kepada Sheikh Abdullah tua di Baghdad. Mungkin Sheikh Abdullah tua itu merujuk kepada Sheikh Abdul Qadir al-Jilani. Yang pasti pada zaman itu tidak ada ulamak yang lebih tinggi pengetahuan juga makam dan kedudukan daripada Sheikh Abdul Qadir terutama di Baghdad.





Sebagai peringatan dalam usaha mencari kebenaran melalui hikayat, kita mesti peka terhadap unsur-unsur kecelaruan kronologi atau aturan masa pada hikayat, disebut sebagai anachronistic dalam pengkajian sejarah. Ini berlaku apabila peristiwa-peristiwa berlainan zaman teradun pada ceriya satu zaman. Misalnya apabila disebut tentang Sheikh Nuruddin daripada Aceh dengan kitab Babun Nikah sezaman dengan kedatangan Sheikh Abdullah mengIslamkan raja Kedah. Itu terang-terang merujuk kepada Sheikh Nuruddin Ar-Raniri yang terkenal semasa Sultan Iskandar Thani memerintah Aceh 1636-1649. Sedangkan kewujudan Sultan Muzaffar yang diIslamkan ternyata jauh lebih awal apalagi memang terdapat ramai Sultan telah memerintah Kedah selepas baginda dan sebelum tahun 1636 (rujuk senarai pada awal artikel Mencari Kebenaran dalam Hikayat Merong Mahawangsa - Antara Merong dan Mahapudisat). Dalam kes ini kita harus berpegang kuat bahawa hal keIslaman raja Kedah itu sememangnya telah berlaku lebih awal (500 tahun selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW seperti diterangkan sebelum ini), jangan terkeliru dengan zaman Sheikh Nuruddin 500 tahun kemudian.



Secara rata berdasarkan petunjuk zaman pada hikayat, kita boleh menulis zaman atau tempoh pemerintahan 7 raja terawal dalam Hikayat Merong Mahawangsa seperti di atas. Pada senarai serupa yang ditunjukkan lebih awal, saya meletakkan anggaran tahun hanya pada raja pertama (zaman Nabi Sulaiman), raja ke-3 (dalam lingkungan kemunculan awal Empayar Funan), raja ke-5 (selepas Nabi Muhammad SAW lahir 570M) dan raja ke-7 (memerintah sebagai seorang sultan Islam 1136-1179). Pada senarai terakhir ini baru saya berani meletakkan anggaran zaman pemerintahan untuk raja ke-2 (ambil pertengahan antara zaman raja pertama dengan raja ke-3) iaitu sekitar 500SM.  Zaman pemerintahan raja  ke-4 pula mengambil kira dua faktor - surutnya air laut sehingga kota boleh dibina di Sungai Emas (rujuk gambar satelit selepas cerita zaman raja ini disentuh) dan pertengahan zaman antara raja ke-3 dengan raja ke-5 yang mana dua faktor ini ternyata saling mengena.

Zaman raja ke-6 pula saya ambil sebagai pertengahan antara raja ke-5 dan raja ke-7 lalu dapatlah tahun sekitar 840M. Macam kena pula dengan kaitan Aceh yang saya sebut pada ulasan zaman raja ini (bab Pulau Kering jadi Gunung Keriang, rujuk artikel lama Mencari jejak Merong : Gunung Keriang... bayangan kerajaan Aceh di Kedah). Untuk pengetahuan, pada tahun 840M itulah muncul Kesultanan Islam Perlak di Aceh yang diterajui raja berketurunan Nabi Muhammad SAW.

Dalam konteks HIKMAH Lembah Bujang terutama berkenaan tapak arkeologi Sungai Batu senarai tempoh masa ini dapat sedikit sebanyak menjawab apa  yang berlaku terutama berkenaan penemuan tapak-tapak peleburan besi. Kita tahu dalam Al-Quran nabi merangkap rasul mana yang diberi kelebihan membentuk besi iaitu Nabi Daud, bapa Nabi Sulaiman. Tentunya ilmu ini diajar kepada anakanda baginda lalu diketahui umat Nabi Sulaiman. Raja Merong Mahawangsa pula hidup pada zaman nabi ini, tidak jauh daripada zaman Nabi Daud. Jadi masuk akal kalau dikatakan bagindalah yang membawa ilmu pembuatan/peleburan besii ke Kedah. Apa yang ditemui setakat ini adalah sisa industri peleburan besi beratus tahun kemudian. Lihat Tapak peleburan besi di Sungai Batu - Bukti Kedah sudah mengeksport besi sejak lebih 2000 tahun lalu!

