Terbitnya HIKMAH



Melihat perkembangan mutakhir sejak beberapa tahun ini di mana umat Melayu Islam di Malaysia diasak dari pelbagai arah, umat Islam umumnya seluruh dunia ditekan dengan pelbagai peristiwa yang kelihatan dirancang untuk menjatuhkan agama yang syumul ini, ramai yang mula bimbang tentang nasib mereka, agama, bangsa dan negara akan datang. Sesungguhnya segala yang terjadi itu seperti membenarkan hadis-hadis Nabi Muhammad SAW tentang peristiwa akhir zaman di mana dikatakan umat Islam akan disembelih di mana-mana dan kamu tidak dapat berbuat apa-apa. Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH) diwujudkan Jumaat malam Sabtu, 12 Oktober 2012 sebagai reaksi terhadap perkembangan yang menggelisahkan ini. Ia adalah ikatan longgar para pengkaji/peminat sejarah dan budaya Melayu dan Islam yang sering berbincang dan berhubung melalui Internet terutama di Facebook.


HIKMAH adalah lanjutan daripada cadangan untuk mengadakan satu sesi kecil seminar/syarahan tentang sejarah Melayu Islam oleh penulis bebas Radzi Sapiee, graduan matematik dari University College of London dan bekas wartawan The New Straits Times yang telah menulis trilogi novel pencarian jati diri Melayu Islam bertajuk “Berpetualang ke Aceh” (terbit 2006-2007). Penulis memiliki sejumlah peminat dan pengikut tersendiri yang selalu mengikuti perkembangannya melalui penulisan dan perkongsian pendapat serta pengalaman hidup di blog juga di Facebook. Apabila ditawarkan untuk menggunakan sebuah dewan yang katanya boleh memuatkan lebih 200 orang, penulis pun mengajak rakan-rakan dan kenalan turut sama berkongsi buah fikiran. Dalam masa yang singkat HIKMAH mendapat sambutan di luar dugaan. Walaupun menghadapi beberapa halangan termasuk dibatalkan penggunaan dewan pada saat-saat akhir akibat campur tangan pihak yang bermotifkan politik, acara pertama HIKMAH yang dikecilkan daripada cadangan asal lalu dijadikan acara santai “Suai Kenal HIKMAH” tetap dapat diadakan dengan jayanya Ahad 4 November di Shah Alam.


Walaupun baru diterbitkan cuma 3 minggu HIKMAH terbukti berjaya menyatukan umat Melayu Islam dari pelbagai latar belakang tanpa mengira kecenderungan politik. Seramai 350 orang termasuk aktivitis perkerisan, persilatan, perubatan tradisional, kebudayaan malah para pemimpin tareqat telah berkumpul untuk berkongsi rasa tentang nasib orang Melayu Islam akhir zaman. Atas keyakinan ini acara susulan yang diberi nama “Wacana Ilmu Memartabatkan Kembali Kegemilangan Tamadun Melayu” pun diatur untuk dibuat Ahad 25 Nov di Melaka. Ia mendapat sokongan Persatuan Guru-Guru Beladiri Melaka (MAGMA Melaka) dan Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI). Tidak lama kemudian kerajaan negeri Melaka pun turut serta sebagai penganjur bersama malah memasukkan acara ke dalam kalendar tahunan program negeri. Sambil itu sudah ada pihak menjemput agar acara HIKMAH diadakan di Perak dan Kelantan.


Permintaan-permintaan sebegitu terus muncul daripada pihak-pihak lain lalu kami cuba mencari cara untuk melaksanakannya. Begitulah kami di HIKMAH. Siapa sangka acara yang asalnya mahu diadakan sekali sahaja iaitu pada 4 November 2012 boleh bercambah menjadi satu siri jelajah yang ditunggu-tunggu umat Melayu dan Islam serata Malaysia malah dari negara-negara jiran seperti Singapura dan Indonesia? Untuk melihat atau menelaah apa yang telah dibuat HIKMAH sila klik pautan berikut...




















Friday, March 6, 2020

Dinar dan dirham sebagai wadah kebangkitan ummah

Salam petang Jumaat. Pergi pada pembentangan pertama sesi petang merangkap ke-4 secara keseluruhan bagi acara ke-22 HIKMAH di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) 22 Februari 2020. Bersambung daripada artikel Ilmu kejuruteraan di Alam Melayu dan Islam.



Tajuk pembentangan adalah “Dinar dan Dirham Sebagai Wadah Kebangkitan Ummah”. Pembentang adalah saudara Hazrin Marjan, perunding kewangan Islam dan aktivis dinar dirham.




Tajuk yang saya pilih sebagai presiden HIKMAH ini asalnya diberikan kepada perunding dan aktivis lain iaitu saudara Amirul Haji Mohamad. Tetapi beliau kemudiannya memberitahu tidak dapat membentang kerana diganggu masalah kesihatan sehingga beberapa kali keluar masuk wad hospital. 




Adapun Amirul pernah membentang tentang dinar dirham (wang perak dan emas menurut sukatan berat dan ketulenan tertentu) pada lebih 5 acara HIKMAH. Hazrin pula baru membentang sekali sahaja sebelum ini. Lihat artikel-artikel lama berikut :-






Ada juga pembentangan tentang subjek sama dibuat orang lain menurut cara mereka sendiri. Antara yang sudah banyak kali membentang pada acara HIKMAH adalah Puan Norbaini Hassan. Lihat Kehilangan dinar Melaka - Usaha meminggirkan kuasa ekonomi sebenar Melayu?.



Selalunya setiap pembentang dan pada setiap kali pembentangan akan memberikan dahulu sejumlah hujah termasuk hadis Nabi Muhammad SAW dan ayat-ayat Al-Quran tentang betapa pentingnya dinar dirham digunakan dalam ekonomi sebenar Islam (bukan ekonomi sekadar pakai nama-nama dan hujah berbunyi Arab dan Islam). Ia amat perlu untuk melawan sistem kewangan dunia sekarang yang sebenarnya berdiri di atas penindasan riba' pada banyak peringkat.




Tapi kali ini saya minta supaya pembentangan 'melompat' lebih jauh ke hadapan untuk menghadapi isu-isu semasa kewangan dunia yang sedang melanda sekarang. Dengan itu Hazrin tidak memberikan hujah panjang lebar pengenalan. Sebaliknya diberikan analogi ringkas bahawa penggunaan dinar dirham adalah seperti mana suatu negara yang betul-betul maju dan makmur (bukan setakat daripada segi pencapaian material ada bangunan-bangunan tinggi, banyak duit dan sebagainya) memerlukan perkara-perkara berikut :-


1. Air bersih

2. Memelihara alam sekitar

3. Penghasilan karbon rendah (dalam bahasa Inggeris disebut low carbon emission. Ini kerana penghasilan karbon tinggi seperti daripada asap kereta dan kilang membawa pada pencemaran udara yang merendahkan kualiti hidup)

4. Makanan organik (sekarang terdapat banyak makan diproses yang boleh membawa penyakit)

5.  Jimat tenaga (eletrik, minyak petrol dan sebagainya)

6. Strategi ketenteraan (untuk suatu negara menjadi aman ia perlu memiliki kekuatan yang boleh mencegah musuh daripada mencari peluang untuk menyerang).


Dinar dirham diperlukan untuk manusia menjalankan muamalat iaitu berjual beli. Daripada segi hakikat zat (bahan) ia boleh disamakan dengan air bersih kerana boleh didapati secara 'percuma' (kata-kata Hazrin). Percuma itu adalah daripada segi emas dan perak sebenarnya tidak perlu dibayar jika kita mampu mendapatkannya sendiri. Pandai-pandailah cari dan lombong di mana-mana yang boleh sama seperti mencari air bersih.

Yang menjadikan ia perlu dibayar sehingga menjadi mahal adalah disebabkan kita perlu mendapatkannya daripada pihak lain. Kalau berjaya dapatkan sendiri mungkin kos tidak begitu tinggi. Bukan tidak pernah berlaku orang terjumpa emas 'setepek' terkeluar daripada tanah begitu sahaja. Tetapi dalam berurusan dengan orang lain (untuk mendapatkan suatu barangan misalnya) kita tetap menurut harga semasa walaupun kos untuk mendapat emas 'setepek' itu sebenarnya adalah percuma.