Setakat ini penemuan tertua di Sungai Batu adalah tinggalan bangunan pentadbiran berusia 2,500 tahun. Ini menjadikan ia tamadun tertua berjaya ditemui di Asia Tenggara. Rujuk artikel HIKMAH Lembah Bujang - Tamadun purba Sungai Batu dan masjid abad ke-9 juga Dari rumah ibadah 110SM ke kompleks pentadbiran 487SM. Penemuan tertua itu boleh dikaitkan dengan zaman pemerintahan raja ke-2 Kedah menurut Hikayat Merong Mahawangsa iaitu Raja Merong Mahapudisat. Semoga selepas ini kita akan berjumpa kesan-kesan tamadun lebih lama untuk membenarkan cerita hikayat bahawa Raja Merong Mahawangsa yang membuka Kedah selepas Langkasuka memang sampai semasa Nabi Sulaiman AS memerintah. Sekian. :]


1 comment:

  1. PAKET TOUR BANDAACEH-SABANG-ACEH BESAR 4D3N & 3D2N.. INFORMASI LEBIH LANJUT HUBUNGI (+62) 821 6347 6464 / email: aso_wisata@yahoo.com

    ReplyDelete

PERKONGSIAN ILMU YANG TELAH DIBUAT HIKMAH SETAKAT INI

Ramai sudah sedia maklum bagaimana HIKMAH menggabungkan persembahan silat, budaya, pameran koleksi keris malah sesi berkuda juga memanah untuk memeriahkan acara. Namun teras utama acara tetap perkongsian ilmu yang dibuat dalam bentuk pembentangan seperti seminar sebelum diikuti sesi berkumpulan. Dengan ini biar dikongsikan tajuk-tajuk kertas kerja yang telah dibuat setakat ini...

“Suai Kenal HIKMAH” atau HIKMAH I di Yayasan Restu, Shah Alam 4 Nov 2012


1. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


2. Perlembagaan Negara dan Cabaran Terhadap Hak Melayu dan Institusi Beraja – Mohd Faizal Ahmad, peguambela dan peguamcara


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos , bekas wartawan Malay Mail


4. Faktor Sultan kepada Bangsa Melayu : Mesej untuk umat Melayu di Akhir Zaman – Sheikh Sidi Mohamed Zaid Dor, pengetua Madrasah Rasool-Ur-Rahmah, Behrang, pemimpin Tariqat Naqsyabandiah


5. Nasib orang Melayu di Singapura - Tengku Syawal, waris Sultan Ali ibni Sultan Hussein (Sultan Ali pernah bertakhta di Kesang, Johor, Sultan Hussein di Singapura abad ke 19 Masihi)


6. Ragam Hias Gunungan Mihrab dan Mimbar di Alam Melayu – Harleny Abd Arif, calon doktor falsafah seni Universiti Pendidikan Sultan Idris


7. “Berpetualang ke Aceh” : Satu Pengalaman Mencari Jati Diri Melayu – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


8. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


9. Keris ke arah Penyatuan Alam Melayu – Khairul Azhar Abdul Karim, YDP Persatuan Pusaka Perkerisan Kuala Lumpur


10. Ikonografi Zulfikar dalam Sejarah Hubungan Turki dan Nusantara – Mohd. Zahamri Nizar, aktivis Yayasan Restu


11. Dari Srivijaya ke Batu Bersurat Terengganu : Perjalanan Melayu Merentas Zaman Menggamit Peranan – Mohd Syukri Embong, YDP Persatuan Belia Waja Watan




“Wacana Ilmu Memartabatkan Kembali Kegemilangan Tamadun Melayu” atau HIKMAH II di Kolej Antarabangsa Yayasan Melaka 25 November 2012


1. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


2. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos , bekas wartawan Malay Mail


3. Faktor Sultan kepada Bangsa Melayu : Mesej untuk umat Melayu di Akhir Zaman – Sheikh Sidi Mohamed Zaid Dor, pengetua Madrasah Rasool-Ur-Rahmah, Behrang, pemimpin Tariqat Naqsyabandiah


4. Ragam Hias Gunungan Mihrab di Acheh dan Tanah Melayu (1600-1900) – Harleny Abd Arif, calon doktor falsafah seni Universiti Pendidikan Sultan


5. Busana tradisional Melayu sebagai Lambang Jiwa Merdeka – Tun Muhammad Farul, aktivis busana tradisi dan silat Melayu, wakil dari Istiadat Pewaris Penjurit Kepetangan Melayu


6. “Berpetualang ke Aceh” : Satu Pengalaman Mencari Jati Diri Melayu – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


7. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


8. Ancaman Terhadap Situs Bersejarah Kerajaan Lama Lamuri : Usaha untuk Memperkasakan sejarah Aceh yang hilang Melalui Pemeliharaan Makam-makam - wakil dari badan NGO Mapesa (Masyarakat Peduli Sejarah Aceh)


9. Ikonografi Zulfikar dalam Sejarah Hubungan Turki dan Nusantara – Mohd. Zahamri Nizar, aktivis Yayasan Restu


10. Panji-panji hitam dari Timur : Peranan bangsa Melayu Akhir Zaman – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh


“HIKMAH Berselawat : Menjejak Pendekar, Ahlul Bayt dan Mendaulat Sultan di tanah Gangga Negara” atau HIKMAH III di Marina Hall, Lumut 27 Januari 2013


1. Alter Terahsia Melayu – Srikandi, pengkaji sejarah Melayu dan seorang penulis blog yang agak misteri tetapi diminati ramai terutama melalui blog Mistisfiles


2. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


3. Ahlul Bayt Rasulullah SAW & Warisan Melayu – Tun Suzana Othman, penulis buku tentang Ahlul Bait dan raja-raja Melayu juga ulamak silam


4. Siapakah itu Melayu? – Tuan Haji Halim Bashah, penulis, pengumpul koleksi sejarah negeri Kelantan, wakil Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Kelantan


5. Ahlul Bayt sebagai Perisai Agama,Bangsa dan Negara - Habib Abu Aswad ibn Zakaria Al-Kubra, mudir Madrasah Ahbabul Mustafa, Kelantan


6. Nasib orang Melayu di Singapura - Tengku Syawal, waris utama Sultan Ali ibni Sultan Hussein (Sultan Ali pernah bertakhta di Kesang, Johor, Sultan Hussein di Singapura abad ke 19 Masihi)


7. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


8. Sajak Melayu – Tun Muhammad Farul, aktivis busana tradisi dan silat Melayu, wakil dari Istiadat Pewaris Penjurit Kepetangan Melayu


9. Kebangkitan Panji-panji Hitam Melalui Pembatalan Sihir Perjanjian Pangkor - Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”

HIKMAH IV : Silaturrahim Bumi Serambi Mekah di Akademi Nik Rashiddin, Kandis, Bachok 16 Mac 2013


1. Motif Langkasuka Dalam Kesenian Melayu – Puan Rosnawati, pemilik ANR


2. Gunungan Mihrab dan Mimbar Pantai Timur : Stailisasi Motif dalam Ragam Hias – Puan Harleny Abd Arif, calon PhD seni UPSI


3. 'Seni Khat Melayu': Penerokaan Identiti Dalam Manuskrip dan Seni Ukir Melayu - Mohd. Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu dari Pertubuhan Pengkarya Seni Kuala Lumpur dan Selangor


4. Sejarah dan Tempat-tempat Signifikan di Kelantan : Langkasuka, Empayar Chermin hingga ke Zaman Raja K'Umar – Mohammad Iddham, Kelab Pencinta Sejarah Kelantan


5. Sejarah Kelantan Membawa ke Dinasti Raja-raja Jembal dan Kisah Puteri Saadong - Tuan Haji Ismail Sulaiman, presiden Persatuan Pencinta Sejarah Puteri Saadong


6. Sheikh Ahmad al-Fathoni dan para Ulamak Pantai Timur : Kenapa Kelantan dipanggil Bumi Serambi Mekah? - Ustaz Zaidi Hassan dari Masjid Salor, Pasir Mas, Kelantan


7. Apa yang Perlu dilakukan untuk Menjayakan Perjuangan Dinar Dirham dan Muamalatnya : Peranan HIKMAH dan Kaitan dengan Cap Mohor Diraja - Ustaz Muhammad Hassan Zaid bin Ramli dari As-Saff Madani Islamic City


8. Praktik Dinar dan Dirham untuk Kesultanan dan Umat Melayu – Mazli Alias dari kumpulan Murabbitun dan World Islamic Mint


9. Dari Langkasuka ke Serambi Mekah : Kedaulatan Melayu dan Islam – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH


“HIKMAH Isra’ dan Mi’raj : Jejak Sufi dalam Tamadun Melayu” atau HIKMAH V di Masjid Makmur Losong, Kuala Terengganu 5-8 Jun 2013


1. Aplikasi Dinar dan Dirham sebagai Wadah Pendaulatan Islam sedunia : Pasar Terbuka Masjid - Puan Norbaini Hassan, Perunding Dinar & Dirham


2. Hubungan Syarif Al-Baghdadi dan Tok Pulau Manis dengan Islam di Nusantara - Fokus Salasilah Tok Syeikh Pulau Manis - Cikgu Najib Badruddin, Pengkaji sejarah dan waris Tok Pulau Manis dari Kelantan