Terus pada perbandingan emas dengan wang kertas. Sebetulnya pada hakikatnya penggunaan emas dalam berjual beli adalah barter trade iaitu pertukaran jenis barangan yang berlainan tetapi dipadankan jumlah supaya mencapai apa yang dianggap sebagai sama nilai. Misalnya sebiji buah kelapa tidak sama jenis dan nilai dengan sebiji buah pisang (contoh saya). Tetapi boleh ditukarkan (hakikatnya merupakan jual beli jua) dengan satu tandan pisang jika kedua-dua pihak yang memiliki barangan bersetuju begitulah persamaan nilai kedua barangan. Sesungguhnya nilai suatu wang emas atau dinar itu terletak pada ain' atau zat wang itu sendiri. Bukan seperti wang kertas yang mana nilai pada zat iaitu harga kertas yang dipotong-potong bersaiz kecil kemudian dicetak sebegitu  rupa tak sampai berapa sen pun. Tetapi ia diberi nilai oleh undang-undang dan penguatkuasaan. Ini sebenarnya boleh dikatakan paksaan bagi orang yang faham.

Hal pemaksaan boleh dilihat apabila pernah berlaku dalam sejarah negara Amerika Syarikat rakyat DIWAJIBKAN menyerahkan emas simpanan milik mereka kepada kerajaan lalu diberi wang kertas yang DIANGGAP ganti setimpal. Walhal emas adalah bernilai, kertas tiada nilai kecuali yang 'dipaksakan' melalui undang-undang. Perbezaan nilai sebenar emas berbanding wang kertas inilah yang sebenarnya membawa pada inflasi iaitu nilai wang kertas semakin menurun. Ia adalah keadaan di mana semakin lama semakin banyak nilai wang diperlukan untuk mendapatkan suatu barangan sama jenis dan jumlah. Sedangkan perkara ini tidak akan berlaku jika emas digunakan sebagai matawang, begitu juga dirham kerana nilainya adalah pada zat iaitu bahan perak.



Hal ini perlu difahami untuk kita sendiri kembali memperkasakan ummah. Selagi bergantung pada duit kertas kita akan sentiasa tertakluk pada permainan pihak-pihak berkepentingan yang sentiasa mahu membuat untung atas angin sedangkan ia amat merugikan pihak lain. Malah mereka boleh mencetak atau menerbitkan seberapa banyak wang baru yang mereka suka tanpa perlu memiliki apa-apa sandaran kecuali penguatkuasaan undang-undang yang disokong oleh kekuatan dan ugutan ketenteraan. Hal ini sudah beberapa dekad dilakukan oleh Amerika Syarikat sebagai negara kuasa besar dunia dengan memaksa agar setiap transaksi  jual beli import eksport antarabangsa terutama antara negara dilakukan dalam matawang US Dollar. 

Ini paling terpakai dalam jual beli import eksport minyak (petroleum) sehingga wujud istilah Petrodollar. Sesiapa sahaja yang cuba merubah ini akan diserang dan dihancurkan dengan kekuatan tentera seperti pernah berlaku pada arwah Presiden Libya, Muammar Ghaddafi - beliau pernah menyeru agar jual beli petroleum dilaksanakan sepenuhnya menggunakan emas. Tetapi alasan lain diberikan untuk AS untuk menyerang lalu menghancurkan sekali ekonomi Libya yang hampir mencapai kejayaan keluar daripada sistem kewangan mencengkam Barat.




Sebetulnya sudah ramai pihak yang berpengetahuan sedar tentang hakikat sebenar sistem kewangan sekarang. Lihat sahaja pada ekonomi AS. Nampak kukuh dan begitu maju bukan? Kalau begitu kenapa hutang negara mereka mencapai bertrillion USD? Dengan siapakah mereka berhutang? 

Itulah hakikat kewangan dunia. Yang sebenarnya menguasai bank-bank pusat negara di merata dunia termasuk Federal Reserve US (bank pusat AS) bukanlah negara itu sendiri tetapi pihak persendirian terdiri daripada para pemodal Yahudi yang sudah berabad mencatur politik dan kewangan dunia. Disebabkan itu ada negara-negara yang berusaha untuk membina kembali simpanan emas. Jika didapati ada simpanan yang boleh dikaitkan dengan mereka di luar negara dicuba tarik kembali masuk untuk menyokong kedudukan kewangan dalaman. 

Bagi pembentangan ini saya secara khusus telah meminta Hazrin (sebelum itu pada Amirul) agar membuat kajian tentang simpanan emas negara China dan kesan terhadap ekonominya. Ini kerana ada terbaca sekitar beberapa tahun lalu (tak ingat di mana) bahawa negara tersebut sedang giat mengumpul emas. Tidak lama kemudian China kelihatan seperti begitu mendadak muncul sebagai satu kuasa ekonomi  dunia yang baru. Ketika itulah ia rancak mewar-warkan satu inisiatif yang dipanggil sebagai OBOR (One Belt One Road - boleh diterjemahkan sebagai Satu Jalur Satu Laluan). 

Ia adalah usaha untuk merancakkan jaringan perdagangan China dengan membina infrastruktur-infrastuktur baru seperti lebuh raya dan pelabuhan menghubungkan ia dengan negara-negara yang memiliki kedudukan strategik di seluruh dunia. Untuk itu China sedia memberikan wang pinjaman sehingga berbillion USD. Namun ia ada syarat-syarat tersendiri yang boleh menjadi jerat hidup bagi sesiapa yang terkena. Negara-negara yang tidak mampu membayar menurut jadual dan syarat boleh hilang atau tergadai infrastruktur yang dibina berserta tanah/wilayah kedudukannya.



Berita-berita tentang perkembangan China termasuk ia mula menunjukkan kekuatan ketenteraan dengan angkuh di Laut China Selatan melibatkan perairan yang ada tuntutan bertindih termasuk dengan Malaysia kerap kedengaran sejak beberapa tahun lalu. Sehinggalah muncul wabak kuman Coronavirus Covid-19 sebulan dua lalu membuat ia senyap seperti tertunduk tertekan. Apapun, hakikatnya memang kelihatan ekonomi China naik mendadak pada suatu masa tidak begitu lama dahulu. Hazrin telah membuat kajian berkenaan simpanan emas negara yang didapati bertambah 2 kali ganda berbanding suatu tempoh sebelumnya (saya lupa tempoh masa dan jumlah sebenarnya). 

Satu perkara menarik. Dalam tempoh masa tersebut simpanan emas China meningkat daripada segi jumlah berat metrik tan sebanyak 2 kali ganda. Tetapi nilainya dalam USD meningkat 4 kali ganda. Nampak tak bagaimana simpanan emas boleh memainkan peranan dalam memperkasakan ekonomi negara?




Ia berbalik pada soal wang kertas tidak memiliki nilai sebenar melainkan atas penguatkuasaan undang-undang yang biasa dilakukan melalui kekuatan tentera. Wang kertas boleh dicetak dan dikeluarkan begitu banyak dan ini sebenarnya telah dilakukan beberapa kali oleh Federal Reserve (bank pusat) AS yang merupakan milik persendirian sebenarnya. Hasilnya jumlah duit bertambah sedangkan nilai tidak ditingkatkan secara setimpal (seperti sandaran emas yang tidak lagi dipakai). Ia dicetak oleh bank milik pemodal Yahudi untuk disampaikan kepada kerajaan sebelum disebarkan untuk penggunaan orang ramai. Hasilnya kerajaan menambah hutang kepada bank dan rakyat menanggung beban.



Maaf. Gambar-gambar kurang jelas kerana kamera saya sedang mengalami masalah mekanisma fokus tidak berfungsi baik. Untuk pemahaman mudah tentang masalah wang kertas saya boleh beri contoh begini. Katakan bank mengeluarkan USD1 billion duit kertas. Harus ada suatu instrumen atau barangan senilai USD1 billion dalam sistem dijadikan sandaran atau timbal balik dalam kira-kira buku akaun. Dahulu semua negara di dunia termasuk AS menggunakan emas. Tetapi ini kemudian ditukar lalu nilai perdagangan minyak, simpanan rezab matawang antarabangsa dan sebagainya pula dijadikan sandaran.

Maka situasinya begini :-

USD 1 billion wang kertas dikeluarkan untuk kegunaan ramai. Ini dijamin nilai USD 1 billion dalam sistem.