3. Antara Muhammad al-Baghdadi dan Muhammad Nafs al-Zakiyah : Pengalaman Peribadi Menjejak Makna hingga ke Terengganu - Radzi Sapiee, pengasas dan presiden HIKMAH


4. Dinar dan Dirham dan Kesultanan Masa Kini – Umar Azmon Amir Hassan, Penggiat Dinar dn Dirham kumpulan Murabbitun dan World Islamic Mint


5. Tasawuf, Tamadun Melayu dan Khilafat Uthmaniyyah – Halit Osmanli An-Naqsyabandi, Sheikh tariqat Naqsyabandiah-Haqqani


6. TokKu Paloh dari aspek Sosiologi Ekonomi Masyarakat - Razi Yaakob, Pensyarah UnisZa (Universiti Sultan Zainal Abidin, Kuala Terengganu)


7. Tradisi Gemilang: Seni Mushaf Terengganu Abad ke-19 -Mohd Zahamri Nizar, Aktivis seni rupa Melayu


8. Jejak dan Legasi Tok Ku Paloh dan Keluarga - Dr Syed Lutfi bin Syed Umar, Pensyarah Unisza


9. Batu Bersurat Terengganu, Mesej untuk Umat Akhir Zaman - Rashid Hamat, Ketua Bahagian Sejarah, Muzium Negeri Terengganu


HIKMAH Merdeka Raya atau HIKMAH VI di Galeri Shah Alam 7 September 2013


1. Hasil kerja seni sebagai Wadah Memartabatkan Melayu dan Islam - Mohd. Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu dari Pertubuhan Pengkarya Seni Kuala Lumpur dan Selangor


2. Mengenali dan Menjejaki Perjalanan Bangsa Melayu dan Asal Usulnya – Puan Zaharah Sulaiman, penyelidik dan penulis dari Ikatan Arkeologi Malaysia


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu - Shamsul Yunos, bekas wartawan Malay Mail dan aktivis media bebas


4. Pernyataan HIKMAH Melaka sebagai blue print kebangkitan Ummah - Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH

Festival Ketamadunan Dan Adat Istiadat Melayu Mukmin Nusantara atau HIKMAH VII di Hang Tuah Center, Kampung Duyong, Melaka 30 November 2013


1. Zuriat Nabi SAW dan Islam di Nusantara : Sejarah, Hijrah dan Hikmah - Tun Suzana Othman, penulis buku“Ahlul Bait dan Raja-Raja Melayu” dan Ustaz Mohd Iqbal Parjin dari KEMUDI ((Pertubuhan Kesedaran Melayu Dan Islam)


2. Fiqh al Adat Muhakkamah dalam Hikayat Raja-raja Melayu oleh Farha Muhammad - Nur Shazwani Sadzali dari Jabatan Pengajian Am, Politeknik Ibrahim Sultan



Rumahku Syurgaku @ HIKMAH VIII di Baitul Hikmah, Sungai Buaya, Rawang, Selangor 8 Februari 2014


1. Tradisi Gemilang: Seni Mushaf Terengganu Abad ke-19 oleh Mohd Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu


2. Ruang Mihrab Rumah Rasulullah SAW dan Perkaitannya dengan Falsafah Gunungan bersumberkan Al-Quran oleh Puan Harleny Abd Arif, pengkaji dan calon PhD seni UPSI (Universiti Perguruan Sultan Idris)

Mutiara HIKMAH @ HIKMAH IX di Bayan Lepas, Pulau Pinang 22 Februari 2014


1. Penempatan awal Melayu di Pulau Pinang - Roslan Saadon dari NGO Peradaban


2. Wang Fiat dan keruntuhan ekonomi Orang Melayu - Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos, wartawan dan aktivis media bebas


4. Mencari Jati Diri Melayu Melalui Peninggalan Sejarah – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


5. Ancaman terhadap Akidah Umat Islam - Sheikh Raja Aman bin Raja Mokhtar, pemimpin Tariqat Shah Naqshband Az-Zainiyyah

HIKMAH Aceh - Kembali ke Makam Nenda @ HIKMAH X di Banda Aceh, Aceh 29 Mac 2014



1. Pengenalan HIKMAH – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


2. Sahibul Hikayat Bustanus Salatin - Muammar Farisi dari SILA (Sejarah Indatu Lemuria Aceh)


3. Pelestarian Situs Sejarah dan Budaya di Aceh - Teuku Zulkarnaian dari Dinas Budaya dan Parawisata (Jabatan Kebudayaan dan Pelancongan) Aceh, juga Raja Nagan, raja bagi negeri kecil Nagan di bawah Aceh Darussalam.