Tiba-tiba atas sebab-sebab tertentu bank pusat mengeluarkan dan mencetak lagi USD 1 billion wang kertas untuk diedarkan, misalnya untuk menyelamatkan bank-bank umum daripada runtuh akibat suatu masalah. Hal sebeginilah yang terjadi akibat apa yang dipanggil sebagai masalah subprime iaitu penjualan hutang atas hutang antara institusi-institusi kewangan bagi pinjaman pembelian rumah yang dibuat oleh rakyat biasa (hal ini pernah berlaku tidak berapa lama dahulu). Tetapi nilai terjamin masih USD1 billion kerana tidak ditingkatkan dengan sandaran suatu barang sebenar. Yang ada cuma tulisan atas kertas (atau dalam komputer) masuk buku akaun. Maka itu sudah ada USD2 billion duit kertas beredar dalam sistem (USD 1 billion + USD 1 billion). Sedangkan nilai sebenar bagi semua wang itu masih USD1 billion juga.

Ini bermakna apa? Setiap 1 USD dalam tangan kita nilai sebenarnya  sudah menjadi cuma 0.5 USD sahaja. Tetapi tetap tercatat dalam sistem perbankan bahawa negara telah berhutang USD 2 billion kerana bank pusat mengeluarkan wang kertas yang tercatat dengan jumlah nilai tersebut (walaupun nilai sebenar sudah jauh merosot) kepada kerajaan. Hutang ini pula dikenakan bunga atau riba' yang tinggi selagi belum dapat diselesaikan sepenuhnya. Sebetulnya mustahil pun dapat diselesaikan kerana hutang terus meningkat dengan bank terus mencetak/mengeluarkan duit lalu dikenakan lagi bunga.

Malah bank sebenarnya tak perlu cetak duit pun untuk meningkatkan edaran wang (dicipta dengan meletakkan angka baru tambahan dalam akaun) yang membawa kepada implikasi hutang. Tambah sahaja dalam akaun antara bank pusat dengan bank-bank lain lalu terciptalah duit atas angin tanpa perlu langsung bersandarkan pada apa-apa nilai sebenar. Nampak tak bagaimana negara segah AS boleh berhutang bertrillion USD? Begitu sebenarnya hal negara-negara lain di dunia termasuk Malaysia.



Hal kemerosotan nilai akibat pengeluaran wang kertas tambahan apatah lagi akibat penambahan angka edaran dalam akaun yang menerbitkan lagi hutang mungkin tidak dapat dilihat secara terang dan nyata di hadapan mata pada suatu ketika. Tetapi ia tetap akan terzahir juga melalui inflasi yang mana harga barangan secara rata meningkat lalu ia boleh ditafsirkan sebagai nilai matawang menurun. Percayalah, perkara ini tidak akan berlaku jika kita menggunakan matawang emas. Dikatakan jika satu dinar (yang biasanya diletakkan pada berat 4.25 gram emas tulen) boleh membeli seekor kambing pada zaman Nabi Muhammad SAW begitu juga nilai dan kuasa belinya pada zaman kita malah sampai bila-bila.

Begitu juga hal dirham (lupa ukuran berat) boleh membeli seekor ayam tak kira pada zaman mana. Tentunya hal kestabilan harga serta pelbagai implikasi baiknya (baik bagi masyarakat umum, tidak pada puak yang menunggang kita) ini tidak disukai oleh pihak-pihak tertentu. Mereka mahu terus memperolehi keuntungan atas angin. Mereka mahu terus memegang kuasa untuk mencetak dan menambah angka edaran duit yang diterjemahkan menjadi hutang suatu negara.

Sebetulnya Hazrin ada mengutarakan 2-3 perkara lain termasuk penggunaan dirham pada skala kecil-kecilan di pasar-pasar orang Islam dan Melayu terutama melalui institusi masjid. Ini semua boleh membantu kita untuk memperkasakan ummah sambil berusaha keluar daripada sistem ekonomi dan perbankan sedia ada yang penuh dengan riba' walaupun ada diisytiharkan sebagai Islamik. Islamik daripada segi akad, lafaz niat dan nama-nama instrumen kewangan berbau Arab. Tetapi hakikatnya? Tetap bersandar pada sistem riba' yang mana bukan sahaja menindas semua orang. Malah Allah SWT dan rasul mengisytiharkan perang terhadap semua yang terlibat dengan riba'. Bagaimana doa kita mahu betul-betul diterima, menjadi makbul dan berkesan?

Kita cuma boleh menggunakan alasan darurat kerana tidak memiliki kekuatan untuk keluar daripada sistem sedia ada. Tetapi kita harus sekurang-kurangnya memahami ia adalah salah lagi berdosa dan merosakkan manusia lalu mencari jalan keluar daripada cengkamannya. Barulah ummah boleh betul-betul bangkit untuk menyahut segala cabaran akhir zaman. Untuk makluman ini adalah artikel ke-383 di blogspot HIKMAH.


No comments:

Post a Comment

PERKONGSIAN ILMU YANG TELAH DIBUAT HIKMAH SETAKAT INI

Ramai sudah sedia maklum bagaimana HIKMAH menggabungkan persembahan silat, budaya, pameran koleksi keris malah sesi berkuda juga memanah untuk memeriahkan acara. Namun teras utama acara tetap perkongsian ilmu yang dibuat dalam bentuk pembentangan seperti seminar sebelum diikuti sesi berkumpulan. Dengan ini biar dikongsikan tajuk-tajuk kertas kerja yang telah dibuat setakat ini...

“Suai Kenal HIKMAH” atau HIKMAH I di Yayasan Restu, Shah Alam 4 Nov 2012


1. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


2. Perlembagaan Negara dan Cabaran Terhadap Hak Melayu dan Institusi Beraja – Mohd Faizal Ahmad, peguambela dan peguamcara


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos , bekas wartawan Malay Mail


4. Faktor Sultan kepada Bangsa Melayu : Mesej untuk umat Melayu di Akhir Zaman – Sheikh Sidi Mohamed Zaid Dor, pengetua Madrasah Rasool-Ur-Rahmah, Behrang, pemimpin Tariqat Naqsyabandiah


5. Nasib orang Melayu di Singapura - Tengku Syawal, waris Sultan Ali ibni Sultan Hussein (Sultan Ali pernah bertakhta di Kesang, Johor, Sultan Hussein di Singapura abad ke 19 Masihi)


6. Ragam Hias Gunungan Mihrab dan Mimbar di Alam Melayu – Harleny Abd Arif, calon doktor falsafah seni Universiti Pendidikan Sultan Idris


7. “Berpetualang ke Aceh” : Satu Pengalaman Mencari Jati Diri Melayu – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


8. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


9. Keris ke arah Penyatuan Alam Melayu – Khairul Azhar Abdul Karim, YDP Persatuan Pusaka Perkerisan Kuala Lumpur


10. Ikonografi Zulfikar dalam Sejarah Hubungan Turki dan Nusantara – Mohd. Zahamri Nizar, aktivis Yayasan Restu


11. Dari Srivijaya ke Batu Bersurat Terengganu : Perjalanan Melayu Merentas Zaman Menggamit Peranan – Mohd Syukri Embong, YDP Persatuan Belia Waja Watan




“Wacana Ilmu Memartabatkan Kembali Kegemilangan Tamadun Melayu” atau HIKMAH II di Kolej Antarabangsa Yayasan Melaka 25 November 2012


1. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


2. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos , bekas wartawan Malay Mail


3. Faktor Sultan kepada Bangsa Melayu : Mesej untuk umat Melayu di Akhir Zaman – Sheikh Sidi Mohamed Zaid Dor, pengetua Madrasah Rasool-Ur-Rahmah, Behrang, pemimpin Tariqat Naqsyabandiah


4. Ragam Hias Gunungan Mihrab di Acheh dan Tanah Melayu (1600-1900) – Harleny Abd Arif, calon doktor falsafah seni Universiti Pendidikan Sultan


5. Busana tradisional Melayu sebagai Lambang Jiwa Merdeka – Tun Muhammad Farul, aktivis busana tradisi dan silat Melayu, wakil dari Istiadat Pewaris Penjurit Kepetangan Melayu


6. “Berpetualang ke Aceh” : Satu Pengalaman Mencari Jati Diri Melayu – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


7. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


8. Ancaman Terhadap Situs Bersejarah Kerajaan Lama Lamuri : Usaha untuk Memperkasakan sejarah Aceh yang hilang Melalui Pemeliharaan Makam-makam - wakil dari badan NGO Mapesa (Masyarakat Peduli Sejarah Aceh)


9. Ikonografi Zulfikar dalam Sejarah Hubungan Turki dan Nusantara – Mohd. Zahamri Nizar, aktivis Yayasan Restu


10. Panji-panji hitam dari Timur : Peranan bangsa Melayu Akhir Zaman – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh


“HIKMAH Berselawat : Menjejak Pendekar, Ahlul Bayt dan Mendaulat Sultan di tanah Gangga Negara” atau HIKMAH III di Marina Hall, Lumut 27 Januari 2013


1. Alter Terahsia Melayu – Srikandi, pengkaji sejarah Melayu dan seorang penulis blog yang agak misteri tetapi diminati ramai terutama melalui blog Mistisfiles


2. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


3. Ahlul Bayt Rasulullah SAW & Warisan Melayu – Tun Suzana Othman, penulis buku tentang Ahlul Bait dan raja-raja Melayu juga ulamak silam


4. Siapakah itu Melayu? – Tuan Haji Halim Bashah, penulis, pengumpul koleksi sejarah negeri Kelantan, wakil Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Kelantan


5. Ahlul Bayt sebagai Perisai Agama,Bangsa dan Negara - Habib Abu Aswad ibn Zakaria Al-Kubra, mudir Madrasah Ahbabul Mustafa, Kelantan


6. Nasib orang Melayu di Singapura - Tengku Syawal, waris utama Sultan Ali ibni Sultan Hussein (Sultan Ali pernah bertakhta di Kesang, Johor, Sultan Hussein di Singapura abad ke 19 Masihi)


7. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


8. Sajak Melayu – Tun Muhammad Farul, aktivis busana tradisi dan silat Melayu, wakil dari Istiadat Pewaris Penjurit Kepetangan Melayu


9. Kebangkitan Panji-panji Hitam Melalui Pembatalan Sihir Perjanjian Pangkor - Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”

HIKMAH IV : Silaturrahim Bumi Serambi Mekah di Akademi Nik Rashiddin, Kandis, Bachok 16 Mac 2013


1. Motif Langkasuka Dalam Kesenian Melayu – Puan Rosnawati, pemilik ANR


2. Gunungan Mihrab dan Mimbar Pantai Timur : Stailisasi Motif dalam Ragam Hias – Puan Harleny Abd Arif, calon PhD seni UPSI


3. 'Seni Khat Melayu': Penerokaan Identiti Dalam Manuskrip dan Seni Ukir Melayu - Mohd. Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu dari Pertubuhan Pengkarya Seni Kuala Lumpur dan Selangor


4. Sejarah dan Tempat-tempat Signifikan di Kelantan : Langkasuka, Empayar Chermin hingga ke Zaman Raja K'Umar – Mohammad Iddham, Kelab Pencinta Sejarah Kelantan


5. Sejarah Kelantan Membawa ke Dinasti Raja-raja Jembal dan Kisah Puteri Saadong - Tuan Haji Ismail Sulaiman, presiden Persatuan Pencinta Sejarah Puteri Saadong


6. Sheikh Ahmad al-Fathoni dan para Ulamak Pantai Timur : Kenapa Kelantan dipanggil Bumi Serambi Mekah? - Ustaz Zaidi Hassan dari Masjid Salor, Pasir Mas, Kelantan


7. Apa yang Perlu dilakukan untuk Menjayakan Perjuangan Dinar Dirham dan Muamalatnya : Peranan HIKMAH dan Kaitan dengan Cap Mohor Diraja - Ustaz Muhammad Hassan Zaid bin Ramli dari As-Saff Madani Islamic City


8. Praktik Dinar dan Dirham untuk Kesultanan dan Umat Melayu – Mazli Alias dari kumpulan Murabbitun dan World Islamic Mint


9. Dari Langkasuka ke Serambi Mekah : Kedaulatan Melayu dan Islam – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH


“HIKMAH Isra’ dan Mi’raj : Jejak Sufi dalam Tamadun Melayu” atau HIKMAH V di Masjid Makmur Losong, Kuala Terengganu 5-8 Jun 2013


1. Aplikasi Dinar dan Dirham sebagai Wadah Pendaulatan Islam sedunia : Pasar Terbuka Masjid - Puan Norbaini Hassan, Perunding Dinar & Dirham


2. Hubungan Syarif Al-Baghdadi dan Tok Pulau Manis dengan Islam di Nusantara - Fokus Salasilah Tok Syeikh Pulau Manis - Cikgu Najib Badruddin, Pengkaji sejarah dan waris Tok Pulau Manis dari Kelantan


3. Antara Muhammad al-Baghdadi dan Muhammad Nafs al-Zakiyah : Pengalaman Peribadi Menjejak Makna hingga ke Terengganu - Radzi Sapiee, pengasas dan presiden HIKMAH


4. Dinar dan Dirham dan Kesultanan Masa Kini – Umar Azmon Amir Hassan, Penggiat Dinar dn Dirham kumpulan Murabbitun dan World Islamic Mint


5. Tasawuf, Tamadun Melayu dan Khilafat Uthmaniyyah – Halit Osmanli An-Naqsyabandi, Sheikh tariqat Naqsyabandiah-Haqqani


6. TokKu Paloh dari aspek Sosiologi Ekonomi Masyarakat - Razi Yaakob, Pensyarah UnisZa (Universiti Sultan Zainal Abidin, Kuala Terengganu)


7. Tradisi Gemilang: Seni Mushaf Terengganu Abad ke-19 -Mohd Zahamri Nizar, Aktivis seni rupa Melayu


8. Jejak dan Legasi Tok Ku Paloh dan Keluarga - Dr Syed Lutfi bin Syed Umar, Pensyarah Unisza


9. Batu Bersurat Terengganu, Mesej untuk Umat Akhir Zaman - Rashid Hamat, Ketua Bahagian Sejarah, Muzium Negeri Terengganu


HIKMAH Merdeka Raya atau HIKMAH VI di Galeri Shah Alam 7 September 2013


1. Hasil kerja seni sebagai Wadah Memartabatkan Melayu dan Islam - Mohd. Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu dari Pertubuhan Pengkarya Seni Kuala Lumpur dan Selangor


2. Mengenali dan Menjejaki Perjalanan Bangsa Melayu dan Asal Usulnya – Puan Zaharah Sulaiman, penyelidik dan penulis dari Ikatan Arkeologi Malaysia


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu - Shamsul Yunos, bekas wartawan Malay Mail dan aktivis media bebas


4. Pernyataan HIKMAH Melaka sebagai blue print kebangkitan Ummah - Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH

Festival Ketamadunan Dan Adat Istiadat Melayu Mukmin Nusantara atau HIKMAH VII di Hang Tuah Center, Kampung Duyong, Melaka 30 November 2013


1. Zuriat Nabi SAW dan Islam di Nusantara : Sejarah, Hijrah dan Hikmah - Tun Suzana Othman, penulis buku“Ahlul Bait dan Raja-Raja Melayu” dan Ustaz Mohd Iqbal Parjin dari KEMUDI ((Pertubuhan Kesedaran Melayu Dan Islam)


2. Fiqh al Adat Muhakkamah dalam Hikayat Raja-raja Melayu oleh Farha Muhammad - Nur Shazwani Sadzali dari Jabatan Pengajian Am, Politeknik Ibrahim Sultan



Rumahku Syurgaku @ HIKMAH VIII di Baitul Hikmah, Sungai Buaya, Rawang, Selangor 8 Februari 2014


1. Tradisi Gemilang: Seni Mushaf Terengganu Abad ke-19 oleh Mohd Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu


2. Ruang Mihrab Rumah Rasulullah SAW dan Perkaitannya dengan Falsafah Gunungan bersumberkan Al-Quran oleh Puan Harleny Abd Arif, pengkaji dan calon PhD seni UPSI (Universiti Perguruan Sultan Idris)

Mutiara HIKMAH @ HIKMAH IX di Bayan Lepas, Pulau Pinang 22 Februari 2014


1. Penempatan awal Melayu di Pulau Pinang - Roslan Saadon dari NGO Peradaban


2. Wang Fiat dan keruntuhan ekonomi Orang Melayu - Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos, wartawan dan aktivis media bebas


4. Mencari Jati Diri Melayu Melalui Peninggalan Sejarah – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


5. Ancaman terhadap Akidah Umat Islam - Sheikh Raja Aman bin Raja Mokhtar, pemimpin Tariqat Shah Naqshband Az-Zainiyyah

HIKMAH Aceh - Kembali ke Makam Nenda @ HIKMAH X di Banda Aceh, Aceh 29 Mac 2014



1. Pengenalan HIKMAH – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


2. Sahibul Hikayat Bustanus Salatin - Muammar Farisi dari SILA (Sejarah Indatu Lemuria Aceh)


3. Pelestarian Situs Sejarah dan Budaya di Aceh - Teuku Zulkarnaian dari Dinas Budaya dan Parawisata (Jabatan Kebudayaan dan Pelancongan) Aceh, juga Raja Nagan, raja bagi negeri kecil Nagan di bawah Aceh Darussalam